Första maskinen såld – Kodaks speciella bläckteknik trycker flexibla förpackningar

PUBLICERAD: 19 december 2019
UPPDATERAD: 19 december
Randy Vandagriff, vd för Enterprise inkjet systems division och vice vd på Eastman Kodak Company, Jim Continenza, styrelseordförande i Eastman Kodak Company, Aldo Peretti, vd och styrelseordförande hos Uteco Group, Riccardo Passerini, försäljningschef för Kodaks affärsområde Enterprise Inkjet Systems Division för medelhavet- och balkanregionerna.

Debuten för den publika massan väntas komma på Drupa-mässan i Düsseldorf. Men redan har Kodak sålt den första enheten av sin digitalpress med kontinuerlig bläckstråleteknik för att trycka flexibla förpackningar.

UTECO Sapphire EVO W heter den nya digitalpressen som är utrustad med Kodaks Ultrastream-teknik – kontinuerlig inkjet. Enligt företaget är det den första digitalpressen för flexibla förpackningar som har utrustats med denna bläckteknik. Maskinen har en tryckbredd på 1,25 meter. Det formatet möjliggör, enligt Kodak, att att varumärkesägare och föörpackningskonverterare kan utnyttja digitaltrycket i stil med flexotryckets tryckformat.

Vattenbaserat bläck

Kodak skriver att de har utvecklat en digitalpress anpassad för en föränderlig bransch. Utskriftshastigheten sägs motsvara analoga pressar och bläcket är vattenbaserat. Sapphire EVO W är anpassad för mindre och mellanstora serier och kampanjer, och trycker variabeldata. Kodak utlovar att maskinen ger användaren minskat avfall och ökad försäljning till lägre kostnader. Det vattenbaserade bläcket öppnar dörren för att trycka applikationer inom dryck och livsmedel samt hygienartiklar.

– Ultrastream revolutionerar flexibla förpackningar för varumärken,” säger Randy Vandagriff, vd för affärsområdet Enterprise inkjet systems division och vice vd på Eastman Kodak Company.

Samarbete med Uteco

Den nya digitalpressen, anpassad för flexibla förpackningar, är utvecklad i samarbete Uteco, en tillverkare och leverantör av utrustning specifikt inom det flexibla förpackningssegmentet.

– Utecos tillämpning av vår teknik i deras nya press är banbrytande och ett bra exempel på hur Kodak hjälper tryckerier att sänka sina kostnader och öka effektiviteten. Vi är stolta över att kunna leverera det löfte vi gjorde i februari, att ha enheter på marknaden senare under andra halvåret 2020.

Läs vidare

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Nordvalls Etikett först i Norden med HP Indigo V12

Som första tryckeri i Skandinavien har Nordvalls Etikett investerat i HP Indigos toppmodell, HP Indigo V12.
Patrik-Jenemark-Nordvalls-Etikett_webb-1024x682

Ricoh visar tekniker som ger tillväxt på Fespa

”Innovationsdrivna marknadsutvecklingsmöjligheter” kommer att avslöjas på Fespa. Det lovar Ricoh inför mässan i Amsterdam.
Ricoh-Graham-Kennedy

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Senaste nytt

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1