Coronaviruset skapar oro – Fespa vidtar åtgärder

PUBLICERAD: 24 februari 2020
UPPDATERAD: 24 februari
Fespa-mässan hålls i år i Madrid 24-27 mars. Bilden är från fjolårets mässa i München.

Fespa-organisationen agerar för att minimera riskerna att coronaviruset sprider sig bland besökarna och utställarna på mässan i Madrid.

SARS-CoV-2, eller coronaviruset som det heter i folkmun, har skapat oro bland utställare och besökare som deltar på FESPA Global Print Expo 2020 i Madrid. Mässarrangören meddelar att de tar oron på största allvar och att säkerheten under mässan som pågår 24-27 mars har högsta prioritet.

Måste redovisa dokumentation

Sedan 20 februari har arrangören börjat vidta proaktiva åtgärder samt kontakta och ställa krav på alla utställningsföretag från Kina. Alla kinesiska företag måste lämna in dokumenterade bevis för att alla företrädare som deltar i utställningarna, inklusive underleverantörer, inte bott eller besökt Kina under någon tid efter den 5 mars i år – en tvåveckorsperiod före uppbyggnaden av utställningarna startar. De företag som inte lämnar dokumentation får inte delta på mässan. Fespa hänvisar i sin motivering till hälsa och välbefinnandet hos alla mässbesökare.

Vidtar åtgärder på plats

FESPA: s styrelse och projektledningsteam kommer aktivt också följa all utveckling som rör coronaviruset utifrån information som lämnas av WHO (World Health Organization). På plats under mässan samverkar Fespa med eventarrangören IFEMA och relevanta spanska myndigheter för ge besökarna support och guidning under evenemanget.

Sjukvård för insjuknade

Två sjukvårdsteam kommer också ge assistans under mässan. Vidare kommer hygienartiklar som tvål finnas uppställda i olika delar av lokalerna. Rengöringen i anläggningarna ska också ske i högre utsträckning, meddelar Fespa-organisationen.

Uppdatering: Arrangören har efter artikeln skrevs beslutat att ställa in mässan och  skjuta upp den på obestämd tid. Mer information kan läsas här.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Cykelfantast ska få Storbildsbolaget att växla upp

Efter några år på ett cykelföretag återvänder den tidigare försäljningschefen Patrick Söderberg till Storbildsbolaget. Som vice vd ska han få Helsingborgsföretaget att växla upp sina strategiska planer för framtiden.  
IMG_3878

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5