Till alla våra kunder

PUBLICERAD: 31 mars 2020
UPPDATERAD: 31 mars

Detta gäller för sign&print mässan, promotion, vår journalistik och våra konferenser under april till september.

Efter att ha lyssnat på Tom Britton, som är professor vid Stockholms Universitet och forskar kring smittspridning samt Göran Bengtsson, som är professor i ekologi vid Lunds Universitet konkluderar jag att:

Covid-19 kommer att nå sin topp i Norden i april/maj för att klinga av under juni. Efter sommaren ska läget bli normalt igen.

För oss på AGI får det följande konsekvenser:

 

Våra konferenser

De konferenser vi skulle haft under våren och sommaren i Cap&Designs och 3DP:s regi ställs in respektive skjuts till hösten. Sponsorerna kan välja att få tillbaka sina pengar och sedan på nytt välja om de vill vara med när konferenserna blir aktuella.

 

Redaktionen

Redaktionen har just nu ett hårt tryck och vi har sällan haft så höga läsartal på våra artiklar som nu. Vi förstår att behovet av information är stort. Men vi vill inte bidra till smittspridning. Därför gäller följande kring reportage:

  • Vi kommer bara en person, som både gör reportage och fotograferar.
  • Vi tar inte i hand och vi befinner oss minst en meter från den vi intervjuar eller fotograferar.
  • Om vår medarbetare känner minsta sjukdomssymptom, oavsett vad det är, så kommer reportaget att göras via Skype. Samma sak om den vi ska besöka känner symptom.
  • Vi kommer inte, innan 1 juli, att resa utom Norden för några reportage. Men som sagt, gärna göra dem via Skype eller med hjälp av våra kollegor i andra länder.
  • Vi gör gärna reportage via telefon, där ni hjälper oss med foto. Vi räknar med att presentera mycket material som skulle lanserats på Fespa, Interpack eller Drupa.

 

Tyska nyhetsbrevet

Vårt tyska nyhetsbrev, signundprint.de, som skulle lanserats nu i april, kommer istället att starta den 1 augusti. Konceptet är samma som i Norden, men målgruppen är signföretag och tryckerier i Tyskland.

 

Sign, Print & Promotion i Oslo 16-17 september

Den norska Sign, Print & Promotion mässan kommer att genomföras den 16 och 17 september som planerat. Vår – och ovanstående professorers – bedömning är att vi då, med god marginal, slipper smittspridning.

Eftersom det inte varit några mässor under våren och sommaren, ser vi ett stort behov av att mötas. Vi kommer därför att lägga in extra mötesplatser – bland annat ett speciellt Fespa Café. Vi kommer också att lägga extra energi på svenska och norska seminarier som pratar om strategier och vägar framåt när kassan är tajt.

  • Eftersom vi vet att många är osäkra kring läget, så gäller för alla nyteckningar på mässan, att man nu betalar 5500 kronor i anmälningsavgift och sedan fritt kan avboka fram till 1 juli. Även de som redan är inbokade kommer först att få faktura på resterande belopp i början av juli. Här är aktuell hallplan.
  • Bokning av hotellrum på Marriott hotellet vid mässan kan nu göras för 990 kronor per natt. Rummen kan fritt avbokas fram till 24 timmar innan ankomst. Använd denna länk.
  • Vi har gjort i ordning en del av mässan speciellt för Promotionföretag. Detta eftersom de har samma målgrupp som Sign&Print, nämligen signföretag, tryckerier, event- och reklambyråer som återförsäljare i hela Norge och Sverige.

Denna del är helt nyckelfärdig, med monter, matta, el-uttag, spotlights på väggar, stolar, bord och trådlöst internet. Kostar från 24 900 till 34 900 kronor.

Naturligtvis kan även andra företag, som vill ha en nyckelfärdig monter, boka in sig här.

 

Avslutning

Låt mig avsluta med några personliga ord.

Jag har arbetat över 40 år i branschen, med fotosättning, repro, lite grann tryckning och en hel del planering och arbetsledning, innan jag kom till AGI för 26 år sedan.

Jag vill absolut inte förringa det som sker i världen nu. Men jag vill, med ålderns rätt, säga att vi haft många stora och dramatiska kriser i den här branschen. Och överlevt. För det här är en underbar industri där vi förser våra medmänniskor med kunskap, färg och glädje i vardagen. Låt inte Corona ta den stoltheten ifrån oss..

Peter Ollén, Publisher, chefredaktör och grafonom

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?

peter-ollen-

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.

Peter Ollén 190626

Att känna hopp är viktigt

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp...

peter-ollen-

Branschläget inför sommaren

Börskurserna är ständigt stigande, samtidigt säger 40 procent av tjänsteföretagen, dit många tryckerier och skyltföretag tillhör, att de ska säga upp personal nu i sommar. Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén tar ett grepp om branschläget.

peter_ollen_

Senaste nytt

Före detta Brand Factory-anställda startar bolag med Focus Neo

Nyligen startades ett helt nytt tryckeri i södra Stockholm med en imponerande maskinpark. Bakom STHLM Print Lab står de tidigare Brand Factory-medarbetarna Kim Alin och Dennis Hallam som har stöd från skyltföretaget Focus Neo.

STHLM Print Lab_7684

Fujifilm lanserar nya tonerpressar med specialfärger

Fujifilm kommer med fyra nya produktionspressar i mellanklassen inom sin Revoria PressTM-serie. 

FotoJet---2024-12-13T112905.068

UPM stänger fabrik – satsar inom det grafiska segmentet

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.

raf_tim-kirchen-appointment

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082