Branschläget inför sommaren

PUBLICERAD: 30 juni 2020
UPPDATERAD: 30 juni
Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén.

Ständigt stigande börskurser samtidigt som 40 procent av tjänsteföretagen, dit merparten av våra läsare och besökare hör, säger att de ska säga upp personal nu i sommar. Det är uppsägningar som ofta blir besvärliga. Efter finanskrisen 2008 kom ett par år av kraftiga nedskärningar, där man kan säga att den sista luften pressades ut ur tryckerier och skyltföretag. Kvarvarande medarbetare behövde vara högpresterande med stor debiteringsgrad.

När det nu skärs ner, så blir det med nödvändighet sådant som företaget faktiskt sålt och haft kunder till. Men om lönsamheten inte har varit riktigt optimal och när företagaren tvingas välja för att stoppa blödningen, så ryker vissa delar.

Därmed krattar man samtidigt manegen för att få ett riktigt starkt företag på sikt. När amerikanska tryckeriföreningen har försökt vaska fram vad som är gemensamt för de mest lönsamma företagen, så är det att de gör färre saker men är riktigt effektiva på det de gör.

Bli därför inte förvånad om din sommaranalys visar att samtidigt som du skär bort vissa delar, så blir det lönsamt att investera i andra. När du fokuserar på färre saker upptäcker du att vissa arbetsmoment kan göras på ett bättre sätt. Då kan det mycket väl bli aktuellt att göra nya investeringar, samtidigt som du skär ner.

Den amerikanska undersökningen visar att de lönsammaste tryckerierna har färre men nyare maskiner, jämfört med övriga.

Inom management talar man ofta om att den dåliga chefen tar tag i det som inte fungerar medan den bra chefen fokuserar på det som är bra, för att få det att fungera ännu bättre.

Nu är en gyllene tid för förändring. Hela näringslivet ställer om och anpassar sig efter corona. Ingen kommer tycka det är konstigt med stora förändringar i ditt företag. Så ta chansen och använd gärna dina leverantörer och kollegor i branschen som dialogpartner. Läs också gärna de många gratis reportage som du hittar på den här sidan.

Andra har sett och lärt sig annat än du. Många gånger har de nycklarna du behöver för att komma vidare.

Trevlig sommar önskar chefredaktör Peter Ollén

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?
peter-ollen-

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.
Peter Ollén 190626

Att känna hopp är viktigt

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp...
peter-ollen-

Håll priset uppe – av respekt för kunden

Sänk inte dina priser i dessa stormiga tider. Det bästa för dina kunder är egentligen att du höjer priset lite. Tror du mig inte? Läs vidare.
Peter Ollén 190626

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)