Att känna hopp är viktigt

PUBLICERAD: 28 augusti 2020
UPPDATERAD: 28 augusti
Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén.
Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén.

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp ska tas kring företaget.

Men för att veta vilka grepp som ska tas, så är det klokt att titta på kollegor och leverantörer och låta sig inspireras av branschens strateger. På redaktionen har vi digitalt och fysiskt rest runt och pratat med människor. Vi har tittat på de som inte drabbats så hårt av covid-19. Vad har de gjort annorlunda jämfört med de många som tappat halva sin omsättning?

Tittar vi på de olika delbranscherna kan vi konstatera att exempelvis etikettföretagen kör på högtryck. Förutom livsmedlen som ska ha sin vanliga märkning, så har butikerna märkt upp golv och dörrar med olika varningstexter. Golvetiketter håller kanske ett par veckor, innan de behöver bytas ut. Så där är en kategori grafiska företag som haft bråda dagar.

När inga mässväggar skulle tryckas och skäras, så kunde skärborden istället användas för att skära delar, som sedan syddes till skyddskläder för sjukhusen. Det gjorde att några storformatstryckare fick en viss ersättning för de många kampanjer, kick-offer och annat som inte kunde genomföras.

Många leverantörer har laddat upp med ett nytt tänk. Det handlar om storformatsskrivare som på ett väldigt enkelt sätt också skär ut de färdigtryckta etiketterna ur folien. Det finns också smidiga maskiner för den som vill erbjuda kartonger till sitt lokalområde. Med minimala investeringar kan jag bredda mitt erbjudande – och därmed minska risken väsentligt.

Kan jag acceptera att saker tar lite längre tid att utföra, eller att inte allt sker automatiskt, så går det att bredda erbjudandet rejält med små investeringar. Får jag sedan mycket beställningar, så finns det ju underlag för att köpa lite dyrare och effektivare redskap för de moment som tar längst tid.

Peter Ollén, Chefredaktör och ansvarig utgivare

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?

peter-ollen-

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.

Peter Ollén 190626

Branschläget inför sommaren

Börskurserna är ständigt stigande, samtidigt säger 40 procent av tjänsteföretagen, dit många tryckerier och skyltföretag tillhör, att de ska säga upp personal nu i sommar. Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén tar ett grepp om branschläget.

peter_ollen_

Håll priset uppe – av respekt för kunden

Sänk inte dina priser i dessa stormiga tider. Det bästa för dina kunder är egentligen att du höjer priset lite. Tror du mig inte? Läs vidare.

Peter Ollén 190626

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150