Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp ska tas kring företaget.
Men för att veta vilka grepp som ska tas, så är det klokt att titta på kollegor och leverantörer och låta sig inspireras av branschens strateger. På redaktionen har vi digitalt och fysiskt rest runt och pratat med människor. Vi har tittat på de som inte drabbats så hårt av covid-19. Vad har de gjort annorlunda jämfört med de många som tappat halva sin omsättning?
Tittar vi på de olika delbranscherna kan vi konstatera att exempelvis etikettföretagen kör på högtryck. Förutom livsmedlen som ska ha sin vanliga märkning, så har butikerna märkt upp golv och dörrar med olika varningstexter. Golvetiketter håller kanske ett par veckor, innan de behöver bytas ut. Så där är en kategori grafiska företag som haft bråda dagar.
När inga mässväggar skulle tryckas och skäras, så kunde skärborden istället användas för att skära delar, som sedan syddes till skyddskläder för sjukhusen. Det gjorde att några storformatstryckare fick en viss ersättning för de många kampanjer, kick-offer och annat som inte kunde genomföras.
Många leverantörer har laddat upp med ett nytt tänk. Det handlar om storformatsskrivare som på ett väldigt enkelt sätt också skär ut de färdigtryckta etiketterna ur folien. Det finns också smidiga maskiner för den som vill erbjuda kartonger till sitt lokalområde. Med minimala investeringar kan jag bredda mitt erbjudande – och därmed minska risken väsentligt.
Kan jag acceptera att saker tar lite längre tid att utföra, eller att inte allt sker automatiskt, så går det att bredda erbjudandet rejält med små investeringar. Får jag sedan mycket beställningar, så finns det ju underlag för att köpa lite dyrare och effektivare redskap för de moment som tar längst tid.
Peter Ollén, Chefredaktör och ansvarig utgivare