Att känna hopp är viktigt

Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén.

Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén.

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp ska tas kring företaget.

Men för att veta vilka grepp som ska tas, så är det klokt att titta på kollegor och leverantörer och låta sig inspireras av branschens strateger. På redaktionen har vi digitalt och fysiskt rest runt och pratat med människor. Vi har tittat på de som inte drabbats så hårt av covid-19. Vad har de gjort annorlunda jämfört med de många som tappat halva sin omsättning?

Tittar vi på de olika delbranscherna kan vi konstatera att exempelvis etikettföretagen kör på högtryck. Förutom livsmedlen som ska ha sin vanliga märkning, så har butikerna märkt upp golv och dörrar med olika varningstexter. Golvetiketter håller kanske ett par veckor, innan de behöver bytas ut. Så där är en kategori grafiska företag som haft bråda dagar.

När inga mässväggar skulle tryckas och skäras, så kunde skärborden istället användas för att skära delar, som sedan syddes till skyddskläder för sjukhusen. Det gjorde att några storformatstryckare fick en viss ersättning för de många kampanjer, kick-offer och annat som inte kunde genomföras.

Många leverantörer har laddat upp med ett nytt tänk. Det handlar om storformatsskrivare som på ett väldigt enkelt sätt också skär ut de färdigtryckta etiketterna ur folien. Det finns också smidiga maskiner för den som vill erbjuda kartonger till sitt lokalområde. Med minimala investeringar kan jag bredda mitt erbjudande – och därmed minska risken väsentligt.

Kan jag acceptera att saker tar lite längre tid att utföra, eller att inte allt sker automatiskt, så går det att bredda erbjudandet rejält med små investeringar. Får jag sedan mycket beställningar, så finns det ju underlag för att köpa lite dyrare och effektivare redskap för de moment som tar längst tid.

Peter Ollén, Chefredaktör och ansvarig utgivare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: