Signcom: ”Bara fantasin som sätter begränsningen”

PUBLICERAD: 18 november 2020
UPPDATERAD: 18 november
Mimaki 3DUJ-2207. Foto: Mimaki
3d-skrivaren Mimaki 3DUJ-2207. Foto: Mimaki

Mimaki lanserar en ny uv inkjet 3d-skrivare för fullfärgsutskrifter. Maskinen ska enligt återförsäljaren Signcom ha ett attraktivt pris som öppnar upp för fler att använda tekniken. 

Från och med januari 2021 ska Mimakis nya 3d-skrivare 3DUJ-2207 äntra marknaden. Enligt tillverkaren, som också levererar storformatsskrivare och skärplottrar, väntas efterfrågan öka på utskriftstjänster som kan leverera färgutskrifter.

Mindre storlek

Simon Nyman, produktchef hos Signcom som är återförsäljare för Mimaki i Norden, öppnar priset på den nya 3d-skrivaren upp för fler att kunna investera i tekniken:

– Tack vare den mindre storleken blir det ett lägre pris på denna nya 3DUJ-2207, vilket motsvarar ungefär en femtedel jämfört med 3DUJ-553. Därmed blir kompakta 3DUJ-2207 ett alternativ för allt fler som söker en HD-fullfärgs 3d-skrivare. Nu blir det möjligt för många som i dag bara drömmer om en sådan här maskin att kunna realisera drömmarna tack vare det mycket attraktiva priset.

Simon Nyman, produktchef hos Signcom, återförsäljare för Mimaki i Norden.
Exempel på typiska slutkunder är promotionföretag som vill ta en ny inriktning, arkitektbyråer och stadsplanerare samt tillverkningsindustrin, enligt Signcoms produktchef Simon Nyman.
Färg direkt i utskriften

Tekniken i 3DUJ-2207 bygger på en uv-härdande bläckstrålemetod, vilket även betyder att färg tillsätts direkt i komponenten. Enligt Signcom är detta användbart för till exempel utveckling av figur- och leksaksmönster, arkitektoniska modeller, hushållsapparater med mera. 3d-skrivare passar lämpar sig också för småskalig produktion av samlingsfigurer, modeller inom utbildning, arkitektur, sjukvård och design.

– Vi printar i ett ABS-likt material i tio miljoner färger. Det är egentligen fantasin som sätter begränsningen på vad du kan göra. En stor växande marknad är print av figurer från tv-spel och liknande men även all form av prototyptillverkningen är möjlig, allt från produkter till landskap och byggnader i fullfärg.

Utskriftsstorleken för 3DUJ-2207 är 203 x 203 x 76 millimeter till skillnad från Mimakis lite större 3d-skrivarmodell 3DUJ-553, som Sign&Print har skrivit om tidigare och som klarar 508 x 508 x 305 millimeter.

Läs vidare

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.
Johnnys1

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Senaste nytt

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation. Som ett första steg kommer enheten samla in och återtillverka använda tonerkassetter till nya produkter.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194