Horizon täcker in det mesta inom grafisk efterbehandling på mässan oavsett om det är digital- eller offsettryckta ark som ska bearbetas för att bli broschyrer, böcker, förpackningar eller bipacksedlar.
Horizons kunder och intresserade brukar vanligtvis kunna resa till företagets permanenta utställningar Horizon Academy – antingen till Hamburg eller till Kyoto, Japan. Nu väljer tillverkaren av efterbehandlingssystem att erbjuda kunder nyheter online på Sign&Print Connect.
– Med en mycket trogen och väletablerad kundkrets i den nordiska marknaden, vill vi vara närvarande med våra senaste nyheter inom grafiska efterbehandlingsmaskiner, säger Paul Jakobson och poängterar att de är ett av de ledande företagen i världen.
– Vi älskar att verka i den grafiska industrin, och vill samtidigt också självklart stödja hela branschen genom denna aktivitet.
Det spelar ingen roll om det handlar om digital- eller offsetproduktion. Horizon har de mest effektiva och produktiva maskinerna och systemen för högkvalitativ produktion, enligt Paul Jakobson.
Molnbaserat arbetsflödessystem
Under mässans tre dagar håller den japanska tillverkaren inte igen på demonstrationerna. I ett urval visas molnbaserade workflow-systemet iCE Link, stansmaskiner för kort och förpackningar samt automatiserade limbindaren BQ500 för variabel bokproduktion. Det blir också en robotmatad limbindare, BQ-HOF-ROBOT-HT300 med treknivstrimmer inklusive flik- och omslagstrimning.
För högpresterande bokproduktion från rullprint visas Smart binding line som går till ark och slutligen färdiga böcker i variabel produktion.
Falsning av bipacksedlar
Horizon demonstrerar även ett helt automatiserat system, med sex respektive åtta fickor, för falsning av läkemedelsförpackningar och bipacksedlar. Och för den som letar efter en lösning för broschyrhäftning finns ävens Horizons flaggskepp Stichliner Mark III, sadelhäft och plockmaskin, med i utställningen.
– Alla efterbehandlingslösningar kännetecknas av enkelt handhavande, full automatisering och arbetsflöde integrerat vid behov, säger Jakobson och tillägger att han hoppas att de kommer att kunna nå ut till fler presumtiva kunder på mässan som inte redan har en Horizon-maskin i dag.
– Jag hoppas att vi lyckas locka alla i branschen att delta i detta event. Både leverantörer och kunder, och trycksaksköpare. Tillsammans kan vi utveckla den grafiska produktionen.