tisdag 13. april – vecka 15
30 procent ner på den grafiska produktionen.
20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar.
Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?
Det första svaret är att skydda kassan. Företag går sällan i konkurs för att bokföringen visar underskott. Det handlar nästan alltid om att pengarna tar slut. Börja därför med att göra allt du kan för att reducera dina kostnader. Många vittnar om halvår innan regeringen utbetalar utlovade stöd. Så det är en farlig väg att luta sig mot stöden, med mindre du har god likviditet och kan vänta. I så fall kan permittering och ansökan om verksamhetsstöd vara en väg.
För majoriteten handlar det istället om att snabbt få ner kostnaden och sedan hitta ett nytt fokus. Flera företag har på ett år kunnat räkna hem nya investeringar i storformat och skärutrustning. Den stora efterfrågan på plexiglas, munskydd, klistermärken och skyltar har gjort att utrustning snabbt kunnat betala sig, bara man hittat en affärsmodell.
De som är bäst på att ställa om är de som arbetar med produkter. Om jag däremot är van att räkna på alla jobb så är det svårt att ställa om och be om att få räkna på nya produkter som varningsskyltar etc.
Om jag är van att istället skapa produkter och prissätta dem, så kan jag snabbt ställa om. Jag hittar en leverantör av godkänd golvfolie, har sedan tidigare räknat ut fasta priser på etikettryck och lägger sedan till ett skyddslaminat. Klart, en färdig produkt kan presenteras för potentiella kunder.
Att sedan gå från butik till butik och sälja ett paket bestående av golvdekaler, klistermärken till butiksdörren, coronaskyddsfolie till disken och en skylt som anger antalet tillåtna personer i lokalen ¬– det är lättförtjänta pengar. Ett färdigt kit och ett färdigt pris att ta ställning till.
Förbrukningen av engångsmaterial har ökat mycket kraftigt. Finns det med i ditt erbjudande till kunderna? Producerar du själv eller har du en lösning som du återförsäljer? Även om marginalerna är små så ger det dig en ingång till nya kunder. Till företag som du inte tidigare pratat med. Sedan kan du bygga på med att sälja menyer, skyltar och reklam.
Kontakta alla företag på din ort och fråga dem om omsättningen gått upp eller ner under corona. Det är en stormig och ombytlig tid. Då är kunderna villiga att omorientera sig. Om ett år kommer den öppenheten att vara borta igen.
Till de som sett vikande omsättning kan du ge tips om en kampanj till bestämda målgrupper. Till de som går som tåget kan du erbjuda dig att bli en leverantör som ligger med i deras beställningssystem. Du lovar att säkerhetsskyltar, bruksanvisningar och förpackningar alltid finns framme i rätt mängd och på rätt språk.
Viktigast av allt. Bli inte passiv. Skydda kassan. Frigör tid. Analysera vilka nya affärsmöjligheter som öppnar sig. Gör en affärsplan för exakt vad och hur du ska erbjuda dig till möjliga kunder. Agera.
Och du. Lycka till.
Peter Ollén
Har det känts ovanligt tufft att arbeta med tryckeri, skyltproduktion eller promotion under det senaste året? Nu har första statistiken kommit och vi får gå tillbaka till innan kriget för att hitta en tuffare tid för branschen.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 8. april, 2021
Priset på tryckfärger väntas öka i hela Europa i pandemins spår. Detta på grund av stigande priser på pigment, petrokemiska produkter och vegetabiliska oljederivat samt dyrare fraktkostnader.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 7. april, 2021
Konceptet Carbon Balanced Paper lanseras nu i Sverige. Ett sätt för såväl pappersleverantörer som tryckerier och trycksaksköpare att kompensera för CO2-utsläpp från pappersbaserade produkter.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 6. april, 2021
Efter fjolårets nyanställningar och flytt till tre gånger så stora lokaler tar Specialprint i Helsingborg sitt nästa steg i sin expansion. Två schweiziska maskiner är beställda och en av dem, rullprintern, blir de först i Sverige att producera med.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Folier börjar sälja en semiautomatisk transferpress i Sverige för alla typer av kepstryck. Den första maskinen har redan levererats till kund. Distributören utökar också sitt sortiment med fler sublimeringsprodukter.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 30. mars, 2021
Esten Gressli är servicechef för Antalis i Norge. Han har nu kört tre veckor med HP:s nya 800W latexskrivare. Här berättar han om sina första erfarenheter efter att ha haft maskinen och kört i demorummet.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 30. mars, 2021
Lessebo Paper är den första papperstillverkaren i världen som får certifieringen Cradle to Cradle Gold. De får utmärkelsen för sortimentet av vita obestrukna premiumpapper, Lessebo Design och Scandia 2000.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 29. mars, 2021
En folie, två färger: Aslan, den tyska tillverkaren av självhäftande folier, lanserar nu Colourshift Aslan SE 70 och Colourshift Aslan SE 71. Dessa ändrar färg beroende på betraktningsvinkel och finns i två transparenta och fyra täckande versioner.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 25. mars, 2021
Tryckning av butiks- och kampanjmaterial i hårda och flexibla material har fått sig ett lyft hos Graphic Profile i Motala. Den senaste investeringen är uv-flatbäddsskrivaren Swissqprint Oryx som jobbar i synk med ett skärbord från Zünd.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. mars, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige