Nordiskt mästerskap för förpackningar

PUBLICERAD: 18 augusti 2021
UPPDATERAD: 18 augusti
En ny förpackningstävling drar igång – Packnorth Award. Foto: Pressbild

Nu startas Packnorth Award – en tävling som lyfter fram Nordens bästa förpackningar. Över 30 olika kategorier används för att visa fram den mångfald som finns, alltifrån etiketter och transportemballage till schampoflaskor och färskvarulösningar. Domarna kommer från svenska och danska universitet och organisationer. Arrangör är AGI Publishing House i samarbete med nord emballage.

– Domarna är utvalda för att de representerar en unik expertis inom just sitt område. Domaren som tittar på den grafiska formen ska enbart bedöma denna medan domaren som tittar på cirkulariteten enbart sätter sina betyg inom detta, berättar Peter Ollén, som är publisher hos AGI.

Bedöms utifrån fyra parametrar

De insända bidragen bedöms och får oberoende poäng inom:

• Den grafiska formen
• Förpackningens effekt
• Valet av material
• Cirkularitet

Man kan alltså få toppbetyget 9 för valet av material men lågt betyg för förpackningens effekt. Betyget 5 berättar att det här är en bra produkt som håller god nivå och fungerar bra på hyllorna. Betygen 8 och 9 kommer bara att användas för de helt exceptionella lösningarna.

Olika tävlingskategorier

Förpackningsbidragen tävlar i olika kategorier, exempelvis livsmedelsförpackningar, industriförpackningar, etiketter, lyxförpackningar med mera.

– Även för den som inte bryr sig om tävlingen kan det här vara ett enkelt sätt att få synpunkter från någon utifrån. Vi räknar också med att det både är varumärkesägare, konverterare och byråer som skickar in. Det här är chansen att synliggöra de som ofta arbetar i det fördolda, konstaterar chefredaktör Bo Wallteg på nord emballage som själv har mångårig erfarenhet av branschens förändring.

– Genom att betygen ges separat för varje område så får deltagarna inspiration att se vad som kan förbättras. Nästa år kan man sedan skicka in igen, eftersom arbetet med förpackningar ju tenderar att vara ett ständigt pågående förändringsarbete.

Vinnare presenteras i februari

Packnorth Award-tävlingen kommer att pågå under hösten 2021. Vinnarna presenteras på Packnorth-eventet på Kistamässan den 9 februari 2022. I Danmark kommer bidragen att presenteras i en utställning på Packnorth-eventet i Odense den 18-19 maj 2022.

Mer information och registrering av bidrag finns på tävlingssajten: award.packnorth.se

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika paket. 

Skärmavbild-2025-01-14-kl.-10.20.04

Knivsta Tryckeri tar ny fart

Knivsta Tryckeri sökte och fann nya ben att stå på. Med nya skärbord från Jwei och hybridskrivare från Handtop har företaget breddat sig inom både storformat och arkbaserad efterbehandling och tagit hem mer produktion till sitt eget hus.

DSC_7705

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong