fredag 12. augusti – vecka 32
En ny förpackningstävling drar igång – Packnorth Award. Foto: Pressbild
Nu startas Packnorth Award – en tävling som lyfter fram Nordens bästa förpackningar. Över 30 olika kategorier används för att visa fram den mångfald som finns, alltifrån etiketter och transportemballage till schampoflaskor och färskvarulösningar. Domarna kommer från svenska och danska universitet och organisationer. Arrangör är AGI Publishing House i samarbete med nord emballage.
– Domarna är utvalda för att de representerar en unik expertis inom just sitt område. Domaren som tittar på den grafiska formen ska enbart bedöma denna medan domaren som tittar på cirkulariteten enbart sätter sina betyg inom detta, berättar Peter Ollén, som är publisher hos AGI.
De insända bidragen bedöms och får oberoende poäng inom:
• Den grafiska formen
• Förpackningens effekt
• Valet av material
• Cirkularitet
Man kan alltså få toppbetyget 9 för valet av material men lågt betyg för förpackningens effekt. Betyget 5 berättar att det här är en bra produkt som håller god nivå och fungerar bra på hyllorna. Betygen 8 och 9 kommer bara att användas för de helt exceptionella lösningarna.
Förpackningsbidragen tävlar i olika kategorier, exempelvis livsmedelsförpackningar, industriförpackningar, etiketter, lyxförpackningar med mera.
– Även för den som inte bryr sig om tävlingen kan det här vara ett enkelt sätt att få synpunkter från någon utifrån. Vi räknar också med att det både är varumärkesägare, konverterare och byråer som skickar in. Det här är chansen att synliggöra de som ofta arbetar i det fördolda, konstaterar chefredaktör Bo Wallteg på nord emballage som själv har mångårig erfarenhet av branschens förändring.
– Genom att betygen ges separat för varje område så får deltagarna inspiration att se vad som kan förbättras. Nästa år kan man sedan skicka in igen, eftersom arbetet med förpackningar ju tenderar att vara ett ständigt pågående förändringsarbete.
Packnorth Award-tävlingen kommer att pågå under hösten 2021. Vinnarna presenteras på Packnorth-eventet på Kistamässan den 9 februari 2022. I Danmark kommer bidragen att presenteras i en utställning på Packnorth-eventet i Odense den 18-19 maj 2022.
Mer information och registrering av bidrag finns på tävlingssajten: award.packnorth.se
Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. augusti, 2022
Sign&Print skrev förra året om Grizzly i Östersund som då köpte – inte bara en utan två – HP latex-skrivare. I början av sommaren var det dags för nästa investering, en flatbäddsskrivare från Epson, och i höst ska maskinparken förnyas ytterligare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Storbildsbolaget i Helsingborg är ute på en intensiv tillväxtresa. I slutet av året går flytten till nya moderna lokaler och för att stärka upp på personalsidan har fem nyanställda börjat på företaget under våren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. augusti, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige