Snabba tryck i riksdagshuset

 

Riksdagstryckeriets produktions­ledare Lars Almén berättar att det i riksdagen varje år produceras mellan 70 000 och 90 000 sidor material. Allt ska tryckas. Foto: Peter Ollén

För riksdagstryckeriet gäller det att ständigt vara på hugget för att bistå med diverse trycksaker.

Tio minuter efter beställning av nya visitkort kan de levereras till riksdagsledamöterna. Och snabb­protokollen från gårdagens möten ligger färdigtryckta på morgonen. Och vissa utskott, som Konstitutionsutskottet, vill ha allt i papper. För riksdagstryckeriet gäller det att ständigt vara i beredskap, för det kan vara stora volymer. Därför ligger också en kraftig datalina ut till Elanders i Vällingby, som assisterar med de större volymerna.

För när viktiga beslut ska fattas, är det fortfarande papper som gäller. Det finns också en prioriteringsordning när olika utskott kan behöva sina tryck samtidigt och det är kammarens planering som styr detta. De trycksaker som dock alla ledamöter håller hårt i, är voterings­listorna. På en halvtimme kan cirka 20 ärenden klubbas. Då gäller det att hålla koll i listorna så att man trycker på rätt knapp – Ja, Nej eller Avstår.

Ordermottagning i Haikom och automatisk produktion och visitkortsskärning gör att en order kan göras klar på några minuter från när den kommer in till riksdagstryckeriet. Foto: Peter Ollén

En mix av maskinmärken

På trycksidan har riksdagstryckeriet traditionellt förlitat sig tungt på Xerox-maskiner. I senare upphandlingar har dock både Canon och Epson tagit sig in, så nu är tryckeriet en mix av olika fabrikat.

– Alla order hanteras dock genom vårt Haikom-system, berättar produktions­ledaren Lars Almén och visar den överblick över väldigt många små och stora ordrar som hanteras. Och där ingenting får bli fel.

Operatören ställer in Haikom-systemet så att färgsidor först produceras i Xerox Iridesse och sedan flätas in i produktionen på den svartvita Xeroxskrivaren. Foto: Peter Ollén

Slutversioner

En vanlig arbetsgång är också att mindre upplagor görs löpande, medan ärenden behandlas. Detta görs då i riksdagshuset. När man sedan enats om en slutlig version och den ska tryckas i större upplagor, skickas det till Elanders.

Rejält tjocka böcker, upp till 55 millimeter, kan limbindas i riksdagstryckeriets Horizon. Många gånger är dock produkterna tjockare än så och måste delas upp i flera delar. Att det ska tryckas är dock viktigt, för att ge överblick och bra underlag för beslutsfattarna. Foto: Peter Ollén

Att det kan bli mycket papper förstås när Horizon-limbindarens maxtjocklek på 5,5 centimeter upplevs som en begränsning. Mycket av det som trycks är i svartvitt. För att förbättra ekonomin gör man därför gärna så att man först kör ut alla färgsidorna i Xerox Iridesse och sedan kör colorsplit där färg­sidorna matas in i de svartvita Xeroxmaskinerna.

– I en upphandling för 1,5 år sedan vann Canon med en DP6270 och en 140. Det är maskiner med kapacitet på 270 respektive 140 sidor per minut.

Affischer och annat i stora format trycks i en Epson. Foto: Peter Ollén

Affischutskrifter görs med en Epson, som det snart är dags att byta ut:

– Det händer mycket på färgsidan när det gäller print och snart är det dags att byta den till en nyare, säger Lars Almén.

Många sidor totalt

Hur många sidor producerar då riksdagen och regeringen tillsammans per år till den parlamentariska beslutsprocessen? – Det blir mellan 70 000 till 90 000 originalsidor under ett år, avslutar Lars Almén.

När vi besöker riksdagstryckeriet är FN:s generalsekreterare på besök. Prominenta gäster fotograferas vid ankomsten ihop med talmannen. När de senare lämnar huset, får de med en vacker fotobok, producerad av riksdagstryckeriet, som minne. Foto: Peter Ollén

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: