Exakta köper upp familjetryckeri

PUBLICERAD: 19 januari 2023
UPPDATERAD: 26 januari
Patrick Andersson, vd på Exakta Print, ser flera positiva effekter med förvärvet av Wiking Tryck. Foto: Pressbild

Förvärvet ger en starkare förankring i Malmö. Produktionen flyttas till Exaktas anläggning, enligt Patrick Andersson, vd på Exakta Print.

Exakta Print förvärvar 100 procent av Wiking Tryck, beläget med huvudkontor i Malmö. Familjetryckeriet har funnits sedan 1971, omsätter uppåt 20 miljoner kronor och har ett tiotal anställda. Enligt Exakta passar Wiking Tryck in i koncernen som hand i handske då företaget under alla år jobbat med stort fokus på kvalitet och kundnära relationer.

”Välrenommerat företag”
Vad betyder det här förvärvet för er?
– Det är ett anrikt företag i vår region. I samband med detta förvärv så flyttar vi nu produktionen till vår moderna produktionsanläggning på Brännögatan i Malmö. Det är ett välrenommerat företag med bra kundrelationer som gör att vi stärker vår position på vår lokala marknad, säger Patrick Andersson, vd på Exakta Print.
– Ett extra plus är att vi nu får ett antal nya väldigt kompetenta medarbetare till vår organisation. En satsning som också är viktig i en tid när återväxten i branschen börjar bli en bristvara.
Möta kunders behov

Exakta Print skriver även om förvärvet av Wiking Reklam i ett pressmeddelande.

”Genom förändringen tar vi ytterligare ett aktivt agerande för att leda den grafiska branschens utveckling, med syfte att möta kundernas nya behov inom grafisk kommunikation.”

Koncern med 260 anställda

Exakta-koncernen uppger att de med Wiking Tryck i koncernen totalt kommer att omsätta drygt 600 miljoner kronor och ha 260 anställda.

I Exakta Group ingår sedan tidigare bolagen Exakta Print, Exakta Profile, Exakta Brandhouse, Exakta Creative, Exakta Software, Exakta Store samt Exakta Photo. En komplett partner för kundens totala behov av grafisk kommunikation, enligt företagsgruppen.

Läs vidare

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg

Svensk mässpremiär för värmepress

Hos den grafiska leverantören Folier.se var det såväl värmepressar som DTF/DTG- och sublimeringsskrivare som stod i blickfånget under Nordic Profile Fair, men även skärplotters, kepspressar och vinyler.
Folier 1

Etikettryck: ”Övergången från analogt till digitalt fortsätter”

Digital etikettproduktion har blivit det normala, enligt Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef på Konica Minolta. Han ger sin syn på etikettåret 2023, ett år han menar präglas av en fortsatt stark trend mot ökat digitaltryck.
Carsten_Bamberg

Bildkavalkad från promotionmässa

Missade du Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping? Här kan du se bilder från produktmediabranschens första mässdag.
Kollage_promotion

Senaste nytt

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg