Screentryckarprofil har gått ur tiden

PUBLICERAD: 24 januari 2023
UPPDATERAD: 25 januari
Jan Enberg har avlidit. Han blev 84 år. Foto: Privatbild

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.

Jan Enberg, en av screentryckvärldens stora har lämnat oss efter en längre tids sjukdom, vid en ålder av 84 år.
Jan hade som ung en lovande karriär som medeldistanslöpare och här präglades också hans tävlingsinstinkt. Efter militärtjänsten gjorde han FN-tjänstgöring i Sinai där hans förmåga att bygga relationer och förhandla under tuffa omständigheter utvecklades.

Jan började sin yrkeskarriär på Solna offset, men såg snart att gräset var grönare på screensidan. Många kände Jan från Svecia Silk Screen Maskiner där han hade flera betydelsefulla roller under deras stora era. Han hade ett stort nätverk över hela världen och var ytterst delaktig i den framgång som Svecia hade. Hans förmåga att fånga uppmärksamhet på flera språk med sin klara stämma och sätt att berätta fängslande historier gjorde honom väldigt uppskattad.

Jan arrangerade ett antal resor i samband med Fespa-mässor för sina skandinaviska screentryckarkollegor till bland annat Sydamerika och Asien, till många screentryckares glädje.

Vi minns honom som en drivande kraft och en gentleman som ständigt var närvarande och villig att ställa upp för alla. Han hade även inspel inom färgbranschen som försäljningschef hos Sun Chemical och de sista yrkesåren jobbade han aktivt som mentor och stöd åt sina forna kollegor i RCS Screenservice.

Jan var under en tid styrelsemedlem i Fespa Sweden, där han även var hedersledamot. Vi tackar Jan för hans insatser i vår bransch och sänder våra tankar till hustrun Bodil och familjen.

Text: Fespa Sweden

.

 

Läs vidare

Svensk mässpremiär för värmepress

Hos den grafiska leverantören Folier.se var det såväl värmepressar som DTF/DTG- och sublimeringsskrivare som stod i blickfånget under Nordic Profile Fair, men även skärplotters, kepspressar och vinyler.
Folier 1

Etikettryck: ”Övergången från analogt till digitalt fortsätter”

Digital etikettproduktion har blivit det normala, enligt Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef på Konica Minolta. Han ger sin syn på etikettåret 2023, ett år han menar präglas av en fortsatt stark trend mot ökat digitaltryck.
Carsten_Bamberg

Bildkavalkad från promotionmässa

Missade du Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping? Här kan du se bilder från produktmediabranschens första mässdag.
Kollage_promotion

H–Tryck växer med tryckta pappersbägare

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Svensk mässpremiär för värmepress

Hos den grafiska leverantören Folier.se var det såväl värmepressar som DTF/DTG- och sublimeringsskrivare som stod i blickfånget under Nordic Profile Fair, men även skärplotters, kepspressar och vinyler.
Folier 1