Screentryckarprofil har gått ur tiden

PUBLICERAD: 24 januari 2023
UPPDATERAD: 3 februari
Jan Enberg har avlidit. Han blev 84 år. Foto: Privatbild

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.

Jan Enberg, en av screentryckvärldens stora har lämnat oss efter en längre tids sjukdom, vid en ålder av 84 år.
Jan hade som ung en lovande karriär som medeldistanslöpare och här präglades också hans tävlingsinstinkt. Efter militärtjänsten gjorde han FN-tjänstgöring i Sinai där hans förmåga att bygga relationer och förhandla under tuffa omständigheter utvecklades.

Jan började sin yrkeskarriär på Solna offset, men såg snart att gräset var grönare på screensidan. Många kände Jan från Svecia Silk Screen Maskiner där han hade flera betydelsefulla roller under deras stora era. Han hade ett stort nätverk över hela världen och var ytterst delaktig i den framgång som Svecia hade. Hans förmåga att fånga uppmärksamhet på flera språk med sin klara stämma och sätt att berätta fängslande historier gjorde honom väldigt uppskattad.

Jan arrangerade ett antal resor i samband med Fespa-mässor för sina skandinaviska screentryckarkollegor till bland annat Sydamerika och Asien, till många screentryckares glädje.

Vi minns honom som en drivande kraft och en gentleman som ständigt var närvarande och villig att ställa upp för alla. Han hade även inspel inom färgbranschen som försäljningschef hos Sun Chemical och de sista yrkesåren jobbade han aktivt som mentor och stöd åt sina forna kollegor i RCS Screenservice.

Jan var under en tid styrelsemedlem i Fespa Sweden, där han även var hedersledamot. Vi tackar Jan för hans insatser i vår bransch och sänder våra tankar till hustrun Bodil och familjen.

Text: Fespa Sweden

.

 

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)