Epson trycker på etikett och mikroproduktion

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 5 juni 2024
UPPDATERAD: 5 juni
En konceptmaskin som ännu inte har något namn, men som kommer att ersätta Epson S80600, berättar Duncan Ferguson. Det som är nytt är bland annat grönt bläck.

Epson visar flera stora nyheter inom etikettryck under Drupa, men även lösningar för textil samt mikroproduktion och personalisering.

På Fespa-mässan i mars satsade Epson stort på att presentera de lite mindre och kompakta maskinerna som kan användas för korta serier on demand och för personaliserade produkter.

– Efter covid har det blivit ett eget segment och en marknad som vi fokuserar på. Här på Drupa vill vi visa alternativ för hur man man kan driva den typen av produktion, till exempel inom detaljhandeln eller som ett nystartat tryckeri, säger Duncan Ferguson, Vice President för Commercial and Industrial Print på Epson Europe.

– Vi ser också en trend med lokal produktion som har växt med ökad e-handel, fortsätter han.

Fotoskrivaren SureColor SC-P5300 är en kompakt maskin, helt i linje med Epsons satsning på mikroproduktion.
Ersätter populär skyltskrivare

Epson har de senaste åren varit starka inom skyltmarknaden med sin SureColor S-serie. Under Drupa visas en konceptmaskin som är under utveckling och testas av kunderna. Tanken är att denna, som ännu inte fått något namn, ska ersätta populära SureColor S80600.

– Den har ett helt nytt chassi, en högre hastighet och ett nytt printhuvud, men även grönt bläck som ersätter metallicbläcket i S80600. Det gröna bläcket är viktigt för många kunder i Sverige som printar folier till bland annat skoter och motocross där neonfärger ofta används, säger Richard Garp, Business Account Manager i Sverige för Epsons kommersiella och industriella trycklösningar.

Direct-to-fabric-skrivaren Monna Lisa ML-13000 kan printa direkt på tyget utan för- eller efterbehandling.
”En revolutionerande process”

Bläckkassetterna är också utbytta mot mer miljövänliga påsar. Förhoppningen är att kunna lansera en färdig maskin under 2025. Det gäller även en textilskrivare i F-serien för dye sublimation på polyestertyger, som också visas på Drupa. Inom textiltryck visas dessutom Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.

– Det är en revolutionerande process, skulle jag säga, eftersom alla vätskor appliceras i ett svep vilket gör att man inte behöver en maskin för varje steg. Jag tror att den här maskinen kan användas för lokal produktion i Sverige, till exempel genom att tryckerierna kan ta hem produktion från Baltikum eller Polen, säger Richard Garp.

Du kan läsa mer om nya Monna Lisa ML-13000 här.

Textil är ett viktigt segment för Epson, inte minst med nya Monna Lisa-modellen.
Lyckad start inom etikettryck

De stora nyheterna hos Epson handlar dock framför allt om etiketter.

– Det finns en allt större efterfrågan på etiketter och det är ett område som vi följer med intresse. Det är alltid stort fokus på det under Drupa, säger Duncan Ferguson.

Epson började tillverka maskiner för etikettproduktion redan för 16 år sedan, men det var först i höstas som Epson i Skandinavien började fokusera på den marknaden, berättar Richard Garp.

– Vi har redan sålt tre maskiner i Norden.

Det handlar om modellen SurePress L-4733 AW med latexbläck vilket betyder att substratet inte behöver förbehandlas och att det går att printa på de flesta materialen.

– Jag brukar säga att det är en ”fine arts etikettpress” för riktigt snygga etiketter. Den är lätt att jobba med och har ett stort färgomfång som täcker 96 procent av Pantone-färgerna, säger Richard Garp.

Inom etikettområdet visas även UV-skrivaren SurePress L-6534VW med vitt och lack som är en dyrare men snabbare maskin och som kan printa taktila effekter med matt/blankt lack. Ytterligare en konceptmaskin visas i montern, som även den har latexbläck och hastighetsmässigt lägger sig mellan de två ovan nämna etikettpressarna med sex färger plus vitt.

Richard Garp med SurePress L-4733 AW som Epson redan har sålt tre stycken av i Norden.
Modellen SurePress L-6534VW med vitt och lack är en riktig high end-maskin med UV.
Denna konceptmaskin för etiketttryck är också under utveckling, men väckte stort intresse under Drupa.

Läs vidare

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560

Innovation eliminerar val mellan mjuka och hårda PU-ringar

Heidelberg har börjat utrusta alla sina Stahlfolder falsmaskiner med de nya Perfect Grip-falsrullarna.
20241002_Perfect_Grip_2_IMAGE_RATIO_1_5

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560