En vital 40-åring som ännu växer

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 25 februari 2025
UPPDATERAD: 25 februari
Lennart Ståhl, Stema Specialtryck, och Lars Bomgren från leverantören Nize Equipment, framför nya Karibu 2 som är den första som installeras i Sverige.

Hur firar man sitt 40-årsjubileum som företag i den grafiska branschen? Med en ny maskin såklart. I alla fall om man heter Stema Specialtryck.

Födelsedagspresenten som Borås-företaget Stema köpt till sig själv är en Karibu 2, rulle till rulle, från schweiziska Swissqprint. Det är den första maskinen i den andra generationen som installeras i Sverige. Sedan tidigare har Stema en planprinter från samma leverantör, en Nyala 4.

– Precis som med Nyalan så hade vi sneglat på den här maskinen ett tag. Nu hade vi musklerna att göra investeringen. Och eftersom vi dessutom fyllde 40 år under 2024 så passade det bra att fira med att köpa en ny maskin, säger Lennart Ståhl, platschef och delägare i Stema Specialtryck.

– Dessutom var det självklara valet att köpa via Nize Equipment eftersom vi varit nöjda med dem tidigare. Det var inget snack om saken och en affär som vi känner oss väldigt bekväma med, fortsätter han.

När det kommer till efterbehandling för rullmaterial så finns en Fotoba-maskin och ett stort skärbord från Elitron.
Låg total kostnad

Inför investeringen tittade Stema även på alternativ i det lägre segmentet, men Lars Bomgren på Nize Equipment fick dem att tänkta om efter att de räknat på den totala kostnaden, total cost of ownership (TCO), där Swissqprint visade sig vara det bästa alternativet.

– Till exempel är det många andra märken där man behöver byta printhuvud ofta, det behöver man inte med Swissqprints maskiner, säger Lars Bomgren, country manager hos Nize Equipment i Sverige, Finland och Baltikum.

– Den totala kostnaden var viktig för oss liksom miljöfrågan, säger Lennart Ståhl om valet.

Lampan visar hur mycket som är kvar att printa av filen, vilket gör det lätt att se även på avstånd när jobbet börjar bli klart.

Att Stema nu har två maskiner från samma leverantör har fördelar bland annat när det gäller färgkalibreringen. Det gör det möjligt att trycka ett jobb både i Nyalan och Karibun som ska gå till samma kund, utan att det med blotta ögat går att se att det tryckts i olika maskiner.

Karibu-maskinen installerades i mars 2024 och sedan dess har den printat på alla möjliga rullmaterial, till exempel mesh och tyg till ljuslådor. Hittills har drygt 15 000 kvadratmeter passerat maskinen.

– Den har svalt allt vi stoppat i den hittills. En stor fördel är att vi kan printa mesh utan liner. Förut fick vi rycka av det, det är ett moment vi slipper nu. Vi kan även trycka utfallande utan att det smetar, säger Lennart Ståhl.

En tennisbana i timmen

Ett litet materialspill och det faktum att en operatör själv kan ladda materialet är andra fördelar. Maskinen spänner sedan materialet automatiskt och ser till att det sitter rakt. Den har även en inbyggd lampa som gör att man kan se hur det färdiga resultatet för till exempel bakbelysta ljuslådor kommer att se ut.

Karibu kan printa upp till 212 kvadratmeter i timmen, motsvarande en hel tennisbana på 55 minuter. Trycket kan ha en upplösning på upp till 1 350 dpi. Maskinen är utrustad med det så kallade Tip Switch Vacuum-systemet, som även finns på Nyalan, som gör att substratet hålls på plats med vakuum. Precis som med sina andra maskiner ger Swissqprint 36 månaders garanti, något som lanserades på Fespa i våras.

För Stemas del innebär investeringen också att mer kan göras i egen produktion och att behovet av underleverantörer minskar.

Operatören Mattias Mårtenson är glad över investeringen, framför allt på grund av hastigheten och användarvänligheten.
Screentrycket ökar

Karibun är inte den enda investeringen som gjorts på sistone. Samma vecka som Sign&Print är hos Stema i Borås har en glueliner från Lamina System anlänt. Ett företag som har sitt huvudkontor bara ett stenkast bort. Maskinen ska in i en av de tre screentrycks-linjerna, ett område som Stema för tio år sedan trodde var på nedåtgående men som nu istället ökar. Det finns till och med tankar på att investera i ytterligare en screen-linje.

– Inom screentrycket har vi lyckats ta marknadsandelar och det finns en stor efterfrågan på de speciallösningar som screentrycket innebär, säger Daniel Larsson, vd för Stema Specialtryck.

Framåt väntar fler investeringar, då handlar det om digitaltryck. På digitaltrycksavdelningen finns idag tre Xerox-pressar av modellerna iGen och Iridesse. Den äldsta av dessa tonerpressar börjar närma sig slutet av sin livscykel.

– Vi har börjat titta på en ny digitalpress, bland annat digital inkjet, eftersom det innebär högre hastigheter, har högre kvalitet och ger en bättre ekonomi. Utmaningen är att hitta rätt format, det har kommit flera B2-pressar sista tiden och vi undersöker om det kan passa in i vår produktion, säger Lennart.

Har tillväxt i sikte

Stema Specialtryck har brutet räkenskapsår och det senaste, juni 2023-juni 2024, visade på en omsättning på runt 125 miljoner kronor. Något lägre än året innan, men det blev vinst vilket betyder att personalen fick en bonus lagom till jul. I tider när många grafiska företag har det tufft har Stema ändå lyckats hålla siffrorna uppe och ha en strid ström av jobb.

Planskrivaren Nyala 4, också den från Swissqprint, installerades 2022 och har sedan dess printat drygt 110 000 kvadratmeter.

  Jag tror förklaringen till att det gått så bra för oss är att vi lyckats ta betalt. Vi har också en del kunder som köper många olika saker av oss, säger Lennart Ståhl.

– Och de kunderna som är mest nöjda är de som köper många olika typer av produkter av oss, fyller Daniel Larsson i.

Den kundgruppen vill Stema därför fortsätta att vårda.

– Vi har satsat mycket på säljorganisationen och har en tät dialog med kunderna för att undersöka hur behovet ser ut. Till exempel hur produkterna ska användas så vi kan erbjuda rätt material och rätt kvalitet. Det vinner förtroende och vi vill ha långsiktiga relationer, och där tror jag vi lyckas också, säger Daniel Larsson.

I september anordnade Stema en storslagen 40-årsfest och lokalerna på bilden gjordes om till en festlokal med långbord och scen.

Är ambitionen att växa?

– Vi vill vara i framkant, men att växa är inget självändamål i sig. Men vi tackar inte heller nej till en order. Vi börjar bli relativt trångbodda och det vi kan spela med är antalet skift. Om det poppar upp stora konton så har vi kapacitet att växla upp, säger Lennart Ståhl och tillägger att det i dagsläget bara är offsetavdelningen som kör tvåskift.

– Vi ser positivt på framtiden trots den marknad vi befinner oss i nu mellan lågkonjunktur och en mer normal konjunktur. Hittills har det inte kommit igång riktigt som vi trodde, men det vänder förhoppningsvis i och med Riksbankens räntesänkningar, säger Daniel Larsson.

Näst på tur när det gäller investeringar är digitaltrycket, där Stema bland annat tittar på alternativ inom inkjet.

Kort historik

Stema grundades 1984 av Stefan Johansson och Mats Ohlsson, därav namnet Stema. Året innan hade de försökt lansera ett familjespel, utan direkt framgång, men genom kontakter med tryckerier och reproföretag öppnades dörren till den grafiska branschen istället. De köpte två maskiner som gick varma och tryckte allt från pennor till dekaler.

Åren passerade och 2016 gick Stema ihop med ett annat Borås-tryckeri, Responstryck, och de flyttade till en ny toppmodern anläggning på 7 000 kvadratmeter på Viareds industriområde. Det nya gemensamma bolaget fick namnet Stema Specialtryck.

I dag har Stema Specialtryck bland annat tre screentrycks-linjer, en LED-UV offsetpress, tre Xerox-pressar för digitaltryck samt storformatsskrivare från Swissqprint för både ark och rulle med tillhörande efterbehandlingsutrustning.

Ännu ett tillskott i maskinparken, en limstation från Lamina System som ska in i en av screentryckslinjerna.

 

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

Det var i allra högsta grad fullsatt i Heidelberg/Gallus monter på Labelexpo när de presenterade nyheterna, Gallus Five och Gallus Alpha.

Gallus-CEO
Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

Kika in i Merkurs nya universum

I mitten av juni flyttade Merkur Grafisk in i det de kallar för ”Norges grönaste, mest kompletta och effektiva produktionshus”. Där samlas fem företag som erbjuder hela värdekedjan inom tryck av böcker, magasin, retail, interiör och dekor.

Kjetil-1-1024x683
Kika in i Merkurs nya universum

Durst: Vi går mot "Black factory"-produktion utan personal

På Labelexpo i Barcelona introducerade Durst två nya maskiner som bygger på den nya G3-plattformen. Sign&Print tog reda på lite mer om den.

durst-1x
Durst: Vi går mot ”Black factory”-produktion utan personal

Konica Minolta visade prototyp på ny etikettpress

Konica Minoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen.

konica-prototypx
Konica Minolta visade prototyp på ny etikettpress