Hon tar över Kodaks kanaler

PUBLICERAD: 11 november 2010
UPPDATERAD: 11 november

pernille_olsen_lowresPernille Olsen blir ny Nordic Channel Manager för Kodak från den 1 november. Det innebär att hon blir ansvarig kanalförsäljare i hela den nordiska regionen.

AGI har som första tidning intervjuat Pernille Olsen, som under lång tid arbetat med partnerförsäljning. Närmast kommer hon från Symantec där hon ansvarade för distributörer i Danmark, Norge och på Island. Nu utvecklas hennes geografiska område med Sverige, Finland och Baltikum.

Hur kommer det sig att du sökte jobb i den grafiska branschen, som präglats starkt av finanskrisen?

– Det var möjligheten att få arbeta med kanalförsäljning som jag fastnade för, säger Pernille Olsen. Finanskrisen gick även hårt åt IT-branschen, med konsolideringar och nedskärningar, så utmaningarna i den grafiska branschen är jag inte främmande för.

Vilka blir dina största utmaningar?

– Till att börja med blir det att lära sig om alla nya produkter och om branschen. Det har jag redan börjat med. Men eftersom jag bara arbetat i en vecka finns det massor att ta in. En annan utmaning blir Baltikum som jag inte har någon tidigare relation till. Men det ska bli spännande, i synnerhet de kulturella skillnaderna. Även i Norden finns det skillnader som är viktiga att förstå när man arbetar över nationsgränserna.

Kundrelationer är något som Pernille Olsen skattar högt. Ett av målen som channel manager är att hon inom tre månader ska ha besökt samtliga kunder minst en gång.

– Mitt huvudsakliga mål är att hjälpa återförsäljarna med att utveckla deras affärsidéer. Det ska vi göra i en tät dialog, något som jag ser mycket fram emot.

Resande är ett viktigt inslag i tjänsten, men när Pernille Olsen är ledig tränar hon trekamp och kajakpaddling. Mat och vin är ytterligare en favoritaktivitet hemma i lägenheten i Köpenhamn.

Pernille Olsen inrättar sitt högkvarter på Kodaks kontor i Danmark.

Läs vidare

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Senaste nytt

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Konica Minolta och Fujifilm i strategiskt samarbete

Konica Minolta och Fujifilm Business Innovation Corp. meddelar att de har undertecknat ett avtal med avsikt att undersöka möjligheterna till ett strategiskt samarbete. Fokus för samverkan ska vara inom multifunktions-, kontors- och produktionsskrivarsegmenten.
fuji-konica

Färger för screen-, digital- och tampotryck

Färgtillverkaren Marabu lyfter fram några av sina produkter för screen-, digital- och tampotryck på Drupa.
marabu2

Här är bolagen som tar över V-Tab

Det ser ut att bli ett danskt och ett skånskt företag som delar på konkursade V-Tab.
FotoJet-(74)