Ifra Expo firar 40-årsjubileum

PUBLICERAD: 3 september 2010
UPPDATERAD: 3 september

kristina_200x200Nedräkningen har börjat till årets upplaga av Ifra Expo! Den 4 oktober öppnar mässan återigen portarna – denna gång för 40:e året!

Det är säkert många som liksom jag återkommer till mässan år efter år, och säkert många som har roliga anekdoter och berättelser från hur Expo utvecklats genom åren. Kanske har någon varit med ända från första början? Det vore spännande att få höra!

I år blir det mitt sjunde IFRA Expo besök. Lång tid har gått sedan jag för första gången steg in på ”RAI” i Amsterdam – redo att bevaka evenemanget genom den lilla kameralinsen i en då sprillans ny (men numera smått antik) Nokia. Jag var där för att ”moblogga” åt IFRA – att med kameramobilen fota och intervjua utställare, deltagare, höga chefer och serveringspersonal i en härlig mix, med syfte att i stort och smått täcka in evenemanget. Kanske minns ni storbildsskärmarna där ni via vår bevakning kunde följa allt som hände på Expo? Till min hjälp hade jag fem unga holländska journalistikstudenter som med stor entusiasm plöjde sig igenom utställningen. Många besvärades säkert av alla närgångna reportrars frågor och kameror, men för mig väckte denna upplevelse ett sedan dess brinnande intresse för det mobila.

Inte oväntat visade det sig att ett perfekt sätt att få synas på bloggen var att som utställare ha jippon eller annorlunda giveaways som stack ut. Visst kan det ha berott på de unga reportrarnas jakt på gratisprylar, men jag tror ändå att vi lärde oss något av detta. Det räcker inte alltid med att ha ett vältrimmat system för att få uppmärksamhet på mässan – utan det gäller att göra det mesta av sin utställningsyta – det där lilla extra. Det vore kul att se fler som vågar ta ut svängarna lite.

Jag kommer aldrig glömma min första Expo: hur trött, men glad och nöjd jag var när jag kom hem. Under bara några dagar hade jag fått träffa alla i branschen (ja för så kändes det). Knutit viktiga kontakter, lärt mig massor. Det slår mig fortfarande vid varje mässa att hur effektivt det är att träffa så många på så kort tid. Kollegor, kunder och vänner i branschen finns alla samlade. När så stor del av det vardagliga arbetet idag består av kontakter via mejl, Skype och telefon känns det lyxigt med flera dagar på en sådan här mötesplats. Jag ser fram emot många spännande möten i år. Vi ses där!

_______________________________________________________________
Kristinas Ifra-tips

• Media Port, ett nytt område på mässan där det ständigt pågår öppna föreläsningar om trender inom webb, mobilt och tryck

• “Nordisk lunch” 5/10 och ”Get-together” 4/10.

• International e-Reading and Tablet Conference

• Prisceremonier för WAN-IFRA XMA Cross Media Awards & International Newspaper Color Quality Club

_______________________________________________________________
KRISTINA BÜRÉN är chef för WAN-IFRA Nordic
_______________________________________________________________

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Håll priset uppe – av respekt för kunden

Sänk inte dina priser i dessa stormiga tider. Det bästa för dina kunder är egentligen att du höjer priset lite. Tror du mig inte? Läs vidare.

Peter Ollén 190626
Håll priset uppe – av respekt för kunden

Till alla våra kunder

Detta gäller för sign&print mässan, promotion, vår journalistik och våra konferenser under april till september.

Peter Ollén 190626
Till alla våra kunder

Efter två veckor

Några handfasta råd till grafiska branschen kring permittering, sociala avgifter, lån och leverantörsskulder i krisens spår.

Peter Ollén 190626
Efter två veckor

Tid för planering

Antingen har du fullt upp att göra och då hinner du inte läsa det här. Eller så ser det knepigare ut och då får du några konkreta tips för att driva tryckeri i en komplicerad tid.

Peter Ollén 190626
Tid för planering