Ifra Expo firar 40-årsjubileum

PUBLICERAD: 3 september 2010
UPPDATERAD: 3 september

kristina_200x200Nedräkningen har börjat till årets upplaga av Ifra Expo! Den 4 oktober öppnar mässan återigen portarna – denna gång för 40:e året!

Det är säkert många som liksom jag återkommer till mässan år efter år, och säkert många som har roliga anekdoter och berättelser från hur Expo utvecklats genom åren. Kanske har någon varit med ända från första början? Det vore spännande att få höra!

I år blir det mitt sjunde IFRA Expo besök. Lång tid har gått sedan jag för första gången steg in på ”RAI” i Amsterdam – redo att bevaka evenemanget genom den lilla kameralinsen i en då sprillans ny (men numera smått antik) Nokia. Jag var där för att ”moblogga” åt IFRA – att med kameramobilen fota och intervjua utställare, deltagare, höga chefer och serveringspersonal i en härlig mix, med syfte att i stort och smått täcka in evenemanget. Kanske minns ni storbildsskärmarna där ni via vår bevakning kunde följa allt som hände på Expo? Till min hjälp hade jag fem unga holländska journalistikstudenter som med stor entusiasm plöjde sig igenom utställningen. Många besvärades säkert av alla närgångna reportrars frågor och kameror, men för mig väckte denna upplevelse ett sedan dess brinnande intresse för det mobila.

Inte oväntat visade det sig att ett perfekt sätt att få synas på bloggen var att som utställare ha jippon eller annorlunda giveaways som stack ut. Visst kan det ha berott på de unga reportrarnas jakt på gratisprylar, men jag tror ändå att vi lärde oss något av detta. Det räcker inte alltid med att ha ett vältrimmat system för att få uppmärksamhet på mässan – utan det gäller att göra det mesta av sin utställningsyta – det där lilla extra. Det vore kul att se fler som vågar ta ut svängarna lite.

Jag kommer aldrig glömma min första Expo: hur trött, men glad och nöjd jag var när jag kom hem. Under bara några dagar hade jag fått träffa alla i branschen (ja för så kändes det). Knutit viktiga kontakter, lärt mig massor. Det slår mig fortfarande vid varje mässa att hur effektivt det är att träffa så många på så kort tid. Kollegor, kunder och vänner i branschen finns alla samlade. När så stor del av det vardagliga arbetet idag består av kontakter via mejl, Skype och telefon känns det lyxigt med flera dagar på en sådan här mötesplats. Jag ser fram emot många spännande möten i år. Vi ses där!

_______________________________________________________________
Kristinas Ifra-tips

• Media Port, ett nytt område på mässan där det ständigt pågår öppna föreläsningar om trender inom webb, mobilt och tryck

• “Nordisk lunch” 5/10 och ”Get-together” 4/10.

• International e-Reading and Tablet Conference

• Prisceremonier för WAN-IFRA XMA Cross Media Awards & International Newspaper Color Quality Club

_______________________________________________________________
KRISTINA BÜRÉN är chef för WAN-IFRA Nordic
_______________________________________________________________

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?
peter-ollen-

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.
Peter Ollén 190626

Att känna hopp är viktigt

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp...
peter-ollen-

Branschläget inför sommaren

Börskurserna är ständigt stigande, samtidigt säger 40 procent av tjänsteföretagen, dit många tryckerier och skyltföretag tillhör, att de ska säga upp personal nu i sommar. Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén tar ett grepp om branschläget.
peter_ollen_

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex