Livet går vidare efter Steve Jobs

PUBLICERAD: 25 augusti 2011
UPPDATERAD: 25 augusti

Kan ett teknikbolag som förlorar sin vd, visionär och ledare gå vidare? En ledare som förändrat bolaget från grunden, satsat på nya produkter och lagt grunden för en helt ny verksamhet?

Jodå. Inte nog med att livet går vidare, bolagets framgångar kan dessutom bli långt större och mer lönsamma än vad den tidigare ledaren ens kunde föreställa sig.

Och till slut nämns inte ens ledarens namn på företagets webbplats eller i företagets egna historiebeskrivningar. Ledaren har aldrig existerat.

Gummi- och träkoncernen Nokia utsåg 1977 Kari Kairamo till vd. Kari Kairamo inledde en djärv övergång till nya produkter som han var fast förvissad om skulle gälla i framtiden. Mobiltelefoner, satellitboxar, men även TV-apparater och datorer.

Men än viktigare var att Kari Kairamo hade ett helt annat perspektiv på verksamheten och såg till att den skalades upp och gjordes internationell.

Precis som Steve Jobs gjorde han sina misstag. TV-tillverkningen kraschade, datorerna floppade. Men mobiltelefonerna exploderade och Nokia var under många år världens största tillverkare av mobiltelefoner och ledde utvecklingen, introducerade de första smarta telefonerna med webb och e-post, var först med GPS och, tro det eller ej, Nokia var först med appar som kunde köpas och installeras i telefonerna.

Nokia skapade välstånd i Finland och Sverige för många men gav också helt nya affärsmöjligheter för många andra aktörer i andra branscher. Och gav säkerligen inspiration till Apple och andra.

Men likt Steve Jobs på 1980-talet, så mötte Kari Kairamo ett makalöst motstånd från allt och alla. Alla de som ville tillbaka till tryggheten i trä och gummi, alla de som trodde de visste bättre, alla de som tyckte det var bättre förr, alla de som inte litade på det nya och osäkra.

Hade Kari Kairamo varit en svensk företagsledare hade han säkerligen gett upp och unnat sig en fet fallskärm. Men eftersom Kari Kairamo var en rakryggad finne, tog han livet av sig 1988.

Kari Kairamo fick aldrig uppleva den exempellösa framgång som hans idéer resulterade i och hur den assistent han anställde, Jorma Ollila, så småningom blev hyllad vd för Nokia och fick all ära för framgångarna.

Och söker du på Kari Kairamo på Nokias webbsajt får du inte en enda träff.

____________________________________________________________________
OM SKRIBENTEN
Claes Magnusson arbetar med utbildning i ny teknik och arbetar just nu som rektor för Malmö Yrkeshögskola med sin utbildning ”Programmerare iPhone och Android”.

 

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Håll priset uppe – av respekt för kunden

Sänk inte dina priser i dessa stormiga tider. Det bästa för dina kunder är egentligen att du höjer priset lite. Tror du mig inte? Läs vidare.

Peter Ollén 190626
Håll priset uppe – av respekt för kunden

Till alla våra kunder

Detta gäller för sign&print mässan, promotion, vår journalistik och våra konferenser under april till september.

Peter Ollén 190626
Till alla våra kunder

Efter två veckor

Några handfasta råd till grafiska branschen kring permittering, sociala avgifter, lån och leverantörsskulder i krisens spår.

Peter Ollén 190626
Efter två veckor

Tid för planering

Antingen har du fullt upp att göra och då hinner du inte läsa det här. Eller så ser det knepigare ut och då får du några konkreta tips för att driva tryckeri i en komplicerad tid.

Peter Ollén 190626
Tid för planering