Har du sett Digital Man nyligen? Du kan se honom vid ratten i den vackert orange-lackade cabriolet som illustrerar kampanjen för FESPA Digital-mässan i Barcelona, 21-24 februari 2012. Den väg han kör är fylld av möjligheter att utveckla hans affärer och han möter också flera spännande valmöjligheter när det gäller färdriktningen för hans resa.
Dags att ändra färdriktning?
Enligt FESPAs undersökningar har merparten av digitaltryckarna intresse av att ta del i hans resa. De har prövats hårt av förändringarna i världen under de tre senaste åren, men är försiktigt optimistiska om framtiden. De flesta tryckare vet att det inte finns några garantier för framgångar i framtiden och de är klara över att de kan tvingas ändra inriktning för att växa.
Den tekniska utvecklingen har nått en mognad som gör att tryckaren nu får studera tekniken utifrån nya förutsättningar och ur en mer affärsmässig och kreativ vinkel. I det globala samhället är det ingen lätt uppgift och varje investering måste bedömas utifrån sina ekonomiska möjligheter och hur de kan tänkas överensstämma med dagens och morgondagens affärsmodeller.
Starta motorn….
Att utforska nya möjligheter behöver inte nödvändigtvis betyda investering i dyra högpresterande utrustningar. Tekniska innovationer är viktiga, men de mest sofistikerade lösningarna är ofta alltför kostsamma att investera i för många, vilket ändå inte behöver vara en begränsning för utveckling. Ökad konkurrenskraft kan främst åstadkommas med effektivare arbetsprocesser. Att skapa ett arbetsflöde som sträcker sig från prepress till efterbeabetning, att använda effektiva mjukvaruverktyg och att införa web-to-print-flöden för att förenkla och automatisera vägen från det att jobbet tas emot till produktion, eller att investera i lösningar för efterbearbetning som i hög grad ökar produktens värde, detta är några av de strategier som kan öka volymen i dina affärer.
… sätt fart ut i trafiken
Genom att lämna de invanda spåren kan tryckaren till exempel titta på potentialen i variabeldata. Det gör det möjligt att erbjuda kunden kampanjer för utomhus- eller butiksändamål som skräddarsytts för utvalda mottagaregrupper eller orter. Digitaltrycket är väl lämpat för effektiv individanpassad kommunikation, något som kan vara en lönsam affärsmöjlighet.
Förutom de mest populära fordonsdekorerna är skylt- och affischapplikationerna och visuella lösningar för butiksreklam mer mångsidiga än någonsin tidigare. Detaljhandeln vill ha mera kreativa lösningar för att fånga köparnas uppmärksamhet och motivera till köp. Resultatet är en storm av butiksreklam, promotionmaterial och displayer.
Det är dags att växla till blandade medier
Visuell kommunikation i sina välkända former presenteras i nya och innovativa former. Stortavlor, fordonsreklam, reklam på busshållplatser och liknande, tillsammans med inklädda byggnader arbetar ofta med 3D-effekter i form av ”lenticular printing” och även integrerat med Digital Signage. Storformattryckarna är naturligtvis medvetna om dessa innovationer men bör också inse att dessa nya verktyg kan kräva användning av både de tryckta och de elektroniska medierna. Det leder till mer effektiva marknadslösningar och även till ökade intäkter för de som tar till sig det nya.
Digitaliseringen av kommunikationerna inklusive utvecklingen av mobiltekniken placerar interaktivitet och bilder i själva hjärtat av marknadsföringsmixen, med hjälp av video, sociala media och QR-koder. Storformattrycket kan på ett lysande sätt kombineras med de ”nya” medierna och ge bättre resultat inom marknadsföringen.
Missa inte de industriella tillämpningarna
Förutom utvecklingen av den visuella kommunikationen, får vi inte underskatta trenden mot industriapplikationer som påverkar storformatbranschens inriktning. Möjligheterna att trycka direkt på trä, glas, aluminium eller keramik är inte bara ett försäljningsargument från tillverkarna av planskrivare. De ökade tekniska möjligheterna för dessa utrustningar betyder att dessa tillämpningar blivit en affärsmöjlighet som öppnar digitaltryckets dörr mot en värld av inredningsdekorer. Branschen kan rikta sin uppmärksamhet mot inredningsdesigners och arkitekter, såväl som monterbyggare och butiksdesigners.
Samma sak gäller för den växande marknaden för digitalt textiltryck. Å ena sidan har där skapats ett nytt och lönsamt segment för visuell kommunikation, ”Soft Signage”. Å andra sidan har även tidigare stängda marknader som modebranschen och möbelbranschen öppnats. Bläckstråletekniken är ny en lämplig och värdefull process inom mode och design, och digitalteknikens möjligheter att skapa små serier och kundanpassade produkter till konkurrenskraftiga priser, skapar möjligheter till att framställa prototyper, vilket i förlängningen leder till lönsam produktion av korta serier inom mode, förpacknings- och etikettbranscherna.
Neil Felton är direktör för FESPAs mässverksamhet.