Årets juryarbete i Guldnyckeln, Sveriges största tävling i resultatorienterad reklam och marknadsföring, präglades av tre framträdande nyheter – en ny typ av jury, helt nya kategorier och ett större inslag av de nya medierna i kampanjerna. Arbetet med juryn har också gett upphov till tre reflektioner:
De tävlande befinner sig på väldigt olika nivåer vad gäller kampanjintegration av nya media. Bland annat Facebook, Twitter och mobil marknadsföring har gjort sitt intåg fullt ut i Guldnyckeln. Många har bejakat läget, anställt strateger som arbetar med sociala medier och integrerat dessa medier i sin övriga kommunikation. Det har tydligt resulterat i kampanjer med ibland rent makalösa resultat.
I andra änden ser vi de som fortfarande arbetar mer traditionellt med kanaler som alltid fungerat. Det gäller framför allt lojalitetsprogrammen som är långsiktiga, med mer tryck/print och traditionella kundklubbar som också ger resultat som gör att man hoppar högt i juryrummet.
Båda funkar alltså. Det handlar förstås om att veta var man har sin målgrupp och använda sig av de kanaler som de tar till sig av.
Nya kategorier avslöjar tydligt vilka som alltid tävlar. Genom de nya branschindelade kategorierna, blev det tydligt vilka som var vana att tävla och vilka som inte tävlat i någon större utsträckning. Det var verkligen roligt att se så många nya och intressanta tävlande i år. Men det blev också tydligt vilka branscher som både saknar erfarenheten av och kunskapen om att mäta resultat och att tävla.
Det finns en utbredd, bristfällig redovisning av resultat. Har beställarna blivit sämre på att mäta resultatet av sina kampanjer? Varför mäter de inte om kampanjerna lyckas genom att sätta upp rätt KPI i förhållande till syfte och mål? Är det svårare i dag i och med intåget av alla nya kanaler? Är det för svårt att få grepp om allt nytt? Kanske är det enklare att återgå till de traditionella varumärkeskanalerna, eller är det tidspress som gör att inte resultaten mäts i slutändan?
Det borde vara självklart att inför varje kampanj sätta strategi, utmaningar, bakgrund, förutsättningar, mål och val av målgrupper samt kreativa mål. Och att arbeta för att resultatet ska kunna redovisas i relation till uppsatta mål. Enkelt sagt så handlar det om att gör du jobbet rätt, kan du vinna en Guldnyckel, men framförallt vinna marknadsandelar, få nya kunder och öka dina affärer. Helt enkelt ett kvitto på att det du gör är bra. Så mät, mät, mät!
Ett bra sätt för Swedma att stötta dig som beställare längs vägen är att berätta framgångssagorna. Det gör vi på Guldnyckeln.
Förhoppningsvis kan Swedma även fortlöpande stötta dig. Låt oss veta vad du behöver av oss för att bättre mäta dina resultat. Berätta för oss på info@swedma.se vilka utmaningar du står inför!
Marianne Lager, Swedma
Marianne Lager är informationschef på Swedma och tillika projektledare för Guldnyckeln.