Mäter du ditt DM-resultat?

PUBLICERAD: 27 mars 2012
UPPDATERAD: 27 mars

Årets juryarbete i Guldnyckeln, Sveriges största tävling i resultatorienterad reklam och marknadsföring, präglades av tre framträdande nyheter – en ny typ av jury, helt nya kategorier och ett större inslag av de nya medierna i kampanjerna. Arbetet med juryn har också gett upphov till tre reflektioner:

De tävlande befinner sig på väldigt olika nivåer vad gäller kampanjintegration av nya media. Bland annat Facebook, Twitter och mobil marknadsföring har gjort sitt intåg fullt ut i Guldnyckeln. Många har bejakat läget, anställt strateger som arbetar med sociala medier och integrerat dessa medier i sin övriga kommunikation. Det har tydligt resulterat i kampanjer med ibland rent makalösa resultat.

I andra änden ser vi de som fortfarande arbetar mer traditionellt med kanaler som alltid fungerat. Det gäller framför allt lojalitetsprogrammen som är långsiktiga, med mer tryck/print och traditionella kundklubbar som också ger resultat som gör att man hoppar högt i juryrummet.

Båda funkar alltså. Det handlar förstås om att veta var man har sin målgrupp och använda sig av de kanaler som de tar till sig av.

Nya kategorier avslöjar tydligt vilka som alltid tävlar. Genom de nya branschindelade kategorierna, blev det tydligt vilka som var vana att tävla och vilka som inte tävlat i någon större utsträckning. Det var verkligen roligt att se så många nya och intressanta tävlande i år. Men det blev också tydligt vilka branscher som både saknar erfarenheten av och kunskapen om att mäta resultat och att tävla.

Det finns en utbredd, bristfällig redovisning av resultat. Har beställarna blivit sämre på att mäta resultatet av sina kampanjer? Varför mäter de inte om kampanjerna lyckas genom att sätta upp rätt KPI i förhållande till syfte och mål? Är det svårare i dag i och med intåget av alla nya kanaler? Är det för svårt att få grepp om allt nytt? Kanske är det enklare att återgå till de traditionella varumärkeskanalerna, eller är det tidspress som gör att inte resultaten mäts i slutändan?

Det borde vara självklart att inför varje kampanj sätta strategi, utmaningar, bakgrund, förutsättningar, mål och val av målgrupper samt kreativa mål. Och att arbeta för att resultatet ska kunna redovisas i relation till uppsatta mål. Enkelt sagt så handlar det om att gör du jobbet rätt, kan du vinna en Guldnyckel, men framförallt vinna marknadsandelar, få nya kunder och öka dina affärer. Helt enkelt ett kvitto på att det du gör är bra. Så mät, mät, mät!

Ett bra sätt för Swedma att stötta dig som beställare längs vägen är att berätta framgångssagorna. Det gör vi på Guldnyckeln.

Förhoppningsvis kan Swedma även fortlöpande stötta dig. Låt oss veta vad du behöver av oss för att bättre mäta dina resultat. Berätta för oss på info@swedma.se vilka utmaningar du står inför!

Marianne Lager, Swedma
Marianne Lager är informationschef på Swedma och tillika projektledare för Guldnyckeln.

Senaste nytt

Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Genom att köpa trasiga grafiska maskiner och reparera dem har Broder Tryck vuxit till ett tryckeri att räkna med. Med sin nya storformatsskrivare från Mutoh har tryckeriet för första gången investerat i en helt ny maskin.

Broder Tryck DSC_8390
Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Uppgraderingar av Colorcut-serien

För tre år sedan blev brittiska Intec Printing Solutions en del av Plockmatic. Det innebar ett tillskott av digitala skärmaskiner i Colorcut-serien.

Plockmatic Colorcut
Uppgraderingar av Colorcut-serien

Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award.

Screenshot
Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?

peter-ollen-
Backa – och fortsätt sedan framåt

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.

Peter Ollén 190626
Att driva tryckeri i coronatid

Att känna hopp är viktigt

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp...

peter-ollen-
Att känna hopp är viktigt

Branschläget inför sommaren

Börskurserna är ständigt stigande, samtidigt säger 40 procent av tjänsteföretagen, dit många tryckerier och skyltföretag tillhör, att de ska säga upp personal nu i sommar. Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén tar ett grepp om branschläget.

peter_ollen_
Branschläget inför sommaren