Fem "start-ups" i grafiska branschen

PUBLICERAD: 8 januari 2013
UPPDATERAD: 8 januari

Klimatet för att starta nya företag inom grafisk bransch är bra just nu. Ja, du läste rätt! Kombinationen av en kraftig förändring i kundernas agerande, teknikutvecklingen och en sen förändringsreaktion från branschen öppnar upp för nya innovationer. Men vem är det som tar chansen att försöka kapitalisera på förändringen?

Många nya företag startas av entreprenörer som tidigare inte har varit i kontakt med den grafiska branschen. Vissa drar igång helt på egen hand – andra nöjer sig med att äga kunderna och låta befintliga företag sköta eventuell produktion.

Här är fem exempel på ”start-ups” med anknytning till grafisk bransch:

Meganews – tidningskiosken med eget tryckeri
Distribuera digitalt – tryck lokalt. En helt ny lösning för magasin är framtagen av journalisten Lars Adaktusson och ska enligt planen lanseras nästa år. En ”maskin” med inbyggd tryckpress från Ricoh ska placeras ut på platser där det rör sig mycket folk. Tidningen köps via en skärm och trycks på två minuter. Bonnier Tidskrifter, Aller Media, Egmont, Albinsson & Sjöberg, IDG, Talentum och LRF Media är enligt uppgifter redan med i projektet.

Copygram – mobilbilder på papper
Det finns massor av start-ups som baseras på sociala medier. Copygram är ett svenskt initiativ som trycker bilder från Facebook-ägda Instagram. Allt – inklusive tryck – görs i Sverige.

Promobucket – plattform för marknadsmaterial
Web-to-print 3.0, marketing resource management eller en e-shop för marknadsmaterial. Kalla det vad du vill, men det är en snygg förpackning av verktyg som en marknadsavdelning har stor nytta av för att effektivisera sitt arbete. Bakom tjänsten står Västeråsbaserade Navii (tidigare Printworks) som nyligen tog in externa investerare från bland annat Almi Invest för att lansera tjänsten utanför Sverige. Denna typ av tjänst finns i en uppsjö av olika utföranden men är här paketerad och marknadsförs som en ”start-up”.

Printinmind – Glöm offerträknandet
Att låta kunden räkna fram trycksakens pris på nätet är ingen ny tanke. Men Arifiq från Sollefteå har tagit tanken många steg längre med en smart koppling till tryckeriets kalkylsystem. Det som började som en App från tryckeriet har nu knoppats av i ett eget bolag som verkar satsa på en internationell lansering – man har redan översatt verktyget till engelska och tyska. Man har också bytt namn till Printinmind.

No Ink – Skicka riktiga brev från din dator
All hantering med utskrifter och kuvertering av vanliga brev försvinner med tjänsten No ink. Enkelt kopplas ordbehandlare eller affärssystem ihop med verktyget och ett brev i C5-kuvert kostar från 9,50 kr. Tryck, kuvertering och porto ingår i priset och allt hanteras centralt av No ink. Tjänsten har startats av personer från IT-branschen.

Fler innovationer i branschen
Det finns många innovativa företag som påverkar den grafiska branschen och vissa är kanske nedlagda redan när du läser det här, andra har tagit fart och nya har kommit till.
På branschkoll.se/agi488 kan du läsa om några av dem.

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?

peter-ollen-

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.

Peter Ollén 190626

Att känna hopp är viktigt

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp...

peter-ollen-

Branschläget inför sommaren

Börskurserna är ständigt stigande, samtidigt säger 40 procent av tjänsteföretagen, dit många tryckerier och skyltföretag tillhör, att de ska säga upp personal nu i sommar. Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén tar ett grepp om branschläget.

peter_ollen_

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01