OMD Sweden AB trotsar nedåtgående trend och visar ökad vinst och omsättning

PUBLICERAD: 12 augusti 2014
UPPDATERAD: 12 augusti

OMD Sweden AB

Bolaget bedriver medierådgivning och medieförmedling samt därmed förenlig verksamhet. OMD Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Omnicom Media Group AB med säte i Stockholm, som i sin tur har Omnicom Group Inc. med säte i New York, USA, som moderbolag.

Man redovisar att, liksom 2012, så har medieinvesteringarna backat 2013. Minskningen uppgår enligt rapporten till 4% under räkenskapsåret 2013 – vilket är den period årsredovisningen gäller. Denna negativa branschtrend har dock OMD Sweden AB trotsat, och redovisar istället ökad omsättning med 23% samt en 21%-ökning i byråintäkter.

Företaget förklarar att detta skett primärt genom att de vunnit ett antal större kunduppdrag under senhösten 2012 och i början av 2013, samt att de investeringar avseende rekryteringen av specialister och rådgivare, främst inom det digitala området där sociala medier har spelat stor roll, har haft en positiv effekt på bolagets erbjudanden och således även bolagets resultat.

Företaget räknar med en branschuppgång 2014, med anledning av stora evenemang såsom OS, fotbolls-vm samt att det är valår.

[Miljoner kronor]

Nettoomsättning: 100,5 (81,8)

Byråintäkt: 74,2 (61,3)

Resultat efter finansiella poster och före skatt: 23,1 (22,9)

Rörelseresultat: 21,4 (21,2)

Summa eget kapital: 0,1 (0,3)

Summa eget kapital och skulder: 5,4 (10,5)

Kortfristiga fordringar: 5,5 (10,5)

Kortfristiga skulder: 5,3 (4,5)

Soliditet: 2,6% (43,0%; 6,6%)

Likviditet: 102,7% (234%; 107,1%)

Medeltal anställda: 65 (50)

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Starkt resultat trots motigt år

Ett klart försäljningstapp, men 2020 blev ett bättre år än väntat för JCDecaux som är verksamma inom utomhusreklam över hela Sverige.

Starkt resultat trots motigt år

Danagård förbättrar rörelseresultat

Danagård Litho med säte i Ödeshög snyggar till rörelseresultatet men tappar en femtedel av omsättningen, visar 2020 års bokslut.

Danagård förbättrar rörelseresultat

Byrå rasade 50 procent

Kostnadsbesparande åtgärder präglade 2020 för marknadsföringsbyrån Retail House Sweden som fick se det sammanlagda försäljningsvärdet reduceras med 50 procent.

Byrå rasade 50 procent

Uppköpt tryckeri fick försäljningstapp

Stockholmstryckeriet AJ E-Print, som numera ingår i Scandinavian Print Group, försämrar resultatet och tappar 25 procent i omsättning, visar bokslutet 2020.

Uppköpt tryckeri fick försäljningstapp