OMD Sweden AB
Bolaget bedriver medierådgivning och medieförmedling samt därmed förenlig verksamhet. OMD Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Omnicom Media Group AB med säte i Stockholm, som i sin tur har Omnicom Group Inc. med säte i New York, USA, som moderbolag.
Man redovisar att, liksom 2012, så har medieinvesteringarna backat 2013. Minskningen uppgår enligt rapporten till 4% under räkenskapsåret 2013 – vilket är den period årsredovisningen gäller. Denna negativa branschtrend har dock OMD Sweden AB trotsat, och redovisar istället ökad omsättning med 23% samt en 21%-ökning i byråintäkter.
Företaget förklarar att detta skett primärt genom att de vunnit ett antal större kunduppdrag under senhösten 2012 och i början av 2013, samt att de investeringar avseende rekryteringen av specialister och rådgivare, främst inom det digitala området där sociala medier har spelat stor roll, har haft en positiv effekt på bolagets erbjudanden och således även bolagets resultat.
Företaget räknar med en branschuppgång 2014, med anledning av stora evenemang såsom OS, fotbolls-vm samt att det är valår.
[Miljoner kronor]
Nettoomsättning: 100,5 (81,8)
Byråintäkt: 74,2 (61,3)
Resultat efter finansiella poster och före skatt: 23,1 (22,9)
Rörelseresultat: 21,4 (21,2)
Summa eget kapital: 0,1 (0,3)
Summa eget kapital och skulder: 5,4 (10,5)
Kortfristiga fordringar: 5,5 (10,5)
Kortfristiga skulder: 5,3 (4,5)
Soliditet: 2,6% (43,0%; 6,6%)
Likviditet: 102,7% (234%; 107,1%)
Medeltal anställda: 65 (50)