Värdeskapande växer för Duplo

PUBLICERAD: 14 september 2015
UPPDATERAD: 14 september

Duplo väntar inte till Drupa, utan släpper sina nyheter redan nu – en efter en. Hittills har vi fått se nya iSaddle och en snabb häft-fals. Men det produktområde som växer snabbast och betyder alltmer för tryckerierna, är de värdeskapande maskiner som bigar, perforerar och stansar.

Det är de värdeskapande produkterna som växer mest för Duplo. Under många år var det fals, klamring och renskärning som var viktigast. Men även om försäljningen av de produkterna fortsätter att växa, så är det maskinerna som stansar, bigar och perforerar som växer snabbast och står för en allt större del av omsättningen.

– De växer med 30 procent om året, säger Robin Greenhalgh, vars bolag Duplo International sköter försäljningen i England och distributionen för övriga Europa. Från kontoret i London styrs både support och reservdelar och här utbildas de tekniker som sedan möter kunden.

– Vi ligger mellan Heathrows och Gatwicks flygplatser. Det gör att delar som beställs här innan 17.30, kan skickas iväg samma dag.

Släpper en efter en
Duplos plan är att inte vänta med nyheter till Drupa, utan istället presentera dem en efter en. Förutom den helt nya booklet makern iSaddle, som visades första gången på Sign & Print mässan i Stockholm i februari, så har det nu släppts nya versioner av den vanliga plock-, häft- och falsmaskinen samt mer produktiva varianter av verktygen som bigar, perforerar och stansar. De senare kan nu göra start och stopp, så att bara delar av arket blir perforerade eller bortskurna.

616 är ny
645 och 745, som är volymprodukterna inom skär-big-perf, har båda uppgraderats till mer produktiva modeller. Den mindre 615 utgår samtidigt och ersätts av 616, som hanterar mindre slutformat, är snabbare, har perforering och ett modernare pc-gränssnitt. som är byggd på samma robusta ram som 646, men kostar 1/3 mindre, producerar 1/3 mindre och är begränsad till sex bigningsverktyg.

Ur produktionssynpunkt måste det vara enklare för Duplo att ha färre modeller, samtidigt som de med den mindre 616 säkerställer att även mindre kunder kan hitta en lämplig modell.

– Gemensamt för alla tre maskiner är att de kan stå och sköta sig själva. Det gör att samma operatör som kör tryckpressen, också kan ställa in skär-big-perf, som sedan står och sköter sig själv, berättar Neale Horstead, som ansvarar för den nordiska marknaden, där Neopost är återförsäljare.

– Vi har en kund som satt sin 646 i samma rum som en HP Indigo. Samma operatör som kör pressen, kan göra jobbet färdigt. Det arbetssättet blir allt vanligare. Man lämnar inte vanlig perforering till efterbehandlingen utan gör det klart vid pressen.

Du kan trycka en streckkod i kanten av varje tryckark, lägga alla jobben i en hög och sedan lämna din 646.

När jag besöker Duplo i London, så stressar operatören Andy Pike detta genom att lägga ark ovanpå varandra från olika jobb, så att maskinen hela tiden behöver ställa om till en annan av de förprogrammerade inställningar som ligger inlagda. Givetvis tar det tid för maskinen att ställa om sig, men resultatet blir oklanderligt.

646 och 746
646 är 20 procent snabbare och mer flexibel än sin föregångare 645. I den kunde du bara köra linjärt och var exempelvis tvungen att låta en perforering gå genom hela arket.

– Med de nya enheterna kan vi nu perforera och biga i båda riktningarna och du kan starta och stoppa i båda riktningarna. Det betyder att du bland annat kan göra boxar. Du kan alltså både skära till visitkorten och sedan skära-biga-perfa ett ark som kan vikas till en ask att stoppa visitkorten i.

Start-stopp funktionen för verktygen är en viktig nyhet, som gör att du exempelvis kan perforera ett medlemskort som sedan kan tryckas ut ur arket.

Arken kan dessutom vara en meter långa, så du kan ta produktion från din 64×96 cm tryckpress, skära igenom en gång på längden och sedan efterbehandla arket.

– Det enda du inte kan göra, är runda hörn, säger Andy Pike.

746 gör i princip samma saker som 646 – men med upp till 50 ark i minuten, vilket i princip är dubbla hastigheten. Därför har den exempelvis utrustning som hanterar den statiska elektricitet som uppstår när arken dras snabbare. Det ligger en luftkniv i slutet, som blåser bort det avskurna och lägger det på ett bälte, som matar bort det.

– Detta att man inte behöver tömma en behållare på skräp är, enligt en kunds mätningar, något som ger 5-10 minuters ökad produktion per timme, enligt Andy Pike.

Till de nya maskinerna medföljer även hjul som kan skära halvvägs genom kartong, om man vill använda den möjligheten istället för att biga.

iSaddle rullar nu
På Sign & Print mässan i våras visades iSaddle, som då hade något av världspremiär. Sedan dess har 15 system installerats i Norden. Det får sägas vara starkt, med tanke på att det i hela Europa bara hunnit levereras 70 system.

I iSaddle bigas arken innan de falsas, så att man slipper att tjockare broschyrer bullar upp sig. Dessutom kan maskinen hantera liggande A4, vilket sedan renskärs på tre sidor.

Upplagan kan antingen hämtas från plocktorn eller från en pall med färdiga set. Det kan variera från häfte till häfte vilka och hur många ark som ingår i setet. Du kan ha streckkod på vartenda ark, som talar om för iSaddle exakt vad den ska göra.

Streckkoderna ställer också in hela maskinen. En slutkod på nästsista arket berättar att iSaddle sedan ska kolla om nästa produkt kanske ska ställas om till ett helt annat format.

När jag besöker Duplo, så börjar vi med att testa liggande A4, med ett relativt tjockt papper. Då ställs hastigheten in på 2300 set i timmen. När vi sedan byter till stående A4 kan hastigheten ökas till 4000 set.

iSaddle ställer in sig helt själv utan manuella handgrepp, så att det ska gå snabbt att byta jobb för den enda operatör som krävs för att sköta alltihop.

Även DBM-600 gör liggande
DBM-600 är ytterligare ett exempel på en Drupa-maskin som avslöjas redan nu. Här samlar du och klamrar innan du viker hela setet samtidigt. Det skapar en bulligare produkt när den innehåller många sidor. Även denna kan dock arbeta med liggande A4-broschyrer och dessutom med dubbelproduktion, där ett par broschyrer kommer ut samtidigt.

Du kan lägga till en fyrkantsrygg, men då sänker du samtidigt hastigheten till 1800 set i timmen.

– Den här maskinen har ett väsentligt lägre pris än iSaddle, säger Björn Olsson på Neopost, som säljer maskinen i Sverige. Jag ser den som speciellt intressant för den kund som inte har krav på bigad rygg, utan istället värdesätter den produktivitet som DBM600 erbjuder, dvs upp till 9000 set per timme vid dubbelproduktion.

DSC_0088

Duplos nya iSaddle bigar arken innan de falsas. Maskinen ställer också in sig själv, utifrån en streckkod som avläses i sidan av tryckarket. På bilden tittar Neale Horstead, som arbetar med den nordiska marknaden, på exportchefen Tony Lock, som håller ett exempel på dubbelproduktion i sin hand. Två broschyrer har producerats parallellt och renskurits på tre sidor.

DSC_0099

Maskiner för bigning, perforering och falsning är något som ger tryckeriet möjlighet att skapa mer kreativa produkter. Här visar Andy Pike en produkt där antalet kuponger på sidan varierar från kund till kund. Ändå perforeras varje kupong ut för sig.

DSC_0100

Andy Pike visar hur han först automatiskt skär visitkorten i 646. Därefter matar han arket med visitkortsasken. Det skärs, bigas och perforeras på rätt ställen, så det sedan lätt viks ihop av operatören.

DSC_0094

Dubbelproduktion ur DBM600.

 

Så ökar man 32 procent
– En kund berättade att deras Duplo-maskin kör 18 timmar i veckan. Jag frågade då om jag fick hjälpa dem att öka det till 30 timmar. Kunden ville givetvis gärna ha det och sade att ingen leverantör erbjudit något sådant, säger vd Robin Greenhalgh som förklaring, när jag frågar hur de kunnat öka försäljningen med 32 procent på ett år.

– Många av våra kunder köper maskinerna för att göra en eller ett par applikationer. Sedan är det vårt jobb att komma och inspirera dem till att göra så mycket mer.

– Hur hjälper vi våra kunder att komma på nya saker? Hur inspirerar vi dem att göra 20 olika saker i maskinen – istället för bara två? Och hur säkerställer vi att vår kunds säljare berättar för sina kunder om alla de mervärden som kan tillföras trycksaken. Att det finns så oerhört mycket mer än broschyrer att göra.

– Om vi kan få våra kunders affär att växa, så har vi gjort vårt jobb, konkluderar Robin Greenhalgh.

Robin GreenhalghDUP162059

– Om vi kan få våra kunders affär att växa, så har vi gjort vårt jobb, säger Duplo Internationals vd Robin Greenhalgh.

Läs vidare

Tapet- och rullproduktion: Tätt samarbete intensifieras

Skrivarleverantören Canon och leverantören av efterbehandlingsutrustning, Fotoba, intensifierar samarbetet med gemensamma demonstrationslokaler hos den skandinaviska Fotoba-återförsäljaren PMH Systems i Ringsted.

Fotoba-canon_01

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.

Niclas

Textilföretaget som breddar sin profil

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget även satsa på andra profilprodukter.

Epson SC-red kopiera

Tryckeriet som älskar utmaningar

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.

D-Max

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR