Industriellt tryck – ett grafiskt område på tillväxt

PUBLICERAD: 18 september 2015
UPPDATERAD: 18 september

battery_tester_web

Branschorganisationen SGIA, Specialty Graphic Imaging Association, har släppt sin årliga rapport om trender inom de grafiska områden som de definierar industriellt tryck. Rapporten ger en bra inblick i ett område som visar kraftig tillväxt.

Industriellt tryck innefattar tekniker som digitaltryck, screen, tryckt elektronik, textilprint med mera. Tjänsteleverantörer inom detta verksamhetsområde har nästan uteslutande andra företag som kunder. Antingen det är nationella eller internationella företag. Runt hälften av de företag som deltagit i SGIAs undersökning uppger att nästan hundra procent av deras intäkter kommer uteslutande från industriellt tryck.

Teknikanvändning
Över 90 procent av de företag som är verksamma inom industriellt tryck har en maskinpark med både analog och digital utrustning. Endast 2,4 procent uppger att de uteslutande använder analog produktionsteknik, medan fem procent uteslutande använder digital produktionsteknik.

Medan produktionsteknikerna inom industriellt tryck är många så uppger en majoritet (92 procent) att de använder digital teknik. Näst vanligast (85 procent) är screentryck. Även tekniker som lasergravyr och flexo är vanligt förekommande. Runt 90 procent erbjuder efterbehandlingsmöjligheter som stansning, figurskärning med laser, laminering och frankering/distribution. Det är också vanligt att man samarbetar med andra grafiska tjänsteleverantörer i form av att erbjuda produktionsteknik.

Investeringar
När det gäller investeringar så var de vanligaste inköpen förra året produktionsprogramvara och maskinvara. Utrustning för screentryck med hög automatiseringsnivå köptes av sju procent. De vanligaste digitalpressarna som köptes 2014 var flatbäddare under 96 tum, eller 243 centimeter, i bredd. Tampotryckpressar var den vanligaste icke-konventionella utrustningen som köptes förra året. På efterbehandlingssidan investerades det i skärning, trimning och stansning. I år ser det ut som om prepresslösningar blir den vanligaste investeringen.

Investeringarna i maskinvara förra året var stora. Runt 85 procent uppgav att de gjort betydande investeringar på 45 000 kronor eller mer. 68 procent av de som investerade lade mer än 450 000 kronor. 87 procent uppger att de har för avsikt att investera runt 45 000 kronor eller mer i år och av dessa menar 63 procent att de kommer att använda 450 000 kronor på investeringar i maskinvara.

Produkter & marknader
Kunderna kommer främst från vertikaler som tryckt elektronik och medicinteknik. De minst förekommande vertikalerna är förpackningar och konvertering, även om 36 procent uppger att de har kunder inom dessa båda områden. Den vertikal som växer snabbast är energisektorn. Bygg- och arkitekturbranschen är det område som faller snabbast. Visartavlor, mätare och instrumentpaneler är de vanligaste produkterna som produceras. Dessa bedöms också ha bäst förutsättningar för tillväxt. Förpackningar är den produkttyp som produceras minst. De produktområde som växer är gjutning och 3d-print. Keramiska produkter avtar.

Framtid & tillväxt
2014 var ett starkt år för industriellt tryck och företag i USA visade en genomsnittlig tillväxt på 12,5 procent. Runt 70 procent av företagen rapporterar att försäljningen ökade förra året. 80 procent såg dessutom ökad produktion. 56 procent av företagen nyanställde förra året.

Några av de största utmaningarna som tjänsteleverantörerna tampas med är svårigheten att hitta nya kunder, prospects och rekrytering av säljare. Bland de minst besvärande utmaningarna som rapporterades är få beviljat banklån.

För att hitta nya kunder använder man sig till stor del av rekommendationer och egna webbplatser, följt av innesäljare. Den minst förekommande marknadsföringsmetoden är eftertextannonsering.
För att stärka konkurrenskraften arbetar majoriteten av företagen med Lean, ständiga förbättringar, maskininvesteringar och med att skära i verksamhetskostnaderna. Man arbetar även med högre närvaro på nätet och utveckla nya marknader.


INDUSTRIELLT TRYCK
Innebär att man använder trycktekniker som ett led i en tillverkningsprocess. Det kan vara bläck eller annat ämne som printas på ett substrat, antingen för att ge tryckmaterialet en funktion (tryckt elektronik), eller i dekorativt syfte, till exempel inkjetprint på kakelplattor. Till skillnad från ”traditionell” grafisk produktion, där den tryckta produkten ofta avnänds för varumärkesexponering eller marknadsföring, används industriellt tryck som en teknik i produktionslinan. Det finns en stor bredd i applikationstyperna. Från funktionellt tryck för att producera solceller eller mätare, personaliserade förpackningar och tryck på glas, metall eller trä. Specialtekniker som 3d-printning används bland annat av industridesigners för att ta fram prototyper eller skräddarsydda förpackningslösningar för ömtåligt gods.

Läs vidare

Tapet- och rullproduktion: Tätt samarbete intensifieras

Skrivarleverantören Canon och leverantören av efterbehandlingsutrustning, Fotoba, intensifierar samarbetet med gemensamma demonstrationslokaler hos den skandinaviska Fotoba-återförsäljaren PMH Systems i Ringsted.
Fotoba-canon_01

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.
Niclas

Textilföretaget som breddar sin profil

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget även satsa på andra profilprodukter.
Epson SC-red kopiera

Tryckeriet som älskar utmaningar

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.
D-Max

Senaste nytt

Hon driver vidare Västgötatryckeri

Sedan 2 september har tryckeriet fått nya ägare och nu ska en ny digitalpress inhandlas.
hanna-b

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web