
I höst firar ABA 50 år. Det gör de som ett nytt och starkt företag, med ett lönsamt år i ryggen, efter att ha gått igenom en mycket tuff omställning.
Det som möter kunderna nu, är ett företag där vi ligger mitt i Stockholm och ändå kan erbjuda allt från etiketter, förpackningar och digitaltryckta produktioner, till stora utomhusaffischer, säger grundaren Curt Granberg, som fortfarande är aktiv i bolaget. Lagom till jubileet har han dock passat på att utse en kronprinsessa, i form av Robine Hedlund, som nu utsetts till vice vd.
ABA ligger sedan 2008 i Wennergren Center. Det är viktigt för företaget att befinna sig så centralt, vid änden av Sveavägen. Medan andra tryckerier flyttat ut, så har ABA istället kraftsamlat och har hela sitt erbjudande samlat innanför Stockholms tullar.
Har precis allt
Vad jag än frågar efter, så kan ABA producera det. Hellre än att visa fram sin maskinpark, så tar de kunderna till det särskilda showroom, där det är lätt att låta sig inspireras. Där finns alla de vanliga produkterna men också en hel del förpackningsmaterial, vilket man blivit riktigt vassa på genom investering i storformatsskrivare och ett Zünd-bord för att automatiskt skära och stansa de tryckta produkterna.
Kundernas behov ändras
– Vi producerar digitaltryckta förpackningar. Kanske inte så mycket som vi vill, men det växer, säger Robine Hedlund, som sedan 2014 också är sälj- och marknadschef i ABA. Företaget är också på väg att byta namn till bara ABA, eftersom kopiering är en så försvinnande liten del av det de sysslar med.
– Jag gissar att kundens beteendemönster succesivt håller på att förändras – och nya mönster i marknadsföringen är ett måste. I mediebruset blir det blir allt viktigare med riktade budskap istället för allmänna. Där kommer digitaltrycket positivt in som ett bra alternativ. Kunden vill ha lika många förpackningar, men de ska vara uppdelade på tryck av olika layouter.
– Vi ser ett kundbeteende som vill styra sina trycksaker mot en mer segmenterad marknad, istället för stora upplagor och allmänna förpackningar. Vi har till exempel ett stort modeföretag som kund. De jobbar mer och mer med riktade kampanjer under en kortare tid. Där passar digitaltrycket väldigt bra, säger Robine Hedlund.
Ska det inte digitaltryckas, så klarar dock ABA även det, för de har också en offsetpress som trycker färg.
Företag och reklambyråer
Curt Granberg berättar om hur ABA lyfts fram och kopiering tonas ner i namnet.
– Vi går från ABA kopiering och ska bara heta ABA. Man förstår inte hur mycket vi kan göra och vilken kapacitet vi har, om man inte släpper kopiering.
– I Stockholm har vårt bolag funnits länge. Men nästa generation, som är på väg att få inflytande i kundföretagen, måste se hur mycket mer vi har. Så vår varumärkesresa är vårt nästa stora steg. Målet för 2016, när vi är färdiga med våra interna processer, är att få våra kunder att förstå vår bredd. Det kommer också synas i vår grafiska profil – hur vi syns utåt.
Den interna process som Curt Granberg syftar på, har bestått av att digitalisera och rationalisera företaget. Till exempel har man nu egen datadrift och programmerare som utvecklar de administrativa processerna, vilka är baserade på Visma Business. De registrerade kunderna kan lägga upp sina order och hitta priser direkt på hemsidan. De registrerade är de som låtit ABA lägga upp sina mallar i det egna, på Haikom, baserade systemet.
Totalt har annars ABA 12 800 kunder i sin databas. Därutöver finns intercopy.net, som drivs ihop med ett 20-tal medlemmar av Intercopy i Sverige. Totalt används det av 111 000 användare.
Trögt för crossmedia
– Själva använder vi crossmedia i vår marknadsföring, säger Curt Granberg. Det är dock trögt att sälja in till kunderna, vilket är lite konstigt. Vi har själva stor nytta av att selektera våra kunder och anpassa budskapen med kunskap från våra crm-system.
Följer inte teorin
Teorin för tryckerier säger att man ska specialisera sig och vara effektiv på en typ av produktion. Sedan ska man ha breda samarbeten med andra, som kan andra bitar. Den teorin stämmer inte alls på ABA, som istället valt att kunna erbjuda hela bredden, centralt i Stockholm.
I början av 2014 betalade man de sista delarna av omstruktureringen – där man gått från 11 filialer till ett kontor som erbjuder allt. Nu är alla ordrar – utom för efterbehandling – helt digitala. Faktureringen, som innan sysselsatte fyra personer, sköts nu av en person på halvtid. Varje medarbetare ser i datorn vad som ska göras och kunderna upplever, genom datasystemen, att de kan få kontakt och service dygnet runt.
Resultatet syntes redan i fjol, där rörelseresultatet blev 1,5 miljon. Hittills pekar allt på att det blir lika bra i år. Så det finns all anledning att säga grattis till 50-åringen.