
Fördelarna med att vara först ute med ny teknik är många, men med dem kommer även utmaningar. Gaf Kartongs vd Annelill Annvik kommer att prata om detta och mer på årets Digipack den 6 oktober.
Gaf Kartong är ett familjeföretag som utvecklar och tillverkar konsumentförpackningar i kartong. För ett år sen tog de steget att investera i helt ny teknik – och blev först på den svenska marknaden. Sign & Print tog chansen att tala med henne inför DigiPack 2015.
Vad ska du prata om på konferensen?
– Jag ska framförallt prata om hur det är att vara först ut med ny teknik, i vårt fall med Highcon Euclid, världens första digitala konverteringsmaskin som kommer upp i produktionshastighet.
Hur fungerar Highcon Euclid?
– Den funkar så att vi skickar konstruktionsfilen direkt till maskinen som bygger viklinjer och sedan skär ut allt med laser. Man kommer inte upp i riktigt samma hastigheter som i traditionell produktion, men så är den ämnad för mindre upplagor och mer avancerade förpackningar. Det finns inte alls samma begränsningar när det kommer till små hål och närliggande viklinjer som med andra maskiner. Kunder som tidigare varit tvungna att använda standardförpackningar för att man inte har råd med stora upplagor eller egna verktyg nu kan få tillgång till specialförpackningar i mindre upplagor. Samma gäller för större företag som vill ha till exempel promotion-produkter i små upplagor.
Varför bestämde ni er för att satsa på att köpa en?
– Det var många faktorer som vägde in. Vi hade börjat titta på ny teknik, framför allt digitala tryckpressar, och bestämde oss för att vara på hugget om vi såg något nytt på marknaden. Men så var vi på Drupa 2012 och såg Highcon Euclid-maskinen, och började fundera på ett annorlunda tillvägagångssätt. Vad har vi för nytta av en ny digitalpress om vi inte kan vara flexibla i efterarbetet? Vi funderade fram och tillbaka, vägde fördelar och nackdelar. Men hur det går vet man ju aldrig förrän efteråt.
Vad har den nya maskinen gjort för er verksamhet?
– Vi har haft maskinen i nästan exakt ett år nu, och jag trodde att det efter så lång tid skulle vara ett självspelande spel att få in kunder som ville använda den tekniken, men så har det absolut inte varit. Det är ett helt nytt sätt och tänka på, och trots att kunderna vill vara ute med något unikt så är de rädda för att vara först ut. Om någon börjar så blir det ringar på vattnet, men de flesta vill ha ett etablerat framgångskoncept att haka på, det kräver dock en våghals som börjar. Men det har ju gjort att vi som företag ses som innovativa och kreativa, och vi har fått mycket uppmärksamhet. Dessutom har maskinen varit mycket nyttig i den befintliga produktionen.
Hur ser ni på framtiden?
– Vi ser väldigt positivt på framtiden, men vi verkar i en makalöst tuff bransch, så det gäller att man spelar sina kort väl och satsar på rätt investeringar och tankebanor.
MER OM DIGIPACK
Den globala tillväxten för förpackningsmarknaden drivs på av den tekniska utvecklingen. Digitaltryckta etiketter är ett glödhett område och över en tredjedel av all utrustning som säljs är i dag digital. Den ökade efterfrågan på personaliserade förpackningar i mindre upplagor öppnar nya marknader där digitaltrycket har en given plats. Digipack 2015 är en konferens om digitalt förpackningstryck där vi ser närmare på några av de mest intressanta lösningarna på marknaden och där du får kunskap om hur företag använder digital förpackningsteknik. Mer på Digipacks webbplats.