Storfackets interntryckeri lyfter med crossmedia

PUBLICERAD: 4 november 2015
UPPDATERAD: 4 november
Stine Iversen och Robert Mehmet Mullens Sezer arbetar med webb-till-tryck- och crossmedia-lösningar hos LO Media.
Stine Iversen och Robert Mehmet Mullens Sezer arbetar med webb-till-tryck- och crossmedia-lösningar hos LO Media.

Med över 900 000 medlemmar organiserade i 24 fackförbund är Landsorganisasjonen, LO, Norges största arbetstagarorganisation. Det är också interntryckeriet LO Medias marknad. Här har man effektiviserat och förenklat kommunikationen med webb-till-tryck och crossmedia.

Vi kan knappast ligga på latsidan för att vi är en del av en så stor organisation, säger Lars Langbo, LO Medias produktionschef. Vi måste dagligen visa oss konkurrenskraftiga.

Det finns många reklam- och kommunikationsföretag som erbjuder sina tjänster för arbetarrörelsen. Det gör att LO Media hela tiden måste ligga långt framme med att utveckla nya tjänster och produkter.

För fem år sedan drog LO Media igång sin webb-till-tryck-tjänst. I dag administrerar man tolv portaler för fackföreningar, kommunpartier och landsting. Här får man fortlöpande in beställningar på kampanjmateiral, broschyrer, rapporter och andra trycksaker som är viktiga för medlemmarna.
– Vi är helt osynliga för kunderna, säger Lars Langbo. Vi ser till att det blir flyt och kvalitet.

Ser bara produkterna och koncepten
LO Media installerar färdiga portaler och lägger upp relevanta trycksaksprodukter i dessa. Sedan reser Langbo och hans medarbetare runt och utbildar användarna för att göra tjänsten så effektiv som möjligt.

– Jag måste erkänna att jag trodde att print skulle bli en mycket större del av vår verksamhet, säger Lars Langbo. Print är viktigt, men vi här avsevärt större på så kallad storefront-teknik. I dag har vi 2200 användare på våra tjänster. Kunderna lagrar allt de vill förmedla till sina medlemmar hos oss. Det kan vara pennor, muggar, medlemsinformation och mycket annat. Vi distribuerar allt med vår webbutikstjänst och alla beställningar görs via respektive portal. Det är en bra kombination av webb-till-tryck och distribution av varor.

LO Media använder Efis onlinebutikslösning Digital Storefront, sålt och installerat av Canon Norge. Samma företag har levererat tre digitalpressar till interntryckeriet, en Canon Imagepress 7000, en 60/10 och en 1135.

Crossmedia
LO Media kombinerar digitaltryck med andra kanaler som SMS-utskick, e-post, webb med mera. Alla kanaler är möjliga och man når ut till datorer, läsplattor och mobiler.

Man skickar ut all möjlig information; röstningsresultat, undersökningar, inbjudningar och anmälningsformulär. I dagsläget har fackförbunden tre stora kampanjer där tjänsterna används. Crossmedia-verktyget är med och bidrar till en god dialog med mottagarna.

– Ett bra exempel på hur crossmedia fungerar för oss är när ett av våra fackförbund med 18 000 medlemmar ville få fler medlemmar att ange sin e-postadress. Då skickade vi ut SMS till medlemmarna om att gå in och uppdatera sin kontaktinformation. De mottagare som hade angett e-postadress sedan tidigare skickade vi mejl till. De som bara hade en fysisk adress skickade vi vykort till. Efter en och en halv vecka hade 5500 personer svarat. Alla som uppdaterade var också med och tävlade om en premie.

Framtida utmaningar
Enligt Lars Langbo kan LO Media bli bättre på området digital kommunikation.

– Dessutom måste vi se målen, inte bara medlen. Våra kunder bryr sig inte om vi använder papper eller digitala medier. De vill att vi hittar kanaler som innebär resultat för dem. LO Medias kunder är på något sätt publicister och har väl fungerande verktyg. Vi är bra på print, men måste bli kunnigare på de sociala kanalerna som Facebook och Twitter. Vi satsar också på att bli starkare på innehåll. Bland annat ser vi att videoproduktion är ett tillväxtområde för oss.

Kommunikation som resurs
Kristian Brustad, tidigare facktidningsredaktör, är anställd hos LO Media för att bygga upp en intern kommunikationsavdelning. Uppdraget betyder bland annat att man ska rådge fackförbunden i frågor som rör kampanjer. Brustad har bland annat tagit fram en stor kampanj för hela LO om arbetarrörelsens motstånd mot den norska järnvägsreformen. Avdelningen har i dag två medarbetare.

– Vår roll är att vara ett komplement till de uppdrag som LO Media löser åt sina kunder, Kristian Brustad. Vi ska ge råd och vara en resurs för att kunna avlasta förbunden.


LO Media
• Stiftelsen LO Media är den största facktidskriftsproducenten inom norska i Fagpressen.
• 14 facktidskrifter med en månatlig upplaga på runt 600 000 exemplar.
• Alla tidningar trycks i Norge, helst hos företag med kollektivavtal.
• Stiftelsen etablerades den 1 januari 2009 som ett resultat av sammanslagning av stiftelsen Fri Fagbevegelse, LO Media och stiftelsen Aktuell.
• 63 anställda.
• Har en omsättning på 130 miljoner norska kronor.

Läs vidare

Tapet- och rullproduktion: Tätt samarbete intensifieras

Skrivarleverantören Canon och leverantören av efterbehandlingsutrustning, Fotoba, intensifierar samarbetet med gemensamma demonstrationslokaler hos den skandinaviska Fotoba-återförsäljaren PMH Systems i Ringsted.
Fotoba-canon_01

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.
Niclas

Textilföretaget som breddar sin profil

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget även satsa på andra profilprodukter.
Epson SC-red kopiera

Tryckeriet som älskar utmaningar

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.
D-Max

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland