Under 2014 ökade Scandinfo Marketing Research AB sin nettoomsättning från 51 till 54 miljoner kronor, och samtidigt ökade rörelseresultatet med 400 000 kronor och ligger nu på cirka 870 000 kronor.
Enligt företaget beror ökningen i första hand på en ökning av försäljningen till deras största kund – SCA. De genomförde under året en upphandling av sina inköp av marknadsundersökningar och Scandinfo vann huvuddelen av affären.
I förvaltningsberättelsen nämner företaget att de i början av 2015 fick besked från Volvo Cars Sverige att att de hade för avsikt att säga upp sitt affärsavtal med Scandinfo, med anledning att de ville göra en anpassning till den övriga Volvovärlden som anlitar en annan leverantör av kundundersökningar. Avtalet som nu sagts upp kommer att sluta gälla 31 december 2015.
Förlusten av detta avtal innebär ett intäktsbortfall för Scandinfo med drygt 15 procent på helårsbasis. För att kompensera för detta tvingades ledningen att presentera en handlingsplan på året med bland annat ett besparingsprogram på drygt 4 miljoner kronor. Besparingarna kommer att göras i produktion, på konsultsidan och i administrationen och består i huvudsak av personalminskningar. Dessa har enligt företaget genomförts under 2015.