Scandinfo ökar men minskar personal

PUBLICERAD: 16 november 2015
UPPDATERAD: 16 november

Under 2014 ökade Scandinfo Marketing Research AB sin nettoomsättning från 51 till 54 miljoner kronor, och samtidigt ökade rörelseresultatet med 400 000 kronor och ligger nu på cirka 870 000 kronor.

Enligt företaget beror ökningen i första hand på en ökning av försäljningen till deras största kund – SCA. De genomförde under året en upphandling av sina inköp av marknadsundersökningar och Scandinfo vann huvuddelen av affären.

I förvaltningsberättelsen nämner företaget att de i början av 2015 fick besked från Volvo Cars Sverige att att de hade för avsikt att säga upp sitt affärsavtal med Scandinfo, med anledning att de ville göra en anpassning till den övriga Volvovärlden som anlitar en annan leverantör av kundundersökningar. Avtalet som nu sagts upp kommer att sluta gälla 31 december 2015.

Förlusten av detta avtal innebär ett intäktsbortfall för Scandinfo med drygt 15 procent på helårsbasis. För att kompensera för detta tvingades ledningen att presentera en handlingsplan på året med bland annat ett besparingsprogram på drygt 4 miljoner kronor. Besparingarna kommer att göras i produktion, på konsultsidan och i administrationen och består i huvudsak av personalminskningar. Dessa har enligt företaget genomförts under 2015.

Läs vidare

Tryckerikunder och produktion flyttas

Holmbergs ingår ett samarbetsavtal med Åtta.45 som tar över produktion och kundrelationer.
laptop-3196481_1920

Tryckeri i Skene ökar resultat

Markbladet Tryckeri minskade sin omsättning för 2020 marginellt medan rörelseresultatet ökade.

Resultatet steg hos Addbrand

Försäljningen dök under 200 miljoner kronor, men rörelseresultatet gick upp, visar Addbrand Swedens räkenskapsår 2020.

Tryckerikedja tappade 26 procent

Covid-19 pandemin blev kännbar för Justnu:s verksamhetsår 2020. Försäljningstappet blev betydande jämfört med föregående år, visar senaste bokslutet.

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland