Scandinfo ökar men minskar personal

PUBLICERAD: 16 november 2015
UPPDATERAD: 16 november

Under 2014 ökade Scandinfo Marketing Research AB sin nettoomsättning från 51 till 54 miljoner kronor, och samtidigt ökade rörelseresultatet med 400 000 kronor och ligger nu på cirka 870 000 kronor.

Enligt företaget beror ökningen i första hand på en ökning av försäljningen till deras största kund – SCA. De genomförde under året en upphandling av sina inköp av marknadsundersökningar och Scandinfo vann huvuddelen av affären.

I förvaltningsberättelsen nämner företaget att de i början av 2015 fick besked från Volvo Cars Sverige att att de hade för avsikt att säga upp sitt affärsavtal med Scandinfo, med anledning att de ville göra en anpassning till den övriga Volvovärlden som anlitar en annan leverantör av kundundersökningar. Avtalet som nu sagts upp kommer att sluta gälla 31 december 2015.

Förlusten av detta avtal innebär ett intäktsbortfall för Scandinfo med drygt 15 procent på helårsbasis. För att kompensera för detta tvingades ledningen att presentera en handlingsplan på året med bland annat ett besparingsprogram på drygt 4 miljoner kronor. Besparingarna kommer att göras i produktion, på konsultsidan och i administrationen och består i huvudsak av personalminskningar. Dessa har enligt företaget genomförts under 2015.

Senaste nytt

Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Zünd visade, med bara två maskiner, bredden i möjligheterna med deras skär- och fräsutrustning.

Screenshot
Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med. Hennes verk trycks nu av Sandstens Tryckeri på olika papperssorter som Antalis sponsrar med.

t1
Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Det här visar Spandex på sina dubbla öppna hus

Material- och maskinåterförsäljaren Spandex slår till med dubbla öppna hus. De kommer bland annat visa nya hybridskrivaren HP R-530.

_DSC0116
Det här visar Spandex på sina dubbla öppna hus

Läs vidare

Tryckerikunder och produktion flyttas

Holmbergs ingår ett samarbetsavtal med Åtta.45 som tar över produktion och kundrelationer.

laptop-3196481_1920
Tryckerikunder och produktion flyttas

Tryckeri i Skene ökar resultat

Markbladet Tryckeri minskade sin omsättning för 2020 marginellt medan rörelseresultatet ökade.

Tryckeri i Skene ökar resultat

Resultatet steg hos Addbrand

Försäljningen dök under 200 miljoner kronor, men rörelseresultatet gick upp, visar Addbrand Swedens räkenskapsår 2020.

Resultatet steg hos Addbrand

Tryckerikedja tappade 26 procent

Covid-19 pandemin blev kännbar för Justnu:s verksamhetsår 2020. Försäljningstappet blev betydande jämfört med föregående år, visar senaste bokslutet.

Tryckerikedja tappade 26 procent