Nerskärningar för Print One men ökning för Laholms Lito

PUBLICERAD: 18 oktober 2016
UPPDATERAD: 18 oktober

Laholms Lito arbetar med reproducering och färgseparering av bilder åt tryckerier. Under 2015 ökade företaget i både nettoomsättning och rörelseresultat.

Nettoomsättningen under 2014 låg på 20,9 miljoner kronor, och ökade under 2015 till 21,6 miljoner. Rörelseresultatet ökade under samma period från 1,4 till 4 miljoner kronor.

Print One, som ägs till 66 procent av Laholms Lito, och 34 procent av Connect Grafisk Produktion i Gullbrandstorp, minskade sin nettoomsättning med drygt 50 procent under 2015: från 22 till 10 miljoner kronor. Rörelseresultatet fortsatte också ligga på minus, och gick från minus en miljon till minus två.

I sin årsredovisning skriver dock Print One att de under 2015 löpande anpassat sig till en minskad ordervolym med kostnadsbesparingar och personalnedskärningar som följd. De skriver också att samtliga skulder till externa finansiärer lösts ut inför 2016 och att verksamheten flyttats till mer anpassade lokaler.

Läs vidare

Tryckerikunder och produktion flyttas

Holmbergs ingår ett samarbetsavtal med Åtta.45 som tar över produktion och kundrelationer.
laptop-3196481_1920

Tryckeri i Skene ökar resultat

Markbladet Tryckeri minskade sin omsättning för 2020 marginellt medan rörelseresultatet ökade.

Resultatet steg hos Addbrand

Försäljningen dök under 200 miljoner kronor, men rörelseresultatet gick upp, visar Addbrand Swedens räkenskapsår 2020.

Tryckerikedja tappade 26 procent

Covid-19 pandemin blev kännbar för Justnu:s verksamhetsår 2020. Försäljningstappet blev betydande jämfört med föregående år, visar senaste bokslutet.

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)