Detta är en gästkrönika från Sign&Print #529 av Lotta Samuelsson, ordförande i Etikettföreningen och vd för Boxon Systems.
Tänk er en butik, kanske Systembolaget, med alla produkter märkta med vita etiketter. Trist, eller hur? Etiketter fyller en viktig funktion, både som informationsbärare och en betydande bärare av ett varumärke. Rätt hanterad kan etiketten vara imageskapande och bidra till att produkterna sticker ut på butikshyllan.
Kan en tryckteknik som ger möjligheter att på ett mer effektivt sätt skapa nya, inspirerande och roliga kampanjer, användas och nyttjas i kommunikation med en slutkonsument? Kan etiketter och dess design göra viral succé på ett helt nytt sätt?
En unik design som träffar mottagaren på ett positivt sätt kan driva kampanjer, som med hjälp av sociala kanaler får långt mer spridning än vad vanliga DM-kampanjer ofta lyckas med.
Att den digitala trycktekniken påverkar oss etikettproducenter är ganska självklart. Den är utmanande och tidigare affärsplaner kan komma att ifrågasättas. För kunden ger den möjligheter att vara kreativ, innovativ och skapa unika etikettlösningar. Fler företag har hängt med i trenden kring unika tryck, eventanpassade tryck, tryck med speciella budskap, med mera. Allt för att få konsumenten att känna sig speciell.
Jag är övertygad om att en tilltalande förpackning tillsammans med en unik etikett som speglar varumärket kan innebära att kunden får en mer positiv köpupplevelse. En köpupplevelse som man tar med sig hem och sedan kanske sprider genom delning i sociala kanaler. Jag tror och hoppas att etiketter kan bidra till att varumärket får fler möjligheter till konsumentinteraktion, även efter köp.
Vi medlemmar i etikettföreningen ser detta som en mycket spännande utveckling och utmaning. Vi representerar eliten av landets etikettryckare och hur framtidens etiketter ska utformas ligger högt på våra agendor, men vi behöver hjälp.
Vi vill bli inbjudna av kunden tidigt i processen, svara på frågor, och få utmaningar. Tillsammans tror vi att branschen kan hitta nya lösningar, genom att arbeta tillsammans med kunderna och den kompetens de besitter, för att skapa lyckade kampanjer och slagkraftiga och vackra etiketter.
Förresten! Vår nya Etikett-handbok, innehållandes vägledande tips och förhoppningsvis en hel del inspiration för samtliga etikettanvändare, släpptes i samband med Empack sjätte oktober.
Lotta Samuelsson
Ordförande i Etikettföreningen och vd för Boxon Systems.