Ricoh stöttar välgörenhetsbok

PUBLICERAD: 25 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

_ND33708_

Nyligen släpptes boken Face the reality, som uppmärksammar Läkare utan gränsers arbete i Sydafrika – och alla intäkter skänks till organisationen. Ricoh har sponsrat projektet och matchar varje såld bok med ytterligare 100 kronor.

Face the reality har arbetats fram av We can all contribute, som består av bröderna Christian och Carl-Johan Brandt. Båda är fotoentusiaster vid sidan av sina arbeten som neurokirurg respektive ekonom, och tog sig an sitt första välgörenhetsprojekt redan 2011. Då gällde det fotoboken We can all contribute (som också gav namn åt initiativet) i vilken 40 kända artister porträtteras. Även då gick alla intäkter till Läkare utan gränser, och båda böckerna har tagits fram i samarbete med art directorn Pär Johansson från Firewater Design & Dev.

Bröderna Christian och Carl-Johan Brandt.
Bröderna Christian och Carl-Johan Brandt.

– Vi gillade titeln och kände att vi ville göra någonting mer. Därför närmade vi oss Ricoh, och förklarade att vi ville visa vad de här pengarna går till. Från början skulle vi till Sydsudan, men i sista sekund blev det för oroligt. Istället fick vi möjlighet att åka till Sydafrika för att följa Läkare utan gränsers HIV-projekt, berättar Christian Brandt och fortsätter:

– Vi ville dokumentera människorna och deras livssituation. De är otroligt tillmötesgående och glada, trots den verklighet de lever i. Det finns en levnadsglädje, och vi ville gestalta den positivism som ändå finns.

Alla intäkter som We can all contribute får in går oavkortat till Läkare utan gränser. Men projektet är också sponsrat av Ricoh, som dels har stått för resor, fotoutrustning och dokumentation ute på fältsjukhusen – och dels producerar böckerna. Dessutom matchar de varje såld bok med att skänka ytterligare 100 kronor till Läkare utan gränser via We can all contribute.

P62A4820_

– Det är ett spännande projekt som faller in i vårt CSR-arbete här på Ricoh. Dessutom ger det oss möjlighet att visa kvaliteten på vårt digitala tryck, som i det här projektet gjorts på papper från Antalis, säger Magnus Christerson, marketing director på Ricoh, och fortsätter:

Magnus Christerson, marknadschef, Ricoh Sverige

– Vi är inte boktryckare, utan har lånat en limbindare av Plockmatic Document Finishing till detta projekt, så det finns säkert de som har åsikter om slutprodukten, men bildkvaliteten vi fick med Ricohs kameror tillsammans med Ricoh-printern PRO C7110X är vi väldigt nöjda med. Boken är producerad till 100 procent i Pro C7110x som inte bara har stöd för clear och vit toner utan även arklängder på 770 millimeter i produktion.

Maskinen, som har en femte funktion för klarlack, vit färg eller neonfärg, kommer Ricoh att visa på Sign&Print Scandinavia den 7–9 februari, tillsammans med boken.

FAC_Book_16082478_ P62A4820_

Läs vidare

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

Ökad kapacitet för Z-Reklam

Företaget om: ✔FörsäljningssatsningenBolagsförvärvetNya skärbordet
ZR1b

Soft signage i raketfart

Jet Print Storbilder kan ha Sveriges största skärbord när de nu investerar i ett Haslerbord på 5x5 meter. Dessutom har de köpt en 3,2-meters sublimeringsskrivare från EFI för polyestertyg.
sop576omslag2JEditJetprint-lampor2-topaz-denoise-sharpen-faceai-2

Senaste nytt

Hon driver vidare Västgötatryckeri

Sedan 2 september har tryckeriet fått nya ägare och nu ska en ny digitalpress inhandlas.
hanna-b

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web