Ricoh stöttar välgörenhetsbok

PUBLICERAD: 25 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

_ND33708_

Nyligen släpptes boken Face the reality, som uppmärksammar Läkare utan gränsers arbete i Sydafrika – och alla intäkter skänks till organisationen. Ricoh har sponsrat projektet och matchar varje såld bok med ytterligare 100 kronor.

Face the reality har arbetats fram av We can all contribute, som består av bröderna Christian och Carl-Johan Brandt. Båda är fotoentusiaster vid sidan av sina arbeten som neurokirurg respektive ekonom, och tog sig an sitt första välgörenhetsprojekt redan 2011. Då gällde det fotoboken We can all contribute (som också gav namn åt initiativet) i vilken 40 kända artister porträtteras. Även då gick alla intäkter till Läkare utan gränser, och båda böckerna har tagits fram i samarbete med art directorn Pär Johansson från Firewater Design & Dev.

Bröderna Christian och Carl-Johan Brandt.
Bröderna Christian och Carl-Johan Brandt.

– Vi gillade titeln och kände att vi ville göra någonting mer. Därför närmade vi oss Ricoh, och förklarade att vi ville visa vad de här pengarna går till. Från början skulle vi till Sydsudan, men i sista sekund blev det för oroligt. Istället fick vi möjlighet att åka till Sydafrika för att följa Läkare utan gränsers HIV-projekt, berättar Christian Brandt och fortsätter:

– Vi ville dokumentera människorna och deras livssituation. De är otroligt tillmötesgående och glada, trots den verklighet de lever i. Det finns en levnadsglädje, och vi ville gestalta den positivism som ändå finns.

Alla intäkter som We can all contribute får in går oavkortat till Läkare utan gränser. Men projektet är också sponsrat av Ricoh, som dels har stått för resor, fotoutrustning och dokumentation ute på fältsjukhusen – och dels producerar böckerna. Dessutom matchar de varje såld bok med att skänka ytterligare 100 kronor till Läkare utan gränser via We can all contribute.

P62A4820_

– Det är ett spännande projekt som faller in i vårt CSR-arbete här på Ricoh. Dessutom ger det oss möjlighet att visa kvaliteten på vårt digitala tryck, som i det här projektet gjorts på papper från Antalis, säger Magnus Christerson, marketing director på Ricoh, och fortsätter:

Magnus Christerson, marknadschef, Ricoh Sverige

– Vi är inte boktryckare, utan har lånat en limbindare av Plockmatic Document Finishing till detta projekt, så det finns säkert de som har åsikter om slutprodukten, men bildkvaliteten vi fick med Ricohs kameror tillsammans med Ricoh-printern PRO C7110X är vi väldigt nöjda med. Boken är producerad till 100 procent i Pro C7110x som inte bara har stöd för clear och vit toner utan även arklängder på 770 millimeter i produktion.

Maskinen, som har en femte funktion för klarlack, vit färg eller neonfärg, kommer Ricoh att visa på Sign&Print Scandinavia den 7–9 februari, tillsammans med boken.

FAC_Book_16082478_ P62A4820_

Läs vidare

Metalliska element i etiketter minskar förfalskningar

Xeikon samarbetar med Kurz för att ta strid mot piratkopior.
XEI_pr2403_PR_KURZ_EG

Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh

Bollnäsföretaget Bok & Tryck förnyar maskinparken med två nya digitalpressar från Ricoh. Möjligheten att trycka med en femte färg och på tjockare papper var viktiga faktorer i beslutet för tryckeriet som producerar mycket hängetiketter.
Bok Tryck 1

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper