Minussiffror för Parajett

PUBLICERAD: 31 juli 2017
UPPDATERAD: 31 juli

Parajett hade ett tufft och händelsrikt år med minskad omsättning och rörelseresultat.

Det stora grafiska tryckeri- och IT-företaget Parajett AB hade ett svagt lönsamhetsår. Nettoomsättningen minskade för koncernen med cirka 58 miljoner. Från 419,1 miljoner under 2015 till 360,8 miljoner under 2016. Rörelseresultatet gick från drygt 7,6 miljoner kronor till minus 27 miljoner kronor. Prispress på marknaden, minskade tryckvolymer specifikt inom traditionellt offset-tryck samt en engångskostnad för en genomförd omorganisation och personalneddragningar pekas ut i årsredovisningen som orsaker till det svaga året.

2016 beskrivs som ett händelserikt år med fokus på utveckling av digitala tjänster. Under fjolåret påbörjades även effektiviseringar och kostnadsreduceringar i produktionen vilka har intensifierats i år för att möta de kraven som ställs av marknaden. Bland annat att gå mer från fysiska produkter till digitala tjänster. Genom ett villkorat aktieägartillskott på tio miljoner kronor i våras säger sig bolaget ha säkrat finansieringen inför kommande år.

Parajett bedömer att de närmsta åren kommer innebära tuff konkurrens och fortsatt prispress på marknaden för brevförsändelser och traditionellt offset-tryck. De digitala tjänsterna kommer öka allt mer i betydelse för företaget.

Parajett koncernen består utöver bolaget av det norska helägda dotterbolaget Andvord Grafisk samt det under året förvärvade dotterbolaget Parajett Digital Park som ägs till 75 procent. Parajett äger dessutom 31 procent av DAD Direct som är verksamt i direktreklambranschen.

Läs vidare

Tryckerikunder och produktion flyttas

Holmbergs ingår ett samarbetsavtal med Åtta.45 som tar över produktion och kundrelationer.

laptop-3196481_1920

Tryckeri i Skene ökar resultat

Markbladet Tryckeri minskade sin omsättning för 2020 marginellt medan rörelseresultatet ökade.

Resultatet steg hos Addbrand

Försäljningen dök under 200 miljoner kronor, men rörelseresultatet gick upp, visar Addbrand Swedens räkenskapsår 2020.

Tryckerikedja tappade 26 procent

Covid-19 pandemin blev kännbar för Justnu:s verksamhetsår 2020. Försäljningstappet blev betydande jämfört med föregående år, visar senaste bokslutet.

Senaste nytt

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Grafiska Företagen: Generellt sett ganska dystert på marknaden

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.

Evax

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868