Parajett hade ett tufft och händelsrikt år med minskad omsättning och rörelseresultat.
Det stora grafiska tryckeri- och IT-företaget Parajett AB hade ett svagt lönsamhetsår. Nettoomsättningen minskade för koncernen med cirka 58 miljoner. Från 419,1 miljoner under 2015 till 360,8 miljoner under 2016. Rörelseresultatet gick från drygt 7,6 miljoner kronor till minus 27 miljoner kronor. Prispress på marknaden, minskade tryckvolymer specifikt inom traditionellt offset-tryck samt en engångskostnad för en genomförd omorganisation och personalneddragningar pekas ut i årsredovisningen som orsaker till det svaga året.
2016 beskrivs som ett händelserikt år med fokus på utveckling av digitala tjänster. Under fjolåret påbörjades även effektiviseringar och kostnadsreduceringar i produktionen vilka har intensifierats i år för att möta de kraven som ställs av marknaden. Bland annat att gå mer från fysiska produkter till digitala tjänster. Genom ett villkorat aktieägartillskott på tio miljoner kronor i våras säger sig bolaget ha säkrat finansieringen inför kommande år.
Parajett bedömer att de närmsta åren kommer innebära tuff konkurrens och fortsatt prispress på marknaden för brevförsändelser och traditionellt offset-tryck. De digitala tjänsterna kommer öka allt mer i betydelse för företaget.
Parajett koncernen består utöver bolaget av det norska helägda dotterbolaget Andvord Grafisk samt det under året förvärvade dotterbolaget Parajett Digital Park som ägs till 75 procent. Parajett äger dessutom 31 procent av DAD Direct som är verksamt i direktreklambranschen.