Så ser företagen på digitalisering

PUBLICERAD: 23 augusti 2017
UPPDATERAD: 23 augusti

Ricoh har genomfört en undersökning om europeiska företags syn på digitaliseringens betydelse.

Svaren i undersökningen beställd av Ricoh Research kommer från medelstora företag i Europa. Enligt Ricoh tror 95 procent av alla företagen att en digitalisering av verksamheten kommer bringa affärsmässiga fördelar. Det framkommer även att 61 procent av medarbetarna vill att deras ledning ska använda sig av ny teknik för att bättre kunna möta de makroekonomiska förändringarna inom deras branscher.  Vidare så anser 91 procent av cheferna för medelstora företag att de förväntar sig en svårare digitaliseringsprocess än stora och små företag. Med medelstora företag menas i undersökningen 50 till 500 anställda.

Undersökningen gjordes i juli förra året bland företag i ett 20-tal europeiska länder, med inkomna svar från bland annat, Storbritannien, Frankrike, Tyskland,  Sverige, Turkiet och Ryssland.

 

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Profilföretag siktar högt: ”Finns en stor potentiell marknad för oss”

Vid årsskiftet blev de två profilföretagen Arena Reklam och Simplify Solutions ett. De finns numera under samma tak i Karlskoga med det nya namnet Fabriqen.

Fabriqen
Profilföretag siktar högt: ”Finns en stor potentiell marknad för oss”

Fujifilm dundrar fram i print on demand-segmentet

Maskinnyheter finns inom både toner och inkjet, för civil - och förpackningstryckare. Och än så länge har Fujifilm bara gläntat på dörren till det företaget ser som den stora revolutionen. En hybrid sådan – att integrera analoga tryckpressar och maskinlinjer med 42K Samba-printhuvuden.

Tommy Segelberg
Fujifilm dundrar fram i print on demand-segmentet

Duplex-utskrifter som aldrig förr

På nätterna printas det för fullt. På dagarna är det kuvertering som gäller. Vi besöker Svea Banks huvudkontor där allt transaktionstryck sker internt. Nu med en inkjetförstärkning i huset, en Riso Valezus T2100, som de använder för att printa mycket duplex.

Svea1
Duplex-utskrifter som aldrig förr

Horizon kapar ställtider

Enstycksexemplar eller miljonupplagor spelar ingen roll och kontrollen sker ner på varje enskilt ark. När Horizon var tillbaka med eventet Finishing First i Quickborn utanför Hamburg bjöds det på produktnyheter och mer automation än någonsin tidigare.

IMG_4033
Horizon kapar ställtider