Casio jobbar på en 2,5D-teknik

PUBLICERAD: 9 oktober 2017
UPPDATERAD: 9 oktober

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar.

Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Mofrel, som skrivaren heter, har både inkjetteknik för färgning av materialet och en värmeenhet som får ett plastpulver under det första lagret av papper att svälla selektivt och således forma själva mönstret.

Reliefeffekten uppnås genom att det pulverbaserade plastmaterialet reagerar på en selektiv värmeexponering, som får pulvret att svälla.

Höjdmässigt sväller materialet i dagsläget upp till 1,7 millimeter, men tekniken medger en svällning på 2,5 millimeter, vilket ska möjliggöra fler strukturer.

Ett A4-stort ark tar 3-5 minuter att skriva ut. Varje specialark kostar strax under hundra kronor. Skrivaren har stöd för A3-storlek och det finns även möjlighet att skriva ut dubbelsidigt.

Tanken är att tekniken ska användas av allt från grafiska formgivare till industridesigners som arbetar med produktutveckling och prototyper.

Lanseringen ligger runt 18 månader bort och prislappen ligger i dagsläget på runt 400 000 kronor.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Profilföretag siktar högt: ”Finns en stor potentiell marknad för oss”

Vid årsskiftet blev de två profilföretagen Arena Reklam och Simplify Solutions ett. De finns numera under samma tak i Karlskoga med det nya namnet Fabriqen.

Fabriqen
Profilföretag siktar högt: ”Finns en stor potentiell marknad för oss”

Fujifilm dundrar fram i print on demand-segmentet

Maskinnyheter finns inom både toner och inkjet, för civil - och förpackningstryckare. Och än så länge har Fujifilm bara gläntat på dörren till det företaget ser som den stora revolutionen. En hybrid sådan – att integrera analoga tryckpressar och maskinlinjer med 42K Samba-printhuvuden.

Tommy Segelberg
Fujifilm dundrar fram i print on demand-segmentet

Duplex-utskrifter som aldrig förr

På nätterna printas det för fullt. På dagarna är det kuvertering som gäller. Vi besöker Svea Banks huvudkontor där allt transaktionstryck sker internt. Nu med en inkjetförstärkning i huset, en Riso Valezus T2100, som de använder för att printa mycket duplex.

Svea1
Duplex-utskrifter som aldrig förr

Horizon kapar ställtider

Enstycksexemplar eller miljonupplagor spelar ingen roll och kontrollen sker ner på varje enskilt ark. När Horizon var tillbaka med eventet Finishing First i Quickborn utanför Hamburg bjöds det på produktnyheter och mer automation än någonsin tidigare.

IMG_4033
Horizon kapar ställtider