
Sörmland printing solutions i Katrineholm installerar en 48-sidors tryckpress för att möta efterfrågan på den svenska och norska marknaden.
– Den är fantastisk för att trycka magasin och tidskrifter, säger vd:n Palle Jacobsen.
Den danska tryckerikoncernen Stibo Complete har under de senaste åren haft strategin att utvecklas i Sverige. Det har de visat dels genom förvärvet 2016 av det då konkursdrabbade Sörmlands Grafiska i Katrineholm ( numera Sörmland printing solutions), dels uppköpet av storformatstryckaren Gigantprint året därpå. Stibo ser en fortsatt ökad tillväxt på den svenska marknaden och för att möta detta flyttar de över en 48-sidors tryckpress av märket Manroland, Lithomann III, till produktionen i Katrineholm för ökad kapacitet och flexibilitet.

– Den är fantastisk för att trycka magasin och tidskrifter, säger Palle Jacobsen, vd på Sörmlands printing solutions, och berättar att maskinen ska producera magasin och tidskrifter för såväl den svenska som norska marknaden.
Kortare leveranstider
Han säger att de upplever en växande efterfrågan, och samtidigt förväntar sig kunderna kortare leveranstider.
– Marknaden går ned mer i Danmark och därför väljer vi att trycka i Sverige för att serva den svenska och norska marknaden.
Vad beror detta på?
– I Danmark går det fortare ned i upplagor och sidantal, och vi ser att det saknas kapacitet för att producera magasin och tidskrifter i i ett större land som Sverige med sina många fler människor.
Kompletterar andra maskiner
Sörmland printing solutions har en årlig pappersförbrukning på 32 000 ton. Man använder huvudsakligen miljömärkt papper från Sverige i produktionen av de olika typerna av trycksaker. Den 48-sidiga heatset-maskinen kommer att komplettera de befintliga 16- och 32-sidors maskinerna på tryckeriet i Katrineholm. Heatset-pressen med 32 sidor fick de in i produktionen under 2017.
– Den är också perfekt för den svenska marknaden. Målet är att vi ska ha ett fullservicetryckeri i Katrineholm, säger han och tillägger att Stibo investerar kontinuerligt med utrustning i sina bolag i den grafiska branschen.
– Stibo är och ska vara ett supermärke. Allt från idé till layout, tryck och distribution.
Ökad försäljning
Palle Jacobsson säger att omsättningen har ökat med runt 35 procent, sedan Sörmland printing solutions hamnade i Stibos ägo 2016. När räkenskapsåret stänger i slutet av april väntas omsättningen uppgå till omkring 250 miljoner kronor.
Maskintillskottet beräknas stå klar för produktion 1 oktober 2019.