Hur blev stående standard?

PUBLICERAD: 31 augusti 2020
UPPDATERAD: 31 augusti
Pelle Johansson och Bo Larson i Plockmatics utvecklingsavdelning, där man har tillgång till förserier av kommande produktionsmaskiner. Här utvecklas och testas Plockmatics maskiner online i månader innan nya skrivare ska lanseras på mässor och event.
Pelle Johansson och Bo Larson i Plockmatics utvecklingsavdelning, där man har tillgång till förserier av kommande produktionsmaskiner. Här utvecklas och testas Plockmatics maskiner online i månader innan nya skrivare ska lanseras på mässor och event.

Våra ögon sitter bredvid varandra och är inriktade på att se saker horisontellt. Biodukar, tv-skärmar och datorer har allihop liggande skärmar. Hur kunde då böcker få en standard som var stående?

För att söka svaret på frågeställningen ovan får vi gå långt tillbaka i tiden. Efter att böcker under flera tusen år skrivits på rullar, så tillverkades de första tryckta böckerna med sidor i Kina år 868. Senare 600 år framåt tryckte Gutenberg Bibeln i Tyskland. Där var det texter som gällde. Då vill ögat gärna ha rader med maximalt 70 tecken på varje, för att lättare hitta ner till raden under och läsa vidare. Därför var det logiskt att sidorna blev stående.

Tittar vi däremot på gamla böcker med kopparstick och litografier, så ser vi att om de främst var bilderböcker, så var formatet liggande. Det var bäst för att visa bilder.

Bild eller text

Blir liggande nya standarden? I det som trycks i dag är det ungefär 50/50 vad som främst är bildbaserat respektive texttungt. De texttunga produkterna vinner inte på att gå över till liggande, om man inte söker någon speciell effekt, som att ha två vanliga spalter och en liten sidospalt för anteckningar. Eller om man mixar bilder och texter.

Men för de många företagsbroschyrer som främst handlar om att visa bilder, kommer det nya, liggande formatet att bli viktigt. Möjligheten att göra praktverk med sidor som är 30 x 30 centimeter ger ett uppslaget format på 60 centimeter i bredd och 30 centimeter i höjd.

Framtidens format

Om du vill förstå hur mäktigt det är – eller lätt vill kunna illustrera för dina kunder – så lägg tre A4 bredvid varandra. Där har du det uppslagna format som om några år kommer att kunna erbjudas av de flesta tryckerier.

Läs vidare

Tapet- och rullproduktion: Tätt samarbete intensifieras

Skrivarleverantören Canon och leverantören av efterbehandlingsutrustning, Fotoba, intensifierar samarbetet med gemensamma demonstrationslokaler hos den skandinaviska Fotoba-återförsäljaren PMH Systems i Ringsted.
Fotoba-canon_01

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.
Niclas

Textilföretaget som breddar sin profil

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget även satsa på andra profilprodukter.
Epson SC-red kopiera

Tryckeriet som älskar utmaningar

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.
D-Max

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5