Brand Factory investerar sig ur krisen

Produktionschefen Daniel Redner ser ljust på kommande år. På bilden till höger, operatören Ljubisa ”Esset” Trbojevic vid det nya Zünd-skärbordet. Foto: Pressbild

Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.

– Det är en investering för framtiden, vi ser ljuset i tunneln och tror på en vändning under 2021, säger produktionschefen Daniel Redner optimistiskt.

Efter en tuff tid med företagsrekonstruktion (som avslutades i mars 2020), personalneddragningar samt nya ägare och ny ledning blickar Brand Factory nu framåt. Och blicken är riktad mot nya kunder, inom till exempel event och mässor, som man hoppas återupptas så snart som möjligt. Även befintliga nyckelkunder är i fokus. Investeringen av skärbordet Zünd G3 3XL-2500 är ett led i den strategin.

– Vår bredd är vår styrka och vi gör allt ifrån visitkort till stora fasadvepor. Vi gör den här investeringen för att följa utvecklingen på marknaden, säger Daniel Redner.

Byta ut gammal teknik

Brand Factory i Farsta har tidigare haft flera olika system, men när tekniken började bli till åren föll valet alltså på Zünd som redan fanns inom koncernen. Daniel Redner säger att bordets expansionsmöjligheter var en viktig bidragande faktor till valet.

Det nya G3-bordet består av en förlängning som är lika lång som själva huvudbordet samt en förlängd iläggare som är av glas. Glasskivan gör det möjligt att läsa arket direkt från baksidan, vilket inte kräver att man gör ett dubbelsidigt tryck. Detta sparar färg och energi och gör därmed klimatpåverkan mindre.

Martin Roed Nielsen, försäljningsansvarig hos Zünd, har tidigare berättat för Sign&Print om deras nya EIS Load Table med sin Eye in the Sky-kamerateknik. Då beskrev han fördelen med bordet så här:

– Det hjälper till att hålla igång skärmaskinen hela tiden. Medan maskinen skär det tidigare jobbet placeras nästa ark på EIS Load Table som automatiskt läser av en streckkod och registrerar skärmärken på det tryckta arket. Arket matas sedan in i skärzonen och maskinen börjar omedelbart skära. Detta undviker onödiga stopp för att byta ark och öppna nästa skärfil, säger Martin Roed Nielsen.

Snabbare och mer flexibelt

Att gå över från tre bord till ett kräver en omställning, men Brand Factory räknar också med att kunna snabba på produktionsprocessen.

– Det blir lite mer löpande band. Det går kanske inte tre gånger snabbare, men nästintill, säger Daniel Redner.

I samband med pandemin ställde Brand Factory om och började tillverka bland annat visir och förkläden till vården.

– Det är något vi kan vara behjälpliga med även i fortsättningen om det behövs. Att vi investerat i det nya G3-bordet gör även att vi enklare kan ställa om och göra mindre men mer personliga serier, som vi ser ökar. Samtidigt kan vi fortsätta att göra större serier åt de stora kunderna med en mindre klimatpåverkan. Det blir mer flexibelt, säger Daniel Redner.

Framöver väntar fler satsningar för företaget inom bland annat IT och webb samt investeringar av nya maskiner.

Operatören Ljubisa ”Esset” Trbojevic vid Brand Factorys nya Zünd-skärbord. Foto: Pressbild

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Högtryck för värmemattor: Printar tusentals meter under iskalla vintrar

Elvärmeprodukter i Skellefteå är långt ifrån ett klassiskt printföretag. Ändå skriver de ut tusentals kvadratmeter tjältiningsmattor en kall vinter. En ny eko solvent-skrivare levererad av Marabu kom på plats i början av året för att göra jobbet.

Publicerat av: