Vi samtalade med SignPrint Connect-besökare om vad de var på jakt efter i det stora mässutbudet.
Fredrik Hammarström hos iVisby Tryckeri har börjat skanna av det mesta som erbjuds på Connect-mässan, 9–11 februari.
– Jag är intresserad av det mesta – digitalprint, foliering, skylt och expo, fräsbord med mera. Vi har redan det mesta på tryckeriet, men det är alltid kul att se om man har köpt något fel och borde satsa på att köpa något annat istället, säger Fredrik Hammarström och skrattar.
Några personliga direktmöten med utställarna har det inte hunnits med än. Under första mässdagen blev det mest fokus på presentationerna.
– Jag har inte kommit så långt än, men det kan bli att man tar några snack, att man träffar och surrar lite med folk, säger han och poängterar att det finns många välbekanta ansikten i branschen som han säkert kommer att växla ord med.
Patrick Nermark vd för Realtryck och Screenbolaget sonderar terrängen efter storformatsskrivare, upp till 1,6 meter, till verksamheten.
– Vi tittar på nya storformatsprintrar. Då tittar vi på HP-, Epson-, och Canon Colorado-klassen. Inte de stora, tre meter och uppåt. Vi behöver uppdatera vår maskinpark. Det är där vi har börjat sondera. Då får man lite hjälp på seminarierna.
Jesper Hammarstrand, vd för Ink n Art i Göteborg, tar del av mässutbudet för att hålla koll på vad som sker i branschen. Företaget har det senaste året gjort satsningar inom förpackningsområdet:
– Allt intresserar mig, men rent krasst med tanke på att vi precis har investerat i en Hp Indigo-press, så finns inte utrymme för en ny investering just nu. Men det är fortfarande förpackningar och automation som speciellt intresserar mig.
Fredrik Borg, affärsutvecklare och försäljningsansvarig på Storbildsbolaget i Helsingborg är imponerad av den digitala mässan:
– Jag tycker det är fantastiskt att ni har fått ihop så många talare och leverantörer. Jag är imponerad av att det är ett så bra mässprogram med tanke på den digitala utmaningen.
Vad är hett för er att titta närmare på?
– Det som intresserar oss är produktionssystem och automatiseringslösningar. Vi är redan i gång och i dialog med ett par leverantörer, men på mässan kan man alltid få input av andra leverantörer också.
Anders Sundberg hos Skyltotryck i Mariefred öppnade första mässdagen med ett personligt möte med Antalis. Företaget har bland annat tagit del av demonstrationer Coala Coversafe-skyddsfilmen, Summa-skärbord och Epsons nya planprinter hos Color Systems.
– Som ett komplement till vanliga mässor att man kan gå in och titta så är det inte alls dumt det här.
– Vi är inte så vana vid Teams-möten men det var trevligt och ett bra upplägg med Ted Arnesson hos Antalis under förmiddagen. Vi tittade också på Hexis som är en leverantör till oss.
Ömsom vin ömsom vatten blir betyget från Peter Hjelm, vd för Danagård Litho, om uppstarten av Connect-mässan och syftar på en del tekniskt strul och vissa svårigheter hos vissa leverantörer att digitalt demonstrera och visa upp maskiner och material.
– Men det finns en klar fördel i att kunna hoppa omkring mellan olika kanaler med presentationer. Utbudet var bra, och när det var något som inte var för mig så hoppar jag över till något annat. Den flexibiliteten var fantastiskt bra.
Han säger att Danagård Litho inte direkt är så investeringsbenägna för tillfället, utan det handlar mer om att kolla av utbudet:
– Det är mer utifrån aspekten att se hur det fungerar och att plöja lite på storformatssidan, bland annat Nize Equipments seminarier och några andra storformatsprodukter.