
I mitten av juni flyttade Merkur Grafisk in i det de kallar för ”Norges grönaste, mest kompletta och effektiva produktionshus”. Där samlas fem företag som erbjuder hela värdekedjan inom tryck av böcker, magasin, retail, interiör och dekor.
Sign&Print fick en rundvisning av vd:n Kjetil Sjøeng i de 11 500 kvadratmeter stora lokalerna på Langhus söder om Oslo. Vägen dit är resultatet av en noga uttänkt strategi som påbörjades 2018, året efter att Kjetil Sjøeng tog över som ledare.
– När vi tog fram strategin, under åren 2018–2021, jobbade vi mycket med känslor. Målet var att diskutera var vi ville vara 2030 och hur det skulle se ut mot 2050. Vi tog in mycket information, deltog i arrangemang och delade det i styrelserummet, berättar Kjetil Sjøeng.
Det de fann var tre tydliga trender att förhålla sig till: ett generellt upplagsfall, en marknad med färre leverantörer och till sist ett ökat fokus på hållbarhet och miljö. Utifrån det problematiserade de sin situation och vilka möjligheter som fanns. Det handlade bland annat om vilken placering de skulle ha och hur konkurrenssituationen såg ut.
Den kanske största utmaningen var att lösa lokalfrågan eftersom Merkur Grafisk satt i flera etager på Stanseveien i Oslo. Så första prioritet var att ha produktionslokalerna på en enda yta. Nästa frågetecken handlade om vart de skulle flytta och om de skulle ske tillsammans med någon annan, och i så fall vem? Kort sagt, det fanns många frågor som krävde svar.
– Det blev en väldigt intressant diskussion om vilka värdekedjor vi skulle äga. Om alla går bort från offset och satsar på storformat, då måste vi tänka annorlunda. För oss var det naturligt att se på böcker och magasin. Vi hade redan en stor produktion av både böcker och magasin, men på boksidan var vi mer en ad hoc-leverantör som förlagen använde på hösten när det började bli fullt upp i utlandet, säger Kjetil.

Ta hem bokproduktion
Den situationen var bekant även för Bokbinderiet Johnsen i Skien som var det sista kvarvarande kompletta bokbinderiet i Norge. Det innebar också svårigheter att få lönsamhet i verksamheten.
– Då blev det naturligt att snacka med dem och börja tänka i banorna om att bli en bokproducent i Norge som kan konkurrera med utlandet. Vi tyckte det verkade förnuftigt och undersökte om det var möjligt att få lönsamhet i det. Det visade sig att det gick, och slutsatsen blev då att om vi klarade det var för sig så kan vi absolut klara det om vi samlar flera företag, säger Kjetil Sjøeng och fortsätter:
– Vi vill vara en god leverantör av böcker till Norge – och potentiellt Sverige – eftersom vi har all produktion samlad, stålkontroll på kapacitet och flexibilitet.
För att uppnå det målet blev det också naturligt att prata med fler bokproducenter för att få in kompetens och komplementära företag. Det resulterade i att Julius Ørenberg Bokbinderi kom in i bilden med deras kunskaper om hantverket inom handbokbindning, och även AIT Grafisk som satsat inom digitaltryck och bokproduktion i mindre volymer.
– Med de uppköpen kunde vi vara säkra på att vara en solid bokleverantör i Norge – och det är vi i färd med att visa att vi är också.

Öka volymerna – trots att de faller
På så sätt kan Merkur Grafisk numera erbjuda hela värdekedjan inom bokproduktion, från mindre volymer med digitaltryckta böcker till större volymer som trycks med offset. Men även böcker som är tillverkade för hand med gamla hantverksmetoder.
– Parallellt ville vi växa inom storformat och började den resan 2019. När vi bestämde oss för att flytta så frågade vi oss själva om det var någon aktör vi kunde ha med oss in. Och svaret blev att Printing skulle vara den föredragna aktören. Det betyder att vi nu kan leverera både invändig och utvändig dekor samt bilfoliering.
De fyra förvärven ska innebära bredd och bana för tillväxt framåt.
– Så länge volymerna generellt sett faller, särskilt på papperssidan, så har vi kompletterat värdekedjan så att vi totalt sett kan öka volymerna. Vi ska också hämta hem fler jobb. Totalt sett har Norge en marknad inom grafisk industri som omfattar 8,5 miljarder NOK varav drygt 4 miljarder NOK försvinner till utlandet. Det är en orolig omvärld och vi tror därför att många vill ta hem produktionen till Norge och även satsa på miljö och hållbarhet, i synnerhet när det kommer krav som EUDR som påverkar pappersbranschen i stor grad.
Det har redan börjat märkas och Kjetil Sjøeng säger att inköparna tänker ”närmare”, men också att de gärna vill jobba tillsammans med en stor aktör som Merkur.
– Vi får en massa förfrågningar från företag som ser värdet i den satsning vi gör. Det har överraskat mig lite faktiskt hur stort intresset varit. Nu handlar det om att balansera oss och inte gapa efter för mycket och få växtvärk. Det jobbar vi mycket med nu, att få en gemensam kultur och ett bra arbetsflöde.

Solen ger energi
Det nya bygget på Langhus är BREEAM-certifierat och utrustat med 10 000 kvadratmeter solceller på tak och väggar som tas i fullt bruk under hösten. Funktioner för kylanläggning, ventilation och ljus är optimerat för användningen i lokalen. Ett avancerat avfallssystem från Presona tar hand om mindre avfall och damm som sugs ut, sorteras och filtreras.
Kjetil Sjøeng berättar att de började skissa på layouten 2022 och året efter påbörjades byggprocessen med all planering. Spaden sattes i jorden i augusti 2024 och drygt tio månader senare kunde inflyttningen påbörjas. Den 16 juni i år gick flyttlasset.
Allt kretsar kring att minska CO2-avtrycket, främst genom att dra ner på energiförbrukningen.
– När vi fanns på fem platser hade vi en energiförbrukning på 3,8 miljoner kWh per år. Nu räknar vi med att det landar på 1,8 miljoner kWh och att solcellerna genererar ungefär hälften av det, 900 000 kWh.
Siffrorna från juli och augusti i år visar att förbrukningen på Langhus är lägre än den var bara hos Merkur Grafisk i Stanseveien året innan.

En grön ledstjärna
Transporterna ska också bli färre och kortare i och med läget längs E6 och de stora varuströmmar som kommer söderifrån. Bara ett stenkast bort ligger också Forlagssentralen som distribuerar en stor del av de böckerna som Merkur trycker.
– Vi har så lågt CO2-avtryck per producerad enhet som det över huvud taget går att få. Vi är så äppelkäcka att vi säger att vi har Norges grönaste, mest kompletta och effektiva produktionshus. Vi vill vara en ledstjärna för hållbarhet inom den grafiska branschen.
För många kunder blir det allt viktigare att tryckerierna inte bara svänger sig med gröna påståenden utan kan bevisa att de kan leverera hållbara produkter. Därför har det varit viktigt för Merkur att skaffa sig dokumentation som backar upp påståenden om miljövänlig produktion, som Miljøfyrtårn, Trefadder, FSC, Svanemerket, Climate Calc och Grønt Punkt.
Även den inre logistiken har effektiviserats med en smart maskinlayout med så kallad lean-produktion som ska effektivisera flödena och göra det möjligt för en operatör att sköta flera maskiner.

Supersnabb offsetpress
Flytten har inneburit flera nya maskininvesteringar. Inte minst i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P, som tillverkaren själv kallar ”världens snabbaste offsetpress”. Den visades på Drupa förra året och kan köras nästintill operatörslöst genom ett pall-till-pall-flöde. Maskinen har miljövänliga färger utan UV-LED.
– Vi körde en upplaga på 1 000 ex med 12 inlägg på 58 minuter, det är helt galet!
– Den nya maskinen slukar det de gamla två offset-pressarna producerade och har ändå 30–40 procent ledig kapacitet.
Två CTP-linjer från Fujifilm tillverkar plåtar helt processfritt utan kemikalier och kan producera 140 plåtar i timmen. Det mesta sköts helt automatiserat och de färdiga plåtarna sätts i kassetter som sedan placeras i pressen.
Även inom digitaltrycket har en uppdatering gjorts med tre nya Ricoh Pro C9500 produktionspressar som ersätter tidigare modeller från Ricoh. En Canon varioPRINT arkskrivare för svartvita utskrifter förstärker också inom småformat.
Förra hösten installerades en Canon varioPRINT iX3200 hos AIT Grafisk och sedan dess har personalen fått utbildning och upplärning i inkjet-tekniken. Den trycker med vattenbaserat bläck och kan leverera hastigheter på upptill 320 A4-sidor per minut (>9000 SRA3 i timmen).
Inom storformat finns maskiner för både rull- och skivmaterial, som rullprinters från HP Latex och flatbädd från SwissQprint samt skär- och fräsbord från både Zünd och Kongsberg.
– Nu finns alla trycktekniker representerade på samma golv. Produktionen är verkligen komplett och vi har samlat det bästa från olika tillverkare och kan leverera toppkvalitet oavsett volym, säger Kjetil Sjøeng.

Plats att växa vidare
Inom efterbehandling finns maskiner för såväl digital efterbehandling som mer manuella maskiner. Falsmaskiner i långa rader, flera limfräsar, häftningslinjer och utrustning för trådhäftning, vajerbindning och hardcover-produktion. Allt under ett och samma tak.
Robotisering och automation är en viktig hörnpelare i satsningen för Merkur. Vid falsmaskinerna finns en stor robot, en mindre avlastningsrobot och en mindre flyttbar kobot.
– De tar bort de statiska rörelserna och innebär bättre effektivitet. Vi ser också på robotar för förflyttning av pallar mellan maskinerna, från pall till påläggare. Vägen vidare är mer robotisering, helt enkelt.
Det finns även en helt komplett verkstad för bokbinderi på gammaldags sätt.
– Det är något vi är väldigt stolta över. I den verkstaden har det gjorts böcker åt det norska kungahuset och till Nobels fredsprisutdelning. Det är extra roligt att vi har en lärling inom det också som får lära sig de gamla teknikerna.
Totalt har det gjorts investeringar i samband med flytten på totalt 80 miljoner kronor.

De mindre seriernas bokproducent
Merkur Grafisk har nu totalt 106 anställda och växer inom flera områden som design, produktion, sälj och administration.
– Det är många som söker sig till oss och vissa som återvänder, det är otroligt kul. Jag tror att många yngre tycker att det är viktigt med en modern arbetsplats där det sker spännande saker som robotisering och digitalisering. Förutom bra faciliteter är det viktigt med en personalpolitik där människor blir både sedda och hörda.
Det finns fortfarande 2 500 kvadratmeter som är tillväxtareal. Där står det för tillfället utrustning som antingen ska säljas, skänkas eller destrueras.
– Om vi lyckas med vår ambition så kommer den ytan att tas i bruk snart. Planen är att växa vidare, primärt mot 300 miljoner som vi förhoppningsvis kan nå redan 2026.
– Vägen framåt för vår del är att vi nu har etablerat oss som en stor aktör i branschen. Det vi ska jobba för är att bli en stor bokproducent i Norge.
Du verkar tro starkt på boken som produkt?
– Ja, och vi såg också ett uppsving under pandemin. Inom skolan har det skett en snabb digitalisering och nu kommer det krav på fler tryckta skolböcker. Jag tror även att det finns en framtid för skönlitteratur, fack- och specialböcker.
– Vi har investerat för frekventa upplagsskiften och kortare serier. Vi ska inte producera de stora titlarna som går i 70 000 ex. Vi ska vara de mindre seriernas producent. Vi har också tron på fackmagasin som vi har följt i några år, och som har en stabil utveckling. Där ska vi kunna leverera både den digitala och tryckta versionen, där den tryckta versionen kanske mer blir en beställningsvara av den digitala med varierat innehåll. Generellt kommer vi att se fler ordrar de närmaste åren, men innehållet och värdet kommer att vara mindre, säger Kjetil Sjøeng.











