1980 vann Thomas Ledin den svenska melodifestivalen med låten ”Just nu”. Vem kunde ana att det drygt 30 år senare skulle vara det mest använda begreppet en vecka i början av oktober 2011 under DMA Annual Conference & Exhibition i USA, en av världens största konferenser om marknadsföring.
På Ledins tid fanns inga mobiltelefoner, inget internet, inga sociala medier (utöver fiket nere på torget) och i Ledins text fanns väl egentligen inte heller några direkta associationer till marknadsföring över huvudtaget om jag ska vara ärlig. Men på DMA 2011 var det precis just nu som var grejen. Eller som amerikanerna kallar det, ”Real Time Marketing”.
Real Time Marketing handlar om att man som företag måste kunna agera direkt. På det som händer runt omkring en just nu. I realtid. Man måste agera och reagera nu. Annars finns det kanske inget sen. Gamla kända exempel som ”United breaks guitars” visades som exempel på när ett företag varit för långsamma på att reagera på det som händer så att en missnöjd flygresenärs lilla musikvideo kunde spridas till miljoner tittare via sociala medier. Trist för United Airlines som inte agerade men samtidigt en strålande möjlighet för Taylor Guitars (vilket var märket på gitarren) som agerade snabbt och fick en enorm tillväxt i sin försäljning.
Ett annat proaktivt exempel på Real Time Marketing var hur ett kosmetikaföretag snabbt kunde komma ut och marknadsföra gul ögonskugga efter det att Lady Gagas video till låten Telephone kablades ut över världen. Vem är snabbast att hitta sätt att hamna överst i söklistan på Google när en hel värld av Lady Gaga-fans googlar ”yellow eye shadow”. The first moment of truth är ersatt av the zero moment of truth. Speed beats perfection.
Men självklart handlar det inte bara om tid. Det handlar också om kontext, eller magnetic content som en talare uttryckte det. Hur skapar jag som marknadsförare ett innehåll som sprids och ger mig den effekt jag vill? Som direktmarknadsförare är jag övertygad om att vi kommer ha stor nytta av det som finns naturligt i vår DNA, nämligen att testa, testa och testa. Inte minst i sociala medier är detta relevant. Som någon uttryckte det ” ”Om du testar något i sociala medier som inte funkar så är det ingen som får reda på det”. Det ligger liksom i mediets natur.
Thomas Ledins gamla slagdänga spelas än idag på en och annan 80-talsfest i vårt avlånga land. Om det beror på magnetic content eller inte låter jag vara osagt. Och det som skrivs om dig och ditt företag på internet lagras mer eller mindre för evigt. Men 10 000-kronorsfrågan idag lyder; Vilket svenskt företag blir först med att anställa en ”right now manager”.