Marknadsföring som sker i realtid

PUBLICERAD: 28 oktober 2011
UPPDATERAD: 28 oktober

1980 vann Thomas Ledin den svenska melodifestivalen med låten ”Just nu”. Vem kunde ana att det drygt 30 år senare skulle vara det mest använda begreppet en vecka i början av oktober 2011 under DMA Annual Conference & Exhibition i USA, en av världens största konferenser om marknadsföring.

På Ledins tid fanns inga mobiltelefoner, inget internet, inga sociala medier (utöver fiket nere på torget) och i Ledins text fanns väl egentligen inte heller några direkta associationer till marknadsföring över huvudtaget om jag ska vara ärlig. Men på DMA 2011 var det precis just nu som var grejen. Eller som amerikanerna kallar det, ”Real Time Marketing”.

Real Time Marketing handlar om att man som företag måste kunna agera direkt. På det som händer runt omkring en just nu. I realtid. Man måste agera och reagera nu. Annars finns det kanske inget sen. Gamla kända exempel som ”United breaks guitars” visades som exempel på när ett företag varit för långsamma på att reagera på det som händer så att en missnöjd flygresenärs lilla musikvideo kunde spridas till miljoner tittare via sociala medier. Trist för United Airlines som inte agerade men samtidigt en strålande möjlighet för Taylor Guitars (vilket var märket på gitarren) som agerade snabbt och fick en enorm tillväxt i sin försäljning.

Ett annat proaktivt exempel på Real Time Marketing var hur ett kosmetikaföretag snabbt kunde komma ut och marknadsföra gul ögonskugga efter det att Lady Gagas video till låten Telephone kablades ut över världen. Vem är snabbast att hitta sätt att hamna överst i söklistan på Google när en hel värld av Lady Gaga-fans googlar ”yellow eye shadow”. The first moment of truth är ersatt av the zero moment of truth. Speed beats perfection.

Men självklart handlar det inte bara om tid. Det handlar också om kontext, eller magnetic content som en talare uttryckte det. Hur skapar jag som marknadsförare ett innehåll som sprids och ger mig den effekt jag vill? Som direktmarknadsförare är jag övertygad om att vi kommer ha stor nytta av det som finns naturligt i vår DNA, nämligen att testa, testa och testa. Inte minst i sociala medier är detta relevant. Som någon uttryckte det ” ”Om du testar något i sociala medier som inte funkar så är det ingen som får reda på det”. Det ligger liksom i mediets natur.

Thomas Ledins gamla slagdänga spelas än idag på en och annan 80-talsfest i vårt avlånga land. Om det beror på magnetic content eller inte låter jag vara osagt. Och det som skrivs om dig och ditt företag på internet lagras mer eller mindre för evigt. Men 10 000-kronorsfrågan idag lyder; Vilket svenskt företag blir först med att anställa en ”right now manager”.

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?

peter-ollen-

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.

Peter Ollén 190626

Att känna hopp är viktigt

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp...

peter-ollen-

Branschläget inför sommaren

Börskurserna är ständigt stigande, samtidigt säger 40 procent av tjänsteföretagen, dit många tryckerier och skyltföretag tillhör, att de ska säga upp personal nu i sommar. Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén tar ett grepp om branschläget.

peter_ollen_

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Den 3000:e Versafiren levererad av Heidelberg

Tyska Schöttner Druck har investerat i digitalpressen Heidelberg Versafire för tredje gången. Det är det 3000:e Versafiresystemet som levererats.

_Hans_Schoettner_Versafire

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529