Modern plåt snällare mot miljön

PUBLICERAD: 27 april 2012
UPPDATERAD: 27 april

Agfa Graphics har i ett samarbete med ett oberoende flamländskt institut forskat om trycksaksproduktionens miljöeffekter. VITO är specialiserade på forskning inom energi, miljö och material och har varit verksamt i runt trettio år. Institutet har gjort en koldioxidanalys på flera av Agfas plåttekniker och resultaten man fått fram är relevanta för all plåtteknik.

Enligt VITOs forskning står plåtframställning och andra prepressaktiviteter för runt 20 procent av de totala koldioxidutsläppen i samband med användningen av en tryckplåt. Självklart har de senaste plåtteknikerna en avsevärt mindre miljöpåverkan eftersom dessa framtagits effektivt och med miljön i fokus. VITOs rapport visar att det finns en tydlig konvergens i branschen mellan ekonomiska och miljömässiga fördelar i den teknik som används för trycksaksproduktion.

Rapporten tar även upp hur återvinning påverkar miljön, eftersom många tryckerier säljer begagnad plåt för återvinning. Det kan i många fall vara en lukrativ verksamhet med tanke på att aluminium är enkel att återvinna och degraderar mycket lite under användning. Vid tryckplåtsproduktion används bara den bästa aluminiumen. Det gör att begagnad plåt är en ypperlig råvara för andra applikationer. Återvinning av aluminium reducerar mängden bauxit som måste brytas.

VITO-rapporten tar bara upp plåtproduktion och -användning, viket bara är en del av kedjan i den grafiska branschen. Men det är en mycket viktig del av processen, inte minst eftersom en stor del av använt förbrukningsmaterial kan återvinnas och användas som råmaterial i andra industrier. Dessutom fokuserar forskningen endast på plåtproduktion och användning och inte på miljöpåverkan i hela branschen, vilket kräver ett bredare och mer utförligt arbete. Agfa Graphics bjuder in andra aktörer för att fortsätta att utforska viktiga frågor och utforska nya sätt att göra den grafiska branschen mer miljömässigt hållbar. Det är ett lovvärt mål och vi ser fram emot att få följa processen under de kommande månaderna.

 

_________________________________________________________________
LAUREL BRUNNER
Skribent och initiativtagare till Verdigris, ett miljöprojekt vars mål är att förstå hur trycksaksproduktion påverkar miljön. Projektet stöds av medlemsföretagen Agfa Graphicsm Canon Europe, Digital Dots, Drupa, HP, Ricoh och Unity Publishing samt associerade medlemmarna EFI, Pragati Offset och Xeikon.

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?

peter-ollen-

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.

Peter Ollén 190626

Att känna hopp är viktigt

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp...

peter-ollen-

Branschläget inför sommaren

Börskurserna är ständigt stigande, samtidigt säger 40 procent av tjänsteföretagen, dit många tryckerier och skyltföretag tillhör, att de ska säga upp personal nu i sommar. Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén tar ett grepp om branschläget.

peter_ollen_

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150