Skatteverket tog över – så blev det

PUBLICERAD: 17 juni 2012
UPPDATERAD: 17 juni

SPAR, Statens personadressregister, är en av direktmarknadsförarnas viktigaste källor för målgruppsurval. I 30 år har SPAR skötts av företaget Infodata. Men nu har ansvaret för SPAR, när det gäller tjänster för målgruppsurval, successivt sedan 2011, övertagits av Skatteverket.

Oron har varit stor både bland annonsörer och bland leverantörer sedan vi i december 2008 fick kännedom om övertagandet. Oron har steg för steg ökat sedan det faktiska övertagandet ägde rum.

Men varför skedde detta övertagande över huvud taget?

Ett av skälen var att staten påbörjade sin anpassning till EUs PSI-direktiv, vars syfte är att öppna för konkurrens och göra offentliga register tillgängliga till självkostnadspris. Ett annat är att ansvaret för SPAR flyttades från myndigheten Sparnämnden till myndigheten Skatteverket.

Paradoxen i det hela är att situationen blivit tvärt emot vad PSI-direktivet syftade till. Ett privat monopol har ersatts med ett statligt. . .

Hur som helst har Skatteverket nu varit igång en tid och det är berättigat att fråga hur marknaden upplever att det har fungerat så här långt. SWEDMA är bransch- och intresseorganisation för de företag som arbetar med direkt och interaktiv marknadsföring. Under mars månad genomförde vi en undersökning av hur våra medlemmar upplever Skatteverket som leverantör i jämförelse med tidigare lösning.

Det är tydligt att upplevelsen är mycket negativ. De som svarat på enkäten menar bland annat att:

• Ledtiderna och servicenivån är sämre än tidigare.
• Kompetensen och förståelsen för marknadens behov är sämre än tidigare.
• Produktutbudet är sämre än tidigare.

Dessutom menar de responderande företagen att den befintliga situationen ger:

• Sämre möjligheter att producera riktad och relevant kommunikation på mottagarnas villkor.

Vem, om någon, har då egentligen vunnit på förändringen? Som SWEDMA ser det finns det inte några vinnare utan bara förlorare:

• Konsumenterna får inte lika relevant reklam.
• Leverantörerna har fått ökade kostnader för att kunna leverera sina tjänster till annonsörerna.
• Annonsörerna når inte ut till konsumenten lika bra som tidigare.
• Skatteverket har fått en uppgift som inte ligger i linje med deras övriga verksamhet.

Mot bakgrund av detta är det inte svårt att räkna ut att förändringen leder till minskad tillväxt och färre arbetstillfällen. SWEDMA kommer att fortsätta driva SPAR-frågan aktivt även framöver.

SWEDMA, de företag och de branscher vi representerar menar att det är dags att tänka om. Det är dags att göra om och göra rätt. Vi hjälper gärna till.

 

___________________________________________________________
EVA-LOTTA LAURIN
vd, SWEDMA – bransch- och intresseorganisationen för direkt och interaktiv marknadsföring

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Håll priset uppe – av respekt för kunden

Sänk inte dina priser i dessa stormiga tider. Det bästa för dina kunder är egentligen att du höjer priset lite. Tror du mig inte? Läs vidare.

Peter Ollén 190626
Håll priset uppe – av respekt för kunden

Till alla våra kunder

Detta gäller för sign&print mässan, promotion, vår journalistik och våra konferenser under april till september.

Peter Ollén 190626
Till alla våra kunder

Efter två veckor

Några handfasta råd till grafiska branschen kring permittering, sociala avgifter, lån och leverantörsskulder i krisens spår.

Peter Ollén 190626
Efter två veckor

Tid för planering

Antingen har du fullt upp att göra och då hinner du inte läsa det här. Eller så ser det knepigare ut och då får du några konkreta tips för att driva tryckeri i en komplicerad tid.

Peter Ollén 190626
Tid för planering