SPAR, Statens personadressregister, är en av direktmarknadsförarnas viktigaste källor för målgruppsurval. I 30 år har SPAR skötts av företaget Infodata. Men nu har ansvaret för SPAR, när det gäller tjänster för målgruppsurval, successivt sedan 2011, övertagits av Skatteverket.
Oron har varit stor både bland annonsörer och bland leverantörer sedan vi i december 2008 fick kännedom om övertagandet. Oron har steg för steg ökat sedan det faktiska övertagandet ägde rum.
Men varför skedde detta övertagande över huvud taget?
Ett av skälen var att staten påbörjade sin anpassning till EUs PSI-direktiv, vars syfte är att öppna för konkurrens och göra offentliga register tillgängliga till självkostnadspris. Ett annat är att ansvaret för SPAR flyttades från myndigheten Sparnämnden till myndigheten Skatteverket.
Paradoxen i det hela är att situationen blivit tvärt emot vad PSI-direktivet syftade till. Ett privat monopol har ersatts med ett statligt. . .
Hur som helst har Skatteverket nu varit igång en tid och det är berättigat att fråga hur marknaden upplever att det har fungerat så här långt. SWEDMA är bransch- och intresseorganisation för de företag som arbetar med direkt och interaktiv marknadsföring. Under mars månad genomförde vi en undersökning av hur våra medlemmar upplever Skatteverket som leverantör i jämförelse med tidigare lösning.
Det är tydligt att upplevelsen är mycket negativ. De som svarat på enkäten menar bland annat att:
• Ledtiderna och servicenivån är sämre än tidigare.
• Kompetensen och förståelsen för marknadens behov är sämre än tidigare.
• Produktutbudet är sämre än tidigare.
Dessutom menar de responderande företagen att den befintliga situationen ger:
• Sämre möjligheter att producera riktad och relevant kommunikation på mottagarnas villkor.
Vem, om någon, har då egentligen vunnit på förändringen? Som SWEDMA ser det finns det inte några vinnare utan bara förlorare:
• Konsumenterna får inte lika relevant reklam.
• Leverantörerna har fått ökade kostnader för att kunna leverera sina tjänster till annonsörerna.
• Annonsörerna når inte ut till konsumenten lika bra som tidigare.
• Skatteverket har fått en uppgift som inte ligger i linje med deras övriga verksamhet.
Mot bakgrund av detta är det inte svårt att räkna ut att förändringen leder till minskad tillväxt och färre arbetstillfällen. SWEDMA kommer att fortsätta driva SPAR-frågan aktivt även framöver.
SWEDMA, de företag och de branscher vi representerar menar att det är dags att tänka om. Det är dags att göra om och göra rätt. Vi hjälper gärna till.
___________________________________________________________
EVA-LOTTA LAURIN
vd, SWEDMA – bransch- och intresseorganisationen för direkt och interaktiv marknadsföring