Skatteverket tog över – så blev det

PUBLICERAD: 17 juni 2012
UPPDATERAD: 17 juni

SPAR, Statens personadressregister, är en av direktmarknadsförarnas viktigaste källor för målgruppsurval. I 30 år har SPAR skötts av företaget Infodata. Men nu har ansvaret för SPAR, när det gäller tjänster för målgruppsurval, successivt sedan 2011, övertagits av Skatteverket.

Oron har varit stor både bland annonsörer och bland leverantörer sedan vi i december 2008 fick kännedom om övertagandet. Oron har steg för steg ökat sedan det faktiska övertagandet ägde rum.

Men varför skedde detta övertagande över huvud taget?

Ett av skälen var att staten påbörjade sin anpassning till EUs PSI-direktiv, vars syfte är att öppna för konkurrens och göra offentliga register tillgängliga till självkostnadspris. Ett annat är att ansvaret för SPAR flyttades från myndigheten Sparnämnden till myndigheten Skatteverket.

Paradoxen i det hela är att situationen blivit tvärt emot vad PSI-direktivet syftade till. Ett privat monopol har ersatts med ett statligt. . .

Hur som helst har Skatteverket nu varit igång en tid och det är berättigat att fråga hur marknaden upplever att det har fungerat så här långt. SWEDMA är bransch- och intresseorganisation för de företag som arbetar med direkt och interaktiv marknadsföring. Under mars månad genomförde vi en undersökning av hur våra medlemmar upplever Skatteverket som leverantör i jämförelse med tidigare lösning.

Det är tydligt att upplevelsen är mycket negativ. De som svarat på enkäten menar bland annat att:

• Ledtiderna och servicenivån är sämre än tidigare.
• Kompetensen och förståelsen för marknadens behov är sämre än tidigare.
• Produktutbudet är sämre än tidigare.

Dessutom menar de responderande företagen att den befintliga situationen ger:

• Sämre möjligheter att producera riktad och relevant kommunikation på mottagarnas villkor.

Vem, om någon, har då egentligen vunnit på förändringen? Som SWEDMA ser det finns det inte några vinnare utan bara förlorare:

• Konsumenterna får inte lika relevant reklam.
• Leverantörerna har fått ökade kostnader för att kunna leverera sina tjänster till annonsörerna.
• Annonsörerna når inte ut till konsumenten lika bra som tidigare.
• Skatteverket har fått en uppgift som inte ligger i linje med deras övriga verksamhet.

Mot bakgrund av detta är det inte svårt att räkna ut att förändringen leder till minskad tillväxt och färre arbetstillfällen. SWEDMA kommer att fortsätta driva SPAR-frågan aktivt även framöver.

SWEDMA, de företag och de branscher vi representerar menar att det är dags att tänka om. Det är dags att göra om och göra rätt. Vi hjälper gärna till.

 

___________________________________________________________
EVA-LOTTA LAURIN
vd, SWEDMA – bransch- och intresseorganisationen för direkt och interaktiv marknadsföring

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?
peter-ollen-

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.
Peter Ollén 190626

Att känna hopp är viktigt

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp...
peter-ollen-

Branschläget inför sommaren

Börskurserna är ständigt stigande, samtidigt säger 40 procent av tjänsteföretagen, dit många tryckerier och skyltföretag tillhör, att de ska säga upp personal nu i sommar. Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén tar ett grepp om branschläget.
peter_ollen_

Senaste nytt

Hon driver vidare Västgötatryckeri

Sedan 2 september har tryckeriet fått nya ägare och nu ska en ny digitalpress inhandlas.
hanna-b

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web