I 150 år har Agfa arbetat med och forskat kring kemi. De var en av de stora aktörerna inom film och de hängde också på de första åren vid övergången till digital fotografi. Sedan har deras fokus varit på medicinska bilder och på tryckplåtar, där de i dag är ett världsledande företag.
Men det räckte inte. På 90-talet var de med och startade Xeikon, som i dag är med bland världsledarna när det gäller högvolyms tonerproduktion på rulle. Och på 00-talet gick de in i storformat. Precis som nästan alla andra producenter, så köper de sina inkjethuvuden från någon av de stora producenterna – i Agfa Graphics fall från Ricoh och Konica Minolta. Vilka de använder varierar lite från modell till modell och från huruvida maskinen är utvecklad i Europa eller Kanada. Toronto är hemvist för tillverkaren Gandi, som Agfa Graphics köpte 2010 och som innebar ett rejält kliv framåt för företaget i storformatbranschen.
När Agfa Graphics på årets Fespa lanserar Jeti Mira och Jeti Tauro, så visar de sig som en än mer komplett leverantör. I samband med lanseringen, presenterade företaget oberoende mätningar av färgförbrukningen. Idea Alliance har mätt och kommit fram till att Agfa Graphics högpigmenterade färg går åt i betydligt mindre mängd. I flera fall pratar vi om 1/3 av färgförbrukningen jämfört med stora konkurrenter.
– Vi har arbetat med kemi i över 100 år och färg är något vi tycker oss behärska. Speciellt gäller det uv-färgen, säger Dominiek Arnout, som är chef för färg hos Agfa Graphics. Nu efterfrågas specialfärger. Det handlar bland annat om att kunna trycka på keramik, betong och glas.
– Tillsammans med våra Asanti-arbetsflöden, som är resultatet av många års utveckling för grafiska branschen och tidningar, har vi ett unikt erbjudande till kunderna, säger Frederik Dehing, som är försäljningschef. Storformatbranschen har traditionellt ett betydligt sämre kapacitetsutnyttjande, om man jämför med till exempel ett offsettryckeri. Man kan därför vinna mycket på att ta till sig den struktur för arbetsflöden och planering som tryckerierna byggt upp under många år.
Jeti Tauro H2500. Jeti Tauro är den första i en helt ny serie maskiner som både kan arbeta rulle-till-rulle och med ett bord som skjuts fram. I höst kommer den även med automatisk iläggare och framåt jul med automatisk avläggare, så att den helt automatiskt kan trycka på hårda material. Den 2,5 meter stora bredden kan antingen användas för ett brett material eller för två separata jobb bredvid varandra. Sex färger plus vitt är standard.
Jeti Mira är också en maskin med sex färger plus vitt. Den är aningen bredare, klarar 2,7 meters bredd. Den teoretiska tryckhastigheten är 206 kvm jämfört med 275 kvm i Tauro. Medan Tauro matar fram materialet under färghuvuden som går fram och tillbaka, så ligger materialet stilla på Miras bord. Där är det istället hela överbyggnaden med printhuvudena som rör sig fram längs bordet. Bordet kan fås 6,8 meter långt, vilket gör att jag kan byta material på ena sidan av bordet medan skrivarhuvudet kör på andra sidan. Redan den mindre modellen har en bordslängd på 3,4 meter, så även där kan man många gånger byta material på ena sidan medan maskinen printar på den andra.
Både Tauro och Mira klarar material som är fem cm tjocka, båda har en upplösning på 720 x 1200 dpi och båda är utrustade med Ricohs nya, snabba Gen5-huvuden. Skillnaden är att det sitter betydligt fler huvuden i Tauro, så i high quality-läge producerar den 62 kvm i timmen, jämfört med 23 kvm (alternativt 46 kvm i HS modellen med dubbelt antal huvuden) i Mira.
Djup kunskap. Jag pratar med Reinhilde Alaert, som är produktchef på Jeti Tauro. Hon är kemiingenjör i botten och kommer egentligen från utvecklingen av tidningsplåt hos Agfa Graphics. Nu har hon bytt avdelning och berättar om det särskilda gloss-läge som kan ställas in.
– Visserligen går maskinen då bara i halv hastighet, men vi når 250 000 extra färger. Du slipper också lägga på lack efteråt, vilket en offsettryckare uppskattade när vi visade maskinen. Hon bedömde att man slipper lamineringen efteråt.
– Rent generellt kan jag också säga att vi blev glatt överraskade när vi upptäckte att hastigheten blir så hög med de nya huvudena. Nu vänder vi oss till en mer volymkrävande del av marknaden.
Priserna för en Jeti Tauro ligger kring 400 000 euro, medan Mira kostar 250-300 000 euro, beroende av bordets storlek.