Så går det för UV-offset

PUBLICERAD: 22 juni 2015
UPPDATERAD: 22 juni
esben-mols-kabel
Esben Mols Kabel är vd för Lasertryk.

Fördelarna med UV-offset är tydliga – snabba inställningstider och torra ark direkt efter tryck. Men vem är villig att betala det högre pris som tekniken medför?

Gemensamt för UV-teknikerna är att tryckfärgen härdas med UV-ljus. Därför är arken också torra och redo för efterbehandling omedelbart efter tryckning. Utöver de tryckmässiga fördelarna finns det även kvalitetsmässiga. UV-färgerna fixeras inte som traditionell offsetfärg. Det betyder att den färgmätning du gör i samband med tryckningen kan upprepas vid en senare tidpunkt med samma resultat. Du har ingen fallande densitet som ett resultat av att färgen går in i papperet.

UV-färgerna härdas på papperets yta och har därför samma glans oavsett papperskvalitet. Därmed kan man också uppnå ett djup och färgmättnad som annars endast är möjlig på vissa papperskvaliteter. Det gör också att själva rasterpunkten inte ändrar form väsentligt eftersom färgen inte går in i papperet på samma sätt som i traditionellt offsettryck.

Nackdelarna med UV-färg är att den är runt tre gånger dyrare än vanlig offsetfärg. Energiförbrukningen är också hög när man använder UV-ljus för att härda färgen. Slutligen sker det en viss avdunstning av ozon från den kvicksilverbaserade UV-ljuskällan, vilket innebär att man måste ha ett utsug vid torkenheten. Det bidrar till en dyrare produktion och medför också en något ökad miljöbelastning.

UV-billede

Nya möjligheter med bättre teknik. De nya UV-teknikerna (H-UV, LE-UV och LED-UV) är framtagna för att lösa de utmaningar som finns med UV-tekniken. H-UV och LE-UV har ett betydligt mindre färgspektrum än traditionell UV. Det ger lägre värmeutveckling, mindre energiåtgång och innebär att man släpper ut mindre ozon i atmosfären. Det handlar dock fortfarande om kvicksilverbaserade lampor.

LED-UV är som namnet antyder baserat på LED-ljus. Ljuskällorna har inget kvicksilver i sig. Ljuset från LED-lampor är ”smalbandigt”, runt 380 nm. Energiförbrukningen är mycket låg. Gemensamt för dessa tre nya UV-tekniker är att den minimala värmeutvecklingen gör det möjligt att trycka på värmekänsliga material som plast och pvc. Priset på tryckfärgerna är dock även här tre gånger dyrare än vanliga tryckfärger.

Vad är det då som får tryckerier att investera i dessa UV-tekniker?

Perfekt till små upplagor och pull printing. Det danska tryckeriet Lasertryk är ett av två danska offsettryckerier som nyligen investerat i UV-teknik. Företaget har två Heidelberg Speedmaster XL med vattenlack och förra året investerade man i en åttafärgs Speedmaster med LE-UV-teknik, även den från Heidelberg.

– Vi valde pressen eftersom inställningarna kan göras blixtsnabbt och eftersom vi kan efterbehandla direkt efter tryckning, säger Esben Mols Kabel, vd, Lasertryk. Trycket är riktigt snyggt, i synnerhet på obestruket papper.

– Tryckpressen används för vanligt civiltryck i små upplagor och lite större upplagor med pull printing. När vi kommer över 400 ark blir det mer ekonomiskt att trycka i våra traditionella offsetpressar.

– Några enstaka kunder har fått vänja sig vid trycket, men generellt är de nöjda. Trycket påminner lite om digitaltrycket i det att färgen ligger ovanpå papperet. Det kan ge problem i efterbehandlingen i det att färgen krackelerar, men det är ingen stor sak.

– Det som varit överraskande för oss är att det är svårt för tryckpressoperatörerna att hänga med i svängarna när det handlar om små upplagor och plåtbytet är helautomatiskt. Då hinner de knappt montera nya plåtar förrän det är dags för nästa jobb.

Esben Mols Kabel tror inte att det kommer en stor våg av nya UV-installationer. Även om de flesta nog har samma behov av snabba inställningstider och efterbehandling så ska man ha rätt omfattande behov innan det blir ekonomiskt försvarbart att investera. Och om de flesta jobb man kör kan vänta tills de torkat så är det trots allt något billigare att producera med traditionell teknik.

Nya kunder med ny teknik. Reklametryk i danska Sunds har även de investerat i UV-teknik, i form av en åttafärgs Komori. Verksamheten präglas av många snabba tryckjobb. Det automatiska plåtbytet tar 48 sekunder, vilket ger blixtsnabba inställningstider.

Hos Reklametryk har man inte upplevt att färgen krackelerar i efterbehandling. Däremot ser de gärna att färgpriserna sjunker. Det blir tydligast när det handlar om stora upplagor. .

– För de som kör många små jobb kommer UV-tekniken att prägla de kommande årens investeringar, säger Richard Lodahl, vd, Reklametryk. Men det kommer först att ske när färgpriserna sjunker så att det går att konkurrera på de stora jobben.

Framtiden för UV.

Tillväxten på UV-sidan sker främst utanför Skandinavien. De stora färgleverantörerna erbjuder idag LED-UV-färg till samma pris på LE/H-UV-färger. Och om marknaden får råda bör detta leda till lägre priser

Om vi är på väg mot ett genombrott för UV beror på två saker. Först måste tryckerierna ha tillräckligt många små jobb med korta ledtider som inte kan lösas med digitaltryck. För det andra måste tryckfärgen komma ner i pris. Här väntar vi på ökad konkurrens hos färgleverantörerna.

Men färgleverantörerna verkar inte dela denna uppfattning om ett nära förestående genombrott för UV-tekniken.

– Precis som i torroffset handlar det om att några kan skapa en lönsam nisch, säger Søren Høeg Brask, vd för Hostmann-Steinberg i Danmark. Oavsett om du fokuserar på miljö eller kvalitet kommer det aldrig att vara en majoritet av kunder som är villiga att betala ett högre pris. Det har vi sett förut. λ

Läs vidare

Tapet- och rullproduktion: Tätt samarbete intensifieras

Skrivarleverantören Canon och leverantören av efterbehandlingsutrustning, Fotoba, intensifierar samarbetet med gemensamma demonstrationslokaler hos den skandinaviska Fotoba-återförsäljaren PMH Systems i Ringsted.
Fotoba-canon_01

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.
Niclas

Textilföretaget som breddar sin profil

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget även satsa på andra profilprodukter.
Epson SC-red kopiera

Tryckeriet som älskar utmaningar

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.
D-Max

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2