Brover förvärvar värmländskt e-handelsföretag

PUBLICERAD: 23 september 2019
UPPDATERAD: 23 september
Anders Wejdenmark, Calligraphen och Peter Veres, Brover Group.

Brover Group fortsätter förvärvsresan, denna gång med en e-handelsspelare och kunglig hovleverantör av trycksaker.

Moderbolaget i tryckerikedjan Justnu bytte  namn till Brover Group i början av 2019. Det var när moderbolaget ändrade kursriktning till att bli ett renodlat investmentbolag som det också bytte namn, något som Sign&Print tidigare har berättat om. Bolaget har gjort flera uppköp sedan dess. Nu står det klart att Brover Group förvärvar Calligraphen, en e-handlare med inriktning på produkter till årets alla högtider.

Huvudsäte i Värmland

Företaget grundades 1989 i värmländska Munkfors och basen finns där fortfarande med huvudkontor, lager och tryckeri. Det finns även lokala kontor med kundservice och prepress i Finland, Danmark och Norge samt ett försäljningskontor i Stockholm.

– Brover Group tar genom förvärvet av Calligraphen klivet in i ett nytt område inom grafisk e-handel, försäljning mot konsument, B2C. säger Brover Groups styrelseordförande Peter Veres om Calligraphen som även är kunglig hovleverantör av trycksaker. Bland annat har företaget producerat trycksaker till kronprinsessan Victorias bröllop.

Flera förvärv i år

Onlineföretaget Printer och offsettryckeriet Strands Grafiska är två av Brover Groups tidigare förvärv. Printer är specialiserade på grafiska produkter till företag, business to business och även Calligraphen kommer att ingå i affärområdet e-handel och online.

”Med Brover Group som ägare kommer Calligraphen att kunna utvecklas snabbare. Vi kommer att kunna satsa mer på vår marknadsföring inom e-handel samt introducera Calligraphen i fler länder framöver, säger Anders Wejdenmark, säger före detta ägaren av Calligraphen som kommer att fortsätta som vd i företaget.

Nordiska länderna

Efter det nya förvärvet omsätter Brover Group cirka 200 miljoner kronor. Den totala verksamheten täcker in hela de nordiska länderna utom Island. Lokalt i Sverige finns de på 23 platser runt om i Sverige.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5