Sign&Print-mässan den 9-11 februari blir av – i digital form

PUBLICERAD: 28 september 2020
UPPDATERAD: 28 september
Sign&Print-mässan flyttar ut på nätet och blir Sign&Print Connect den 9-11 februari 2021. Foto: Hanna Jangenfeldt.

Den grafiska branschen ska få träffas precis som vanligt – men på ett coronasäkert sätt. Därför flyttas nästa års Sign&Print-mässa, 9-11 februari, över till nätet och blir till Sign&Print Connect.

– Vi bygger nu en sajt som är en mötesplats. För oss är Sign&Print Connect ett ställe där människor träffar andra människor. Du får också chans att inspireras av föredrag, nya möjligheter och lär dig om ny utrustning och nya material, säger AGI:s publisher Peter Ollén, som är arrangör bakom både mässorna och Connect.

– Vi ska använda Sign&Print Connect för att bli gränslösa. För första gången på våra mässor kan vi visa livedemonstrationer av utrustning som står i andra länder och föra samtal hos intressanta tryckerier och skyltmakare på annan geografisk plats.

Fysisk mässa 2022

Peter Ollén räknar fortfarande med att kunna genomföra den fysiska mässan Sign&Print Scandinavia – men ett år senare.

– Vi har frågat utställarna och ännu har ingen sagt nej till att satsa på en fysisk mässa den 8-10 februari 2022 – alltså om drygt ett år. Men årets mässa blir ett digitalt möte, förhoppningsvis med fler utställare och betydligt fler besökare än vanligt.

– Marknadsföringen kommer att fungera som vanligt, med ett tryckt Sign&Print mässnummer till alla anmälda och kommunikation via alla våra medier samt Google, Facebook och Linkedin. Redan i december kommer du också som besökare att kunna boka upp demotid hos dina leverantörer.

Personliga möten och presentationer

Företagspresentationerna blir dels i större live event, dels personliga möten mellan utställare och besökare.
– Besökare klickar på en säljare, kopplar upp ett videosamtal med sin telefon eller annan enhet och får en demo av det denne vill titta på – eller det som säljaren gärna vill tipsa om.

– Connect blir naturligtvis inte som vanligt. Vi kommer att sakna chansen att ta en kaffe ihop eller avsluta dagen med ett glas öl. I gengäld blir det nu lika lätt för någon i Norrbotten och Skåne som för skyltmakaren i Stockholm att smita in på mässan. Så vissa saker blir enklare och andra sämre med den här coronasäkra varianten, avslutar Peter Ollén.

Mer information om mässeventet finns här.

Läs vidare

Tapet- och rullproduktion: Tätt samarbete intensifieras

Skrivarleverantören Canon och leverantören av efterbehandlingsutrustning, Fotoba, intensifierar samarbetet med gemensamma demonstrationslokaler hos den skandinaviska Fotoba-återförsäljaren PMH Systems i Ringsted.

Fotoba-canon_01

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.

Niclas

Textilföretaget som breddar sin profil

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget även satsa på andra profilprodukter.

Epson SC-red kopiera

Tryckeriet som älskar utmaningar

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.

D-Max

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150