Starkt grafiskt år trots pandemi

PUBLICERAD: 13 november 2020
UPPDATERAD: 13 november

Året, som präglats av den rådande coronapandemin, har inneburit utmaningar för den grafiska branschen. KA Olsson & Gems i Mölndal har trots yttre omständigheter haft ett bra verksamhetsår, enligt vd:n Christina Aspeborn.

Christina Aspeborn, vd för KA Olsson & Gems. Foto: KA Olsson & Gems
Christina Aspeborn, vd för KA Olsson & Gems. Foto: KA Olsson & Gems

KA Olsson & Gems i Mölndal erbjuder produkter som folier, tejp, lim och displaymaterial. Enligt företagets vd Christina Aspeborn så har framför allt den grafiska delen gått bra under verksamhetsåret, trots pandemin.

– När coronan slog till med all kraft i våras så påverkades även vårt företag. Därefter har försäljningen av grafiska produkter, folie och även tejp, rullat på väldigt bra.

Minskning inom detaljhandeln

Företaget arbetar med varumärken som 3M och STEK. Enligt Christina Aspeborn har försäljningen av 3M:s wrappingfolier och tejper samt STEK stenskottsskydd ökat. Men det finns ett område som minskat i försäljning.

– Inställda mässor samt sjunkande aktivitet inom detaljhandeln har givetvis påverkat försäljningen mot dessa kundgrupper.

Blickar framåt

På listan av aktiviteter för kommande år för företaget finns bland annat att lansera en egen e-handel och utöka säljkåren inom det grafiska segmentet. Men även att satsa på inredningsfolier som till exempel 3M DI-NOC, Fasara,  SQUID och digitala material som 3M Print Wrap Films.

– Vi kommer också att fortsätta satsningen på STEK Paint Protection Film med både DYNOshield och SHIELD effect och satsa vidare på våra utbildningar. Bland annat certifieringsutbildningarna 3M Endorsed, avslutar Christina Aspeborn.

Läs vidare

Tapet- och rullproduktion: Tätt samarbete intensifieras

Skrivarleverantören Canon och leverantören av efterbehandlingsutrustning, Fotoba, intensifierar samarbetet med gemensamma demonstrationslokaler hos den skandinaviska Fotoba-återförsäljaren PMH Systems i Ringsted.
Fotoba-canon_01

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.
Niclas

Textilföretaget som breddar sin profil

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget även satsa på andra profilprodukter.
Epson SC-red kopiera

Tryckeriet som älskar utmaningar

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.
D-Max

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1