Direktreklamen blir klimatkompenserad

PUBLICERAD: 3 september 2010
UPPDATERAD: 3 september

Svensk Direktreklam (SDR) möjliggör klimatkompensation av all direktreklam. Pengar från DR går till FN-övervakade projekt för en mer hållbar miljö.

Trots att direktreklamens klimatpåverkan bara är 0,09 procent av det genomsnittliga koldioxidutsläppet per svensk och år väljer SDR att erbjuda sina kunder att klimatkompensera för sin direktreklam.

– Jämfört med andra kommunikationskanaler som exempelvis Internet och annonsering är DR mer miljövänligt. Men vi vill göra vad vi kan för att bidra till en bättre miljö, säger Torbjörn Andersson, miljöansvarig på SDR.

Mot en tilläggsavgift, som baseras på utskickets klimatpåverkan kan SDR:s kunder kompensera för klimatpåverkan genom hela kedjan från produktion till distribution. Leverantör av SDR:s klimatkompensation är Tricorona Climate Partner. Kompensationen sker genom ett FN-övervakat och godkänt så kallat CDM-projekt (Clean Development Mechanism) inom ramen för Kyotoprotokollet.

CDM-systemet syftar till att möjliggöra utsläppsreducerande åtgärder i utvecklingsländer. Alla projekt står under FN-tillsyn och följs upp kontinuerligt för att säkerställa den faktiska klimatnyttan. Vägledande för SDR:s val av metod har varit att kunna säkerställa att de investerade pengarna verkligen gett den utlovade klimatnyttan.

SDR har inledningsvis valt att stödja Sri Balaji, ett biomassaeldat kraftverk för tillverkning av el i Indien. Kraftverket ersätter kolkraft och på så sätt minskas utsläppet av koldioxid samtidigt som det skapas arbetstillfällen i regionen.

Klimatkompensationen sker genom ett Gold Standard CDM-projekt inom förnybar energi i Indien. Sri Balaji är certifierat inom Gold Standard, en certifiering stödd av bland andra miljöorganisationerna WWF International och Greenpeace International.

– Vi märker en ökad medvetenhet och vilja från våra kunder att ta ett större miljöansvar. Det är därför självklart för oss som företag att själva begränsa vår egen klimatpåverkan och vi arbetar därför löpande med interna miljömål, säger Torbjörn Andersson.

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.

FotoJet-(79)
Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam