Direktreklamen blir klimatkompenserad

PUBLICERAD: 3 september 2010
UPPDATERAD: 3 september

Svensk Direktreklam (SDR) möjliggör klimatkompensation av all direktreklam. Pengar från DR går till FN-övervakade projekt för en mer hållbar miljö.

Trots att direktreklamens klimatpåverkan bara är 0,09 procent av det genomsnittliga koldioxidutsläppet per svensk och år väljer SDR att erbjuda sina kunder att klimatkompensera för sin direktreklam.

– Jämfört med andra kommunikationskanaler som exempelvis Internet och annonsering är DR mer miljövänligt. Men vi vill göra vad vi kan för att bidra till en bättre miljö, säger Torbjörn Andersson, miljöansvarig på SDR.

Mot en tilläggsavgift, som baseras på utskickets klimatpåverkan kan SDR:s kunder kompensera för klimatpåverkan genom hela kedjan från produktion till distribution. Leverantör av SDR:s klimatkompensation är Tricorona Climate Partner. Kompensationen sker genom ett FN-övervakat och godkänt så kallat CDM-projekt (Clean Development Mechanism) inom ramen för Kyotoprotokollet.

CDM-systemet syftar till att möjliggöra utsläppsreducerande åtgärder i utvecklingsländer. Alla projekt står under FN-tillsyn och följs upp kontinuerligt för att säkerställa den faktiska klimatnyttan. Vägledande för SDR:s val av metod har varit att kunna säkerställa att de investerade pengarna verkligen gett den utlovade klimatnyttan.

SDR har inledningsvis valt att stödja Sri Balaji, ett biomassaeldat kraftverk för tillverkning av el i Indien. Kraftverket ersätter kolkraft och på så sätt minskas utsläppet av koldioxid samtidigt som det skapas arbetstillfällen i regionen.

Klimatkompensationen sker genom ett Gold Standard CDM-projekt inom förnybar energi i Indien. Sri Balaji är certifierat inom Gold Standard, en certifiering stödd av bland andra miljöorganisationerna WWF International och Greenpeace International.

– Vi märker en ökad medvetenhet och vilja från våra kunder att ta ett större miljöansvar. Det är därför självklart för oss som företag att själva begränsa vår egen klimatpåverkan och vi arbetar därför löpande med interna miljömål, säger Torbjörn Andersson.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319