Typotopia har fått snurr på de gamla vingarna

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 15 december 2023
UPPDATERAD: 15 december
Typotopia har tre Heidelberg-vingar från 1950- och 60-talet. Maria Schneider är den som i huvudsak trycker.

Med en förkärlek till traditionella trycktekniker kombinerat med modern design levererar letterpress-tryckeriet Typotopia i Malmö trycksaker av exklusiv karaktär.

När digitaltrycket äter allt mer på det analoga finns det ändå några entusiaster som håller de gamla tryckpressarna hårt till sitt hjärta. Tre av dessa finner man hos Typotopia som i dag drivs av ägarna Andy Dahlström och Sandra Svensson samt Maria Schneider som är anställd. Tillsammans har de en lång erfarenhet från den grafiska branschen.

Typotopia håller till i en lokal i gallerian Mitt Möllan i centrala Malmö. Här finns tre Heidelberg-vingar, en skärmaskin och en avdragspress. I lokalen finns också en butik med försäljning av utvalda trycksaker. Typotopia har även en webbutik.

Tryckeriet startades som ett hobbyprojekt 2014 av två lärare på den grafiska utbildningen på dåvarande Malmö högskola, Johannes Karlsson och Max Holmberg. Då hette det Typtryck och syftet var att lära sig mer om de gamla tryckteknikerna. Tre år senare bytte tryckeriet namn och flyttade till de nya lokalerna, samtidigt som Maria Schneider och Christina Primschitz kom in som delägare. De höll bland annat i populära workshops i letterpress-tekniken.

– Jag jobbade på Malmö Operas interntryckeri tre dagar i veckan och två dagar här. Efterhand kände jag att det inte riktigt fanns tillräckligt med tid för Typotopia, vi kom aldrig riktigt vidare, berättar Maria Schneider.

I samband med det kom också pandemin som gjorde det svårt att hålla workshops. Det ledde till beslutet att sälja tryckeriet, eller inventarierna om ingen ville köpa hela verksamheten.

Sandra Svensson, Andy Dahlström och Maria Schneider driver Typotopia.
Omsatte en miljon efter ett år

Andy Dahlström och Sandra Svensson hade samtidigt båda blivit uppsagda från tryckerikedjan Just Nu. När de fick höra om Typotopias öde så bestämde de sig för att driva tryckeriet vidare.

– Det blev en katalysator när jag insåg att risken fanns att någon skulle komma och plocka russinen ur kakan. Jag letade efter en partner som jag kunde driva det med och Sandra svarade med en entusiasm som ingen annan hade gjort, säger Andy som följt Typotopia på håll under åren.

– Jag har alltid haft ett brinnande intresse för specialtryck, så den här typen av tryck passade mig verkligen som hand i handske, säger Sandra om sitt svar att satsa.

Ett år senare, i oktober 2021, omsatte företaget 1 miljon kronor.

– Då kändes det som att det faktiskt kunde funka, att det var vårt riktiga jobb, säger Sandra.

– Vår ekonomiska insats är relativt liten, men vi har extremt mycket hjärta i det, tillägger Andy.

Med en kliché är det möjligt att kombinera traditionell tryckteknik med modern design.
Takeaway-påsar gav skjuts

Andy har en bakgrund som offsettryckare och Sandra har ägnat sig åt projektledning och försäljning på flera stora tryckerier. Ingen av dem hade någon direkt erfarenhet av letterpress.

– En del principer är ungefär samma som offsettryck, men det mesta har vi lärt oss av Maria och genom att läsa på och testa oss fram, säger Andy.

I och med att den nya ägarduon drog igång under pandemin var det inte så många beställningar på traditionella trycksaker som bröllopsinbjudningar och visitkort.

– Däremot beställdes det mycket take­away-mat och vi sålde in påsar med tryck i små upplagor till butiker och restauranger. Det hjälpte oss att komma igång och gav oss en bra start, säger Sandra.

Sedan dess har uppdragen utökats och ordet om letterpress-tryckeriet har spridits från mun till mun. Kundskaran är brokig. Det kan vara små lokala band som vill ha merch, trycksaker till kända kocken Daniel Berlins nystartade krog eller ett event som anordnas av klädföretaget Filippa K.

Hos Typotopia trycks det mesta: påsar, vykort, kalendrar, etiketter, visitkort och coasters för att nämna några. Bland kunderna finns kända svenska namn som Mandelmanns trädgårdar, Byggfabriken, Norrgavel, Djurens rätt och Moderna Museet.

Maria och Sandra inspekterar ett provtryck av en kalender som visar månens olika faser under året.
Lyckats med försäljningen

Det är känslan i trycket som letterpress levererar som är grejen enligt trion bakom Typotopia. En taktil, unik, exklusiv och vintage-känsla. När ”the medium is the message”.

– Det är kunder som tycker att trycksaken ger dem något extra. Ofta tycker de också att det är en bra sak att det produceras lokalt, säger Sandra.

Efter ett och ett halvt år vågade Andy och Sandra ta steget och anställa Maria, som inte var sen att tacka ja till att få komma tillbaka till sin gamla arbetsplats.

– Det var ju min bebis och det jag allra helst ville jobba med. Det Andy och Sandra är duktiga på som vi inte lyckades med tidigare är försäljningen, säger Maria.

Alla tre hjälper till med alla förekommande arbetsmoment, men i huvudsak är det Maria som sköter tryckpressarna, Andy står för den grafiska formgivningen och Sandra ansvarar för projektledning och sälj. Efterbehandlingen hjälps de åt med.

Maskinparken är inte stor hos Typotopia, men en skärmaskin underlättar efterbehandlingen avsevärt.
Analogt möter digitalt

Maskinparkens hjärta är de tre Heidelberg-vingarna från 1950- och 60-talet som har fått egna namn: Svea används främst till fintryck, Lund till pås- och förpackningstryck och Vellinge till stansning och prägling. Alla tre maskiner går naturligtvis att ställa om, men används oftast som ovan. Typotopia använder Pantone-färger som de blandar själva.

Även om maskinerna är analoga är det möjligt att kombinera dem med moderna digitala designverktyg tack vare fotopolymer-plåtar. Klichéerna beställs i dagsläget från ett företag i Helsingborg.

Typotopia trycker även på gammaldags sätt med typer.

Det händer även att de sätter original med typer som de samlat på sig.

– Vi har till och med beställt ett @-tecken från Grafiska museet. Vi är på jakt efter fler typer, om det är någon som har det liggande hemma. Till exempel om någon har typsnitten Garamond eller Berling antikva så är vi väldigt intresserade, säger Sandra.

I år räknar Andy och Sandra med att landa på runt 2 miljoner kronor i omsättning med ambitionen att kunna växa ytterligare nästa år. Hur har de då lyckats få snurr på så kort tid och mitt i en pandemi?

– Jag tror det beror på att vi betraktar det som ett riktigt jobb och att vi faktiskt är duktiga på det vi gör. Vi har fått lite hajp på nätet och hoppas att intresset ska fortsätta att finnas kvar, säger Andy.

– Vi får många nya kunder på rekommendation och då är det extra viktigt att kunna leverera kvalitet, flikar Sandra in.

Trion har sina huvudsakliga arbetsuppgifter: Maria trycker, Sandra håller på med projektledning och sälj och Andy gör den grafiska designen.
Tankar på att utöka

Det har funnits tankar på att utöka med till exempel storformat, men det landade i att de skulle fortsätta göra det de gör bäst – letterpress.

– Däremot vill vi kunna bredda oss genom att erbjuda letterpress-tryck i större format, till exempel affischer i större storlekar, men även foliering som vi dag anlitar en underleverantör för, säger Sandra.

Det finns även planer på att ta hand om kliché-tillverkningen själva.

– Nu är det i princip bara vi som kostar. Vi börjar bli trångbodda och om vi ska växa så kommer det att kosta, så det är en avvägning, säger Sandra Svensson om framtidsplanerna.

En annan plan för trion är att uppfylla en gemensam dröm, att åka iväg på en studieresa till USA, närmare bestämt Wisconsin.

– Vi vill väldigt gärna besöka Hamilton Wood Type and Printing Museum som även tillverkar typer. Det är en dröm som vi hoppas blir verklighet snart, säger Andy Dahlström.

Med en gammal avdragspress kan Typotopia trycka lite större affischer och liknande.

 

Heidelberg Windmill

Heidelberg Windmill, eller Original Heidelberg Platen Press som var dess ursprungliga namn, kallas ofta för vinge här i Sverige. En maskin som lanserades 1914 och tillverkades mellan 1923 och 1985.

Den kallas Windmill eller vinge för sin väderkvarnsliknande matningsfunktion av papperet. En elmotor driver själva svänghjulet och en luftryckspump används för att plocka upp pappersarket från högen.

Tidigare användes Windmill-pressarna till bok- och tidningstryck, men med tiden tog offset över allt mer. Det är dock fortfarande många tryckerier som har en vinge i maskinparken och det finns reservdelar att få tag på.

Heidelbergs vinge är en gammal trotjänare på många tryckerier.

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.
Esben_Mols_Kabell

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2